T
Hur utrotar man tvestjärtar som kommer in inomhus?Vi har fullt med tvesjärtar i trädgården liksom alla andra grannar i området, men nu har de spritt sig inomhus och jag har insektsforbi. Det är inte helt roligt att hitta dem i sovrummet där vi även har vår 4 månaders bäbis sovandes. Så hur får man bort dessa så de inte återvänder in i huset? Vet att man kan fukta wellpapp och fånga dem där, men det löser inte problematiken med att de inte återkommer.
 
  • Gilla
Strandvik
  • Laddar…
H
Jag hade problem med de små bastarderna tills nu. Jag köpte några Jumbo flaskor Radar Dos N (viktigt att det är just Dos N Radarn den nya) och sen spraya jag runt husen på de ställen de ligger och trycker på dagen, i mitt fall var det under ytterpanelen. Det regnade ner tvestjärtar som efter några sekunder dog, i hundratals.

Sen på kvällarna har jag gått ut och sprayat på varenda stjärtis jag har sett, på altanen eller på fasaden, nu efter några kvällar har jag knappt inga stjärtisar kvar, tror jag såg två stycken i går kväll på hela kåken.

För att ta reda på vart dom är och trycker på dagarna, gå ut precis innan det börjar skymma och titta vart dom kommer fram ur, för dom ligger alldeles i närheten på dagarna där dom befinner sig på kvällar och nätter.

Har du något bråte som ligger i närheten av huset?
 
Redigerat:
De hatar snus, så efter att man tagit död på dem kan man sprida "lös snus" runt kåken, sedan lägger man pås-snus på ställen man inte vill ha kladdigt som postlådan t.ex.
( det finns en hemlig kärlek mellan postlådor och tvestjärtar :)
 
H
Om man har problem med tvestjärtar i postlådan, då inhandlar man en postlåda med transparent botten, ingen mörker inga kryp.
 
T
Hopplunda skrev:
Jag hade problem med de små bastarderna tills nu. Jag köpte några Jumbo flaskor Radar Dos N (viktigt att det är just Dos N Radarn den nya) och sen spraya jag runt husen på de ställen de ligger och trycker på dagen, i mitt fall var det under ytterpanelen. Det regnade ner tvestjärtar som efter några sekunder dog, i hundratals.

Sen på kvällarna har jag gått ut och sprayat på varenda stjärtis jag har sett, på altanen eller på fasaden, nu efter några kvällar har jag knappt inga stjärtisar kvar, tror jag såg två stycken i går kväll på hela kåken.

För att ta reda på vart dom är och trycker på dagarna, gå ut precis innan det börjar skymma och titta vart dom kommer fram ur, för dom ligger alldeles i närheten på dagarna där dom befinner sig på kvällar och nätter.

Har du något bråte som ligger i närheten av huset?
Testade med Radar runt ytterdörr och i brevlåda, tror dock inte var samma som din, och de försvann för en tid. Nu är de dock tillbaks runt ytterdörren. Vi har precis byggt ut vår altan så jag fömodar at de kan ligga och trycka där under. Dessutom har vi massa betongpannor som ligger på gräsmattan efter att ha bytt tak. Grejen är att grannarna har samma problem och har haft varje sommar så det måste vara i marken eller i huset som de bor.
 
H
Oki, jag inhandlade den "blå" Radar flaskan en kväll för det var det enda Coop Bygg hade som har kvällsöppet. Helt värdelös jämfört med Radar Dos N, de blev bara förbannade av sprayen.

Jag har byggt om altanen i år och jag vet att all bråte som jag hade liggandes gjorde så att de "flytta in" De älskar fuktigt virke. Efter jag hade skyfflat bort virket så flytta dom under ytterpanelen, det var det sista dom gjorde :)

Jag har fått ett annat tips om ett medel som finns i välsorterade trädgårdsbutiker, det är en slags kalk mot just tvestjärtar. Man tar dubbelhäftande tejp och strör på kalken och sätter tejpen en bit från marken på husgrunden/fasaden, som en barriär, eller runt fönster eller vart man nu tror dom kan traska. Stjärtarna tycker inte om det medlet och skulle dom mot all förmodan traska över tejpen så dör dom inom kort av giftet.

Biter inte på hund eller katt, barn ska väll gärna inte förtära det.
 
Redigerat:
T
Har alla ni som skrivit i forum problem med dem inomhus eller är det bara i trädgården ni inte vill ha dem. Hur tar de sig in i huset, är det genom väggarna eller är det genom öppna dörrar och fönster? Vi har precis målat om 3 av våra 4 fasadväggar så då kan de inte sitta och häcka på dagarna. Kan Anticimex göra något åt dem?Försvinner de då för gott eller kommer de tillbaks nästa år (borde de göra då alla våra grannar oxå har dem inomhus och då säkert flyttar över till oss)
 
H
Innan jag tog kål på krypen utomhus så kom dom in, genom öppna fönster och dörrar på sena kvällar. Efter Radar raiderna jag gjorde så har jag inte krypit på någon inomhus.
 
Staffans2000
tinajade skrev:
Hur utrotar man tvestjärtar som kommer in inomhus?Vi har fullt med tvesjärtar i trädgården liksom alla andra grannar i området, men nu har de spritt sig inomhus och jag har insektsforbi. Det är inte helt roligt att hitta dem i sovrummet där vi även har vår 4 månaders bäbis sovandes. Så hur får man bort dessa så de inte återvänder in i huset? Vet att man kan fukta wellpapp och fånga dem där, men det löser inte problematiken med att de inte återkommer.
Det är dags att ta sig en funderare!
Tvestjärtarna/Rävsaxarna skadar inte din dotter. Däremot odlar du Orkideer eller andra veretabilier med mumsiga rötter är det dags att se upp!

Kemikalierna DU använder mot insekterna för att skydda din dotter från dessa harmlösa vegetarianer kommer förr eller senare att skada din dotter, vaken du vill de eller inte!

Kort och gott: Naturen är inget hot mot dina barn. Bilar, kemikalier och oss människor däremot bör hon hålla sig långt ifrån.
 
T
Staffan2000 skrev:
Det är dags att ta sig en funderare!
Tvestjärtarna/Rävsaxarna skadar inte din dotter. Däremot odlar du Orkideer eller andra veretabilier med mumsiga rötter är det dags att se upp!

Kemikalierna DU använder mot insekterna för att skydda din dotter från dessa harmlösa vegetarianer kommer förr eller senare att skada din dotter, vaken du vill de eller inte!

Kort och gott: Naturen är inget hot mot dina barn. Bilar, kemikalier och oss människor däremot bör hon hålla sig långt ifrån.
Handlar inte om att skada, men tycker de är äckliga och vill inte ha dem inomhus och definitivt inte i min säng. Hade jag velat det så hade jag bott i ett tält utomhus.Odlar inga växer inomhus.

Naturen får gärna finnas men inte inne i mitt hus utan utanför där den skall vara.
 
H
Staffan2000 skrev:
Det är dags att ta sig en funderare!
Tvestjärtarna/Rävsaxarna skadar inte din dotter. Däremot odlar du Orkideer eller andra veretabilier med mumsiga rötter är det dags att se upp!

Kemikalierna DU använder mot insekterna för att skydda din dotter från dessa harmlösa vegetarianer kommer förr eller senare att skada din dotter, vaken du vill de eller inte!

Kort och gott: Naturen är inget hot mot dina barn. Bilar, kemikalier och oss människor däremot bör hon hålla sig långt ifrån.
Där kom den, tog längre tid än vad jag tippa på...
 
  • Gilla
Johanlidman
  • Laddar…
Har läst någonstans att man kan lägga en vitlöksklyfta i tex brevlådan. och detta ska hålla tvestjärtarna borta.
Kan kanske vara ett "miljövänligare" alternativ....
 
T
så då skall man lägga vitlöksklyftor i varje rum här hemma för att hålla dem borta?
 
Du kan kanske börja med din brevlåda, och se om det fungerar...
Sedan så tror inte jag att det räcker med EN klyfta per rum, du blir nog tvungen att lägga ut en del.
Men valet står ju mellan att använda tex Radar eller vitlök...

Jag vet vad jag hade valt!
 
Vitlök är en underbar växt: hjälper mot allt från mullvad och tvestjärtar till vampyrer :D
Nackdelen är att ibland hjälper den ju mot människor också (inte alltid så kul att hänga ut i ett hus som "doftar" gårdagens tzatziki), så ibland är ju faktiskt de "onda kemikalierna" att föredra.

En sträng med myrr runt huset kan nog hjälpa mot det mesta i småkrypsväg - jag la ut det innanför en vägg verkstan för att bli av med myrorna som hade påbörjat bobygge och hittade efter ett tag både myror, flugor och silverfiskar med (de allt för många) benen i vädret. Så om du inte vill härja med aerosoler utan med lite mer lättkontrollerade grejer kan pulver vara en tanke : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.