Vi planerar att bygga nytt, men hade inte räknat med att lägga ngn kontantinsats om nu banken är med på det.
Kräver ALLTID banker att man lägger en kontantinsats??
Vi hade tänkt betala lagfarten och pantbrevet cash...det är ju trots allt 60 000.
 
Borde ni inte kunna få banken att räkna in det som kontantinsats?
 
ehh...va?
Såhär ligger det till. Vi var på banken och kollade lånelöfte.
Vi fick lånelöfte på 2 600 000kr. Och vi gick med på att betala lagfart o pantbrev cash på ca 60 000kr.
Lånelöftet fick vi inte utskrivet den dagen. Banktjänstemannen skulle skriva ut det och skicka det hem till oss.
Ngr dagar senare fick vi det, och under rubriken ÖVRIGT stod det följande:

Insats 150 000kr+ kostnad för lagfart samt pantbrev erlägges kontant.

Snacka om att man blev förvånad. Ngn kontantinsats på 150 000kr nämdes överhuvudtaget inte på mötet.
 
Vi var tydliga vid bankmötet att vi betalar lagfart samt pantbrev kontant, men inget annat. Man måste själv ta upp det på banken, annars förutsätter de att man har kontanter.
 
Mmm...man får nog vara lite tuffare nästa möte. Nu är man ju bekväm, har alla konton bla bla bla i samma bank här i vår lilla by där vi bor. Ska ta kontakt med lite andra banker runt omkring och se vad de säger. Pengarna har vi till kontantinsatsen och det är väl det banken kollat upp, därför försöker väl de dra en "rövare" och få en fin peng i handen meddetsamma?!
 
"försöker väl de dra en "rövare" och få en fin peng i handen meddetsamma?!" Nu är det väl inte så att banken tar er kontantinsats utan det är ni som inte blir skyldig banken lika mycket. I min värld har det altid varit en självklarhet att ha en kontantinsats. Av flera själ. Mindre lån ger lägre räntekostnad. Samtidigt är banken mer medgörlig när du förhandlar om räntan om du själv har lagt en del i kontantinsats. De ser den ränterabatten som en försäkringspremie. Om ni inte kan betala räntorna och tvingas sälja huset vet banken att de får igen sina pengar även om ni tvingas sälja med förlust.
 
Vet inte hur det "brukar" vara, men våran bankman (kvinna) uttryckte det som så att om man inte har pengar till lagfart och pantbrev och dessutom en viss kontantinsats (och nej, pantbrev och lagfart är inte att betrakta som en kontantinsats, det är en ren kostnad i köpet) så anser inte de att man bör köpa hus. Det handlar ju inte om att banken tjänar mer pengar på att man lägger pengar kontant, tvärt om så tjänar ju de mer ju mer de kan låna ut. Däremot vill de gärna se att man har ett tillräckligt gott ekonomiskt sinne att kunna spara ihop en summa själv.

Sen kan man ju fundera på om det verkligen är något man vill göra, att köpa ett hus för så mycket pengar och inte äga något av det själv. 150 tusen får räknas som en ganska liten kontantinsats på ett bolån för 2,6 miljoner. Vill ni verkligen låna upp till 100% av husets värde så är nog enda alternativet att ta de sista procenten som blancolån, dvs med mycket högre ränta, då jag inte tror någon bank idag ger bolån helt utan kontantinsats.
 
Hemmakaklaren skrev:
Vi fick lånelöfte på 2 600 000kr. Och vi gick med på att betala lagfart o pantbrev cash på ca 60 000kr.
.
Lagfartskostnad och pantbrev får inte tas upp i lånet och kan aldrig ses som en kontantinsats eller som en god gest att man betalar detta "cash".
 
När vi på slutet av 90 talet ville ha lån till hus så fick vi även låna till pantbrev och lagfartskostnad... Vi hade pengar till kontantinsats men banken tvingade oss att lösa ett billån för en del av kontaktinsatsen, för att få lånet. ( billånet hade en ränta på 4%, och huslånet hade en ränta på 7%), gissa vem som tjänade på detta...
 
Saken är den, gott folk, att vi HAR sparade pengar till en kontantinsats+lagfart och pantbrev. Nu kommer det:
MEEEEEEEENNNNNNNNNNNNN, är det smidigt att hosta upp alla sina sparade cash bara för att lägga en kontantinsats???!!!! För mig låter det korkat.
Att ha en sparad slant för ovälkomnade utgifter, har jag alltid fått lära mig att det är bra att ha.
Grejen är ju den också att vi flyttar ifrån en hyreslägenhet= alltså ingen vinst att stoppa in i huset där inte!

Jag fattar vitsen med det hela, trots att allt om husköp bla bla bla är nytt för oss. Klart man vill, om man kan, betala av huslånet så mkt det bara går. Men ett så stort lån betalas knappast tillbaks under en livstid. Det gäller att klara av månadsutgiften+ räkna med räntehöjning...thats it. Sen måste man chansa här i livet lite också annars händer det aldrig ngt.
Vi lever trots bara en gång!
 
På med störtkrukan och in i dimman bara! :eek:
 
Man kan få lån till 100%, men då är de sista lånen sk inblancolån= lån utan säkerhet. Dessa är mycket dyrare, vi hade 3% högre ränta på detta lån än topplånet (år 1999).


Men i slutändan är det faktiskt banken som avgör om de vill låna ut till Er, ni har inte så mycket att säga till om.
De flesta bankerna lånar max ut 90 % av huspriset ex SBAB, resten kan ses som alltför osäkert för bankeran att få ut vid tvångsförsäljning och kan/ vill ni inte hosta upp dessa pengar så tror jag det blir svårt att få lån.
 
Mmm...vi får snacka lite till med banken....det är ju säkert så att OM de godkänner lånebeloppet UTAN ngn kontantinsats så kan man nog inte påverka räntan särskilt mkt...har jag fel?
 
Nu har vi ju byggt hus, inte köpt, så det kanske är annorlunda, men vi lånade till allt, inklusive pantbrev, lagfart och ränta på kreditivet.

En fördel när man bygger på ställen med hyfsad bostadsmarknad är att huset är värt mer pengar när det är färdigbyggt än vad det kostade att bygga. Den värderingen vi gjorde gav att huset var värt ungefär precis det vi lagt ut, brutto med alla avgifter och räntor.

/fredrik
 
maggan9 skrev:
Man kan få lån till 100%, men då är de sista lånen sk inblancolån= lån utan säkerhet. Dessa är mycket dyrare, vi hade 3% högre ränta på detta lån än topplånet (år 1999).

Men i slutändan är det faktiskt banken som avgör om de vill låna ut till Er, ni har inte så mycket att säga till om.
De flesta bankerna lånar max ut 90 % av huspriset ex SBAB, resten kan ses som alltför osäkert för bankeran att få ut vid tvångsförsäljning och kan/ vill ni inte hosta upp dessa pengar så tror jag det blir svårt att få lån.
Äsch, snicksnack.
Vi hade inga som helst problem att få 100% vare sig på SBAB eller SEB med samma ränta på både topp och bottenlån.
Inga som helst svårigheter och inga blancolån här inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.