Nu börjar vår uteplats på framsidan bli någorunda klar. Men är det meningen att man ska vibbra ovanpå markplattorna innan man har på fogsand?

Här är några före och efterbilder:
 
  • DSCN0322.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0320.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0702.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du ska inte köra vibratorn på plattorna.
 
Det är tvärt om vad jag har sett och vad det gjorde hemma hos oss.

Efter läggning så körde de med vibroplatta över samtliga plattor, först där efter spred de ut fogsanden.

Verkar som om det finns två olika idéer på hur det skall utföras...........
 
H
Om du ska padda plattorna före fogning som jag vet många läggare gör så måste paddan vara med gummi beklädnad.
 
  • Gilla
torpalasse och 1 till
  • Laddar…
Byasten, dvs kantstött betongsten, tar inte skada av att paddas med asfaltpadda. All marksten med lite finare yta, som på bilderna. De kommer att få märken likt snöplogsskav, om man paddar före fogsanden.
 
  • Gilla
Roundup
  • Laddar…
Jag hyrde en liten padda (Kanske 50 kg) med en gummimatta som mna skruvade dit i framkant och paddade med ovanpå våra plattor. Gummimattan skyddar mot märken. Upplever att det gav bra resultat.

/fredrik
 
  • Gilla
JsneGBG
  • Laddar…
Sprid ut mycket stenmjöl i fraktion (0-2 eller 0-4) ca 1-2 cm över plattytan.
Använd en liten typ 45kg:s (gummi är övereklamerat)
Kör diagonalt över plattorna bara.
Du får ner mjölet ner mellan plattorna då.
Så har jag gjort i alla mina dagar som anläggare.
 
tack för alla svar, verkar finnas lite olika uppfattningar om det där. Jag har för mig att det stod i tillverkarens beskrivning att man skulle vibbra på men isåfall kör vi nog med gummi mest för att vara på den säkra sidan. Men behöver man verkligen 1-2 cm stenmjöl på? Går det åt så mycket? Det vore jobbigt att behöva sopa bort en massa överflödigt grus.
 
pitufina skrev:
tack för alla svar, verkar finnas lite olika uppfattningar om det där. Jag har för mig att det stod i tillverkarens beskrivning att man skulle vibbra på men isåfall kör vi nog med gummi mest för att vara på den säkra sidan. Men behöver man verkligen 1-2 cm stenmjöl på? Går det åt så mycket? Det vore jobbigt att behöva sopa bort en massa överflödigt grus.
Stenmjölet var väl tänkt som ett skyddslager om man använder en vibbro med gummi. Har du inte extremt avstånd mellan plattorna lär du inte behöva så tjockt lager. Vi har inte kört markvibrator på våra plattor utan sopat diagonalt för att få ner sanden i fogarna och kan konstatera att det inte går åt speciellt mycket.
 
Hur får man plattorna att sätta sig i sättsanden om man inte paddar efter läggningen?
Kommer de att sätta sig själv med tiden eller ska man springa med gummiklubban och banka ner varje sten?
 
Jesca_j skrev:
Hur får man plattorna att sätta sig i sättsanden om man inte paddar efter läggningen?
Kommer de att sätta sig själv med tiden eller ska man springa med gummiklubban och banka ner varje sten?
Själv brukar jag använda mindre sättsand, typ 1-2 cm istället för 4-5 cm, och låta plattorna sätta sig själv efteråt. Blir ytterst liten diff mellan plattorna.
 
pitufina skrev:
tack för alla svar, verkar finnas lite olika uppfattningar om det där. Jag har för mig att det stod i tillverkarens beskrivning att man skulle vibbra på men isåfall kör vi nog med gummi mest för att vara på den säkra sidan. Men behöver man verkligen 1-2 cm stenmjöl på? Går det åt så mycket? Det vore jobbigt att behöva sopa bort en massa överflödigt grus.
Du behöver inte lägga på 1-2 cm men du behöver sopa i sand senare och då har du fint kvar att använda.
 
Alla ni som ska lägga plattor.
Ni kommer att märka att det ser ut som att fogarna är fyllda med fogsand.
Prova och spola lite vatten så får ni se hur bra det är med sand! (Mycket försvinner.)

(Efter en månad av stensättningen brukar man se detta. om man bara lägger ut plattor och sopar i fogarna.)

Kör man med sand/mjöl som är minsta fuktig eller ojämn i fraktionen så rinner det inte ner mellan fogarna men det ser ut som att det är bra.

Exempel försök att borra med en 10mm borr i ett 5mm hål.

Därför så kör jag med mycket mjöl och padda, för då slår man ner mjölet och även sönder dom stora fraktionerna till minde fraktioner som är lättare att sopa ner. ( även spara för vidare fyllning av fogarna)

Anledningen till att man paddar ytan är att man paddar ner plattorna till sin plats med dom närliggande plattor och att ytan blir tåligare för andvändning.

Sen detta med ogräs i mellan plattorna.
Ni slipper ogräs i mellan plattorna om man fyller på med mjöl/sand ofta för då kommer inte ogräset att få fäste i ytan. ( för ogräset kommer uppifrån i en platt yta inte nerifrån som många tror.)
 
Redigerat:
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Tag_H skrev:
Själv slog jag ner mina stenar med gummikluppa när jag la dom.
Sen avslutade jag med stenmjöl och ett pr varv med Paddan.]
Varför slå ner stenarna med klubba när du ändå paddade ytan senare?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.