Håller precis på och bygger om vårt hus.Bland annat bygger vi om ett tillbyggt kök och sätter in balkongdörrar i det.
När hantverkarna tog hål i väggen såg jag att väggarna var helt blå.. Antar att det betyder att köket, tillbyggt som en bula på 60/70-talet, är byggt med blåbetong.
Vad betyder det här för mig?! Bör jag riva hela köket ?!

Sen börjar jag oroa mig för vad för stenmaterial källaren (utgrävd efteråt) är gjort av. Hur kollar man det enklast? Borra sig in i materialet o kolla färgen?
 
Hur farligt är det.. i generella termer? Kan man jämföra det med passiv rökning eller vad?
Är det riktigt farligt så får jag väl ta ett rejält lån för att slå bort och ersätta de tre väggarna i bulan, men är det bara '"lite" farligt så föredrar jag ju att förbättra ventilationen..
 
"Du beställer helt enkelt radonmätare från ett mätlaboratorium. Dessa mätare, som är små dosor med ca 6 cm i diameter, placeras ut i sovrummet och det mest använda rummet förutom köket."

Varför mäter man inte i köket?
 
Låter lite drastiskt att riva köket. Läs följande länk från Strålsäkerhetsmyndigheten : http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/
Varför man inte mäter i köket kan jag bara gissa mig till. Många gånger används köksfläkten och då sugs gasen ut. Att man mäter i sovrum får väl anses naturligt. Många timmar tillbringas där. Till en mätning medföljer 2 dosor. Om man känner en osäkerhet är det bara att köpa en dosa till. Då kan man ex.vis hänga den i köket. Mätningen skall göras under eldningssäsong, från 1 okt till 30 april, minst två månader. Ju längre tid dess exaktare värde. Vad beträffande källaren, borra ett litet hål och kolla om det ser ut som i köket. Beställ sedan dosor, när tiden är inne och gör en mätning. Om inte annat för att få bekräftat hur det är. Radon från byggnadsmaterialet åtgärdas med ventilation. 2020 skall alla småhus vara radonbesiktigade, (mätta).
 
Jag får undersöka vad byggarna vill ha för att ersätta väggarna och sen ta mig en rejäl funderare.

Tänk om jag upptäckt det här *innan* vi byggde till köket och kunnat arbeta in det i offerten direkt och inte byggt på befintliga väggar .. suck.. precis när tillbyggnaden nästan är klar så hittar man sån här skit .. fan.
 
På frågan om hur farligt det är, så kan man i alla fall säga att det viktigaste är att ni inte röker. Det är för rökarna som det är riktigt farligt att dessutom inandas radon.
 
Marlene Eskilsson skrev:
På frågan om hur farligt det är, så kan man i alla fall säga att det viktigaste är att ni inte röker. Det är för rökarna som det är riktigt farligt att dessutom inandas radon.
Ja, efter att ha läst på så verkar radon vara värst för rökare och de som vill lyckas sälja huset. Rädslan verkar överdriven.

Efter att ha vägt för och emot noga har vi iallefall bestämt oss för att riva väggarna omgående.
Vi misar då det statliga stödet på 15.000 (vad fan räcker det till?!) men slipper göra om allt efter eventuellt dåliga mätvärden i vinter.

Det blir väldigt dyrt, men vi ser det som att vi investerar de pengarna i våra barns välbefinnande. Ser man det från den synvinkeln så känns det värt varenda krona.
 
jag tycker absolut att du ska mäta allt först, det behöver inte vara hög radonhalt alls. Min bror har ökpt ett hus i ett område där 8 hus är gjorda i blåbetong, alltså hela undervåningen, och ingen av dessa hus har för hög radonhalt och alltså inte behövts att rivas eller dylika. Så mät först!

Mvh Nicholas
 
Mät först! Jag sålde ett suteränghus vid årsskiftet. Det var byggt helt i blåbetong, inner som ytterväggar. 2 plan om vardera 80 m2. När jag köpte huset -94 var det gjort en radonmätning. Värdet var strax under 400 Bq/m3. Det var godkänt då. I dag är gränsvärdet 200 Bq/m3. Vid försäljningen jag gjorde ville mäklaren att jag skulle göra en ny radonmätning. Det gjordes och den visade på 580 Bq/m3. Hur är det möjligt? Jo, under mätperioden stod huset tomt och de enda gångerna det vädrades var c:a en gång i veckan då man gick in och ut och fyllde på pellets. Om man betänker den sammanlagda ytan av väggarna i detta hus och jämför dessa med de du har i ditt kök torde skillnaden vara himmelsvid. Såvida du inte har blåbetong i annan del av huset tror jag inte du får så stort utslag av en mätning att det skulle vara befogat att riva nuvarande väggar. Jag tror att vi efter 2020 kommer att får en ny debatt om radonet i bostäderna. Grannen till detta hus har även han gjort en radonmätning. Han har 380 Bq/m3 i källaren och i princip inget i våningen ovanför. Han har ett trähus med grund av betongsuggor!
 
TS: Råd ett är att inte agera i panik utan överväga alternativen i lugn och ro!
Angående hur farligt radonexponering är så är svaret dessvärre att ingen kan svara exakt på det. De uppskattningar som anges på Strålskyddsmyndighetens hemsida är just uppskattningar och problemet är att ingen egentligen vet hur farligt det är. Som exempel så har motsvarande myndigheter i andra länder andra värden osv. detsamma gäller för övrigt för gränsvärden. Åsikterna har ändrats med tidens gång och som ett kuriosum så kan man notera att man på 30-talet betalade dyra pengar för att få vistas på kurorter med extra hög Radonhalt! (Det finns fortfarande enstaka förvirrade forskare som framhärdar i att Radon i viss mängd skulle vara nyttigt...
Det finns dock ganska stor konsensus i att Radongasexposition är hälsofarligt och att risken ökar exponentiellt om man är rökare.
Det är egentligen inte själva Radongasen som är hälsoproblemet utan dess söderfallsprodukter, de sk. radondöttrarna. Dessa har en tendens att häfta vid mikroskopiska partiklar i luften (rökning ökar denna parikelhalt) och sedan fastna i luftvägarna och avger då farlig alfastrålning.

Som jag ser det så har du tre alternativ:

1: Du river ut blåbetongen utan att mäta etc. och bygger upp köket på nytt utan blåbetong. Viktigt vid detta alternativ är att kolla källaren och bostaden i övrigt så att du inte har mer blå lättbetong.

2: Du avvaktar och gör mätningar i vinter med de dosor som det talats om tidigare. Beroende på vad dessa mätningar visar så går du vidare med eventuella åtgärder eller ej. Vid detta alternativ så har du ju också möjlighet att söka bidrag.

3: Du konsulterar en Radonkonsult som dels mäter väggarna i köket samt övrigt byggnadsmaterial i fastigheten och man därmed kan fastställa om det finns mer blåbetong och vilken aktivitet din specifika betong har. Olika typer av blå lättbetong varierar kraftigt (med en faktor 4) beroende på tillverkare och batch.
Vidare så bör konsulten göra en kortidsmätning i olika delar av bostaden för att utröna på vilka nivåer radonhalten ligger. Detta ger också svar på hur mycket markradon som fastigheten är belastad med. Markradon förekommer alltid, ibland lite ibland mycket och i det senare fallet så utgör den säkerligen ett större problem än radon från byggnadsmaterialet.
Dessa mätningar kan mycket väl göras vid denna årstid men är inte gilltiga som underlag för bidrag.
Nackdel: kostar en slant, skulle gissa på bortåt 3000-5000kr.

4: Teoretiskt sett så skulle du kunna utföra punkt tre själv, men det förutsätter tillgång till gammamätare, radonmätare för kortidsmätning och eventuellt även en Radonsniffer. Dessutom så behövs en viss erfarenhet för att tolka resultaten.

Jag gissar att alternativ 2 inte känns aktuellt eftersom du vill bli klar med köket snarast...
Skulle nog rekommendera alternativ 3, om du ändå väljer att satsa på ettan (att riva köket utan utredning) så bör du ändå mäta radon med dosor i vinter.

Vill också kommentera detta med att "Mätning görs i sovrum" etc. Detta bör ses som en rekommendation och i ett fall som ditt så bör man helt klart mäta med minst TRE dosor, en i sovrum, en i kök och en eller två i källare.
 
Redigerat:
Tack för alla svar!
Jag kommer låna en geiijermätare från kommunen och se hur mycket blocken strålar (den radioaktiva strålningen påverkas ju inte av väder o vind). Om värdena ligger under tröskeln för när kommunen tycket man bör göra en radonmätning så struntar vi i att riva.
Om värdena ligger över tröskeln så river vi och bygger nya väggar.
 
Nej, det slutar nog med att vi river i vilket fall. Gränsvärdena ändras över tid och vi vet ju redan nu att det kommer vara en nackdel vid en framtida försäljning.. så.. vi river!
 
Mätningen gav 10-12 i hela huset förutom köket, där låg det mestadels runt 15 men pep iväg till 20 här och där.
Vi går vidare och river bort skiten.

Hade jag inte varit i den situation som jag är så hade jag antagligen struntat i det, men nu när vi ändå blåst allt utom väggarna i det rummet så..
 
Mangan skrev:
Mätningen gav 10-12 i hela huset förutom köket, där låg det mestadels runt 15 men pep iväg till 20 här och där.
Vi går vidare och river bort skiten.

Hade jag inte varit i den situation som jag är så hade jag antagligen struntat i det, men nu när vi ändå blåst allt utom väggarna i det rummet så..
Dom värden du anger: Är dom mätta tätt invid vägg eller mitt i rummet? (Vilken storhet gäller det ? Normalt så ska värdena anges i microSivert/h och bör då landa mellan 0,10-1,0)
Vi får anta att det rör sig om microR/h och då är värdena anmärkningsvärt låga för att vara i ett rum med blåbetongväggar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.