Det här forumet har avhandlat ett ganska brett spektrum av verktygsrelaterade ämnen vid det här laget, populära sådana har återkommit gång efter annan och somliga ämnen är rentav stående inslag. Det finns otroligt mycket information här!

Det vore trevligt om folk kunde göra åtminstone en lättare ansats att titta igenom detta innan man skapar en ny tråd, och om man inte hittar den information man vill ha på det sättet, fundera på om inte din fråga passar bättre i slutet av någon existerande tråd än att börja en ny.

Jag tror vi alla vinner på ett sådant förhållningssätt. Jag tycker själv iaf att det är enklare att skumma igenom information om ett ämne om den finns i ett fåtal trådar snarare än spritt över jättemånga trådar.

Söktips:
1) Använd Google för att söka igenom forumet (och resten av denna sajt, artiklar och allt), söksträng blir i stil med: site:byggahus.se gräsklippare
2) Prova med och utan särskrivning, i exemplet prova även: site:byggahus.se gräs klippare
3) Ibland hjälper det att sätta fnuttar runt särskrivna uttryck: site:byggahus.se "spik pistol"
4) Hårdstyr sökningen in på delforum genom ex.vis: site:byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon åkgräsklippare
5) Prova även forumets inbyggda sökfunktion. Jag föredrar Google själv, men smaken är som baken.

Chansen är stor att en bra sökning ger bättre information än att ställa en fråga som redan ställts och somliga kanske tröttnat på att svara på. :)
 
Redigerat:
Jo, oftast blir det ju till att använda Google för att hitta något på Byggahus forum. Detta beror ju dels på den helt idiotiska forumkonfigurationen som kräver 20 sekunder mellan sökningarna, dels på generellt dålig sökfunktion i forummjukvaran.
 
Testade att använda importensketsigs sökfunktion och den funkar faktiskt otroligt mycket bättre än forumets som jag hittills kört med, vore dock kanoners om någon kunde göra en sökfunktion för mozilla firefox (samma som den googlesökfunktionen som finns längst upp i högra hörnet på webläsaren), har fått tag på en sådan för fotosidan och vore ju topp om man kunde få en för byggahussidan.
 
Det händer nada när jag klickar på den. Jag sitter iofs med Mac/Safari, om det nu gör någon skillnad.

Visst är det klokt att söka, men om alla söker efter svar och slutar ställa frågor så skulle forumet stanna upp fullständigt.
Det kan ju också ha tillkommit nya medlemmar, nya erfarenheter och nya produkter på marknaden sedan en fråga ställdes sist.
Som det är nu så blir det tjatigt för oss som inte har något bättre för oss än att hänga här hela tiden, men vilka trådar skulle vi svara i om alla bara sökte fram svaren? Bara en tanke..
 
Kan bero på att Safari inte sväljer allt som Mozilla gör. Om du testar sidan nu, får du då upp något alternativ att lägga till nya sökmotorer? Typ om du klickar någonstans runt sökfältet i Safari?

Jaja, var egentligen bara nyfiken på hur en OpenSearch-definition såg ut/fungerade ;)
 
Redigerat:
Kör IE7 och det funkade fint att lägga till sökmotorn, men när jag söker på något kommer jag bara till http://www.google.com/webhp (tom söksida utan sökresultat).
 
ACME: Jag hoppas du förstår att jag inte alls avsåg att lägga en blöt matta över forumet i ett försök att göra det tråkigt och stillastående. Visst kan det, om man tar det till sin EXTREM, bli som du pratar om, men det hoppas jag att alla är vettiga nog att inse att ingen vill.

Lite söktips och en förhoppning om att iaf skumma som hastigast efter redan besvarade frågor eller lämpliga trådar att fortsätta på innan man startar en ny borde inte vara kontroversiellt. Dessutom tror jag faktiskt att det finns en del som inte söker alls och kanske missat vilken jättefin kunskapsbas som byggts upp här över åren i de diskussioner som redan förts.
 
Redigerat:
Sen kan man ju lyfta gamla trådar man sökt fram istället för att skapa en ny tråd, forumet blir mer överskådligt och dör inte.
 
Visst tog jag det till sin spets, men det mesta har ju faktiskt redan avhandlats, så om alla sökte skulle antalet inlägg kunna minska med mer än hälften.
Ca 7 av 30 trådar på förstasidan i badrumsforumet innehåller något nytt. Resten är upprepningar med en och annan ny synvinkel på frågan.

Med tanke på att forumets uppdelning har gjort att det upplevs som supersegt idag, så finns det risk för att det skulle kännas tvärdött om flertalet sökte fram svaren på sina frågor.

Att lyfta fram gamla trådar kan vara en bra idé till en viss gräns. Tittar man på Utsidan.se's forumavdelning som avhandlar allmän utrustning så finns det tre knivtrådar på förstasidan som är uppe i 560, 937 respektive 466 inlägg. Det är inget man orkar skumma igenom om man letar efter ett svar.
 
phl skrev:
Om du testar sidan nu, får du då upp något alternativ att lägga till nya sökmotorer?
Din länk öppnar ett fönster med en ny länk; "Lägg till sökpluginen Byggahus@Google genom att klicka här". Jag klickar, men ingenting händer.
 
Den funkar klockrent för mig.
ACME, kör du med mozilla så borde du få upp byggahusloggan i sökfältet längst upp till höger, där skriver du vad du vill söka efter och voila

Kanoners ordnat phl
 
Nu provade jag på lilldatorn med Linux/Firefox, och då lirar det. Smutt!
 
Mikael_L
ACME skrev:
Att lyfta fram gamla trådar kan vara en bra idé till en viss gräns. Tittar man på Utsidan.se's forumavdelning som avhandlar allmän utrustning så finns det tre knivtrådar på förstasidan som är uppe i 560, 937 respektive 466 inlägg. Det är inget man orkar skumma igenom om man letar efter ett svar.
Menar du att det skulle vara lättare att få fram svaret ifrån 180 utspridda trådar med sisådär 10 inlägg i varje? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.