Funderar på att köpa en tomt via Götenehus och bygga. Är inte säker på attt jag gillar Götenehus husmodeller men tomten är bra ???

Ni som bygger, hur har ni resonerat när ni har valt mellan en klassisk villa eller nyfunkis? Jag tycker att en del nyfunkis-hus är snygga men kanske är jag en mer klassisk person??

Hur tror ni att de olika husen kommer att stå sig om 10-15 år?
 
Rekonstruktion av 'gamla' hus är verkligen deppigt. Bygg ett hus som motsvarar vår tid dvs 2004!

Jag själv lämnar nu ett snart hundraårigt hus och mitt nybyggda skall definitivt avspegla dagens hus och inte något återskapande av svunnen tid. Att man däremot plockar detaljer från tidigare epoker behöver inte vara fel (skjutdörrar, högt i tak, funktionalismens fina fönstersättningar etc). Men det känns lite patetiskt när huskatalogerna vill återskapa sörgårdsidyllen ... ;)
 
Dvs i såfall bygga varken de klassiska eller nyfunkis (70tal) :-/. Vad katten är 2000talshus då?
 
Vi bygger ett nyfunkis från sävsjö trähus. Det viktigaste är att ni utgår från er egen take på i vilkt hus ni skulle vilja bo i, för tro mig ett är ett stort projekt och mycket pengar.
Åk runt till olika utställningar, så som husknuten i gbg och husexpo i stockholm.
Om ni hittar några nybyggda områden i den stad ni bor åk dit och gå en promenad. Ibland när vi åkte runt så tyckte vi "men alla hus ser ju lika dana ut"! Och är det så man vill ha så bygg så. Vill man något annat, bygg det. Här på forumet finns det en fin länk under "övrigt" Hemsidor. Titta där, där får man många bra ideér.
Lycka till Mvh Lisen
 
Åh jag glömde berätta att jag tycker att Götenehus har hittar helt rätt i deras nya serier !!!Snyggt och nytänkande. Lisen
 
Smäck, ja. Var nyss på besök i en nybyggd villa och det var direkt avskräckande. Allt kändes så smäckigt, trots "ekparkett". Hu. :(

Bor nu i en sekelskifteslägenhet med parkett eller trägolv överallt, stenhus (såklart), stuck i taket. Hur bygger man ett hus utan att behöva överge den gedigna känslan som vår lägenhet har? Gediget nybyggt, finns det?
 
Min åsikt är att ny-funkis är klassiskt och kommer stå sig lääänge! Bort med alla patetiska sörgårdsidyller!!! Bygg ett hus som speglar vår tid och vårt liv idag!
 
Bygg ett hus som du trivs i, oberoende vad andra säger. Det är du själv som ska bo där, inte dina "välmenande bekanta" eller "experter" ::)
 
Även om man är så lyckligt lottad att man har möjlighet bygga sitt eget drömhus är det ändå få förunnat att kunna bygga utan den minsta tanke på att huset - en dag - skall vara avyttringsbart utan förlust.

Därför är rådet att bygga precis enligt eget extremt tycke inte alltid är vidare ekonomiskt. Lagom stort, välplanerat, hus i goda material med dämpad estetik och på vettigt läge brukar alltid betala sig.

Men har man ett par extra miljoner i bakfickan behöver man ju inte tänka ekonomiskt. ;)
 
Yonna!

Du menar alltså att ett chock-rosa nyfunkishus överöst med snickargjädje-detaljer byggt i botten av ett vattenfyllt sandtag inte kommer vara gångbart på andrahandsmarknaden?.....GLÄDJEDÖDARE!! ;) ;D
 
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
Har ju otrolig tmycket med område och läge att göra med. Ett funkis hus ute på landet bland andra "lantgårdar" kanske inte passar så bra likväl som ett lanthus inte passar i ett nytt område med bara "balla" hus.
 
Vi ska bygga i Göteborgs skärgård. Just den gatan som vår tomt ligger på finns de mest skumma husen *s* (ett hus i timmer med grästak, ett runt hus, ett med helskum vinkel på taket m.m.).

Vi tänker ändå vara ganska enkla (klassiska?). Det blir ståendes träpanel med läkt och spröjsade fönster.

Lycka till med ditt val!
 
Falken skrev:
Ett nyfunkis-hus kan man ju jämföra med en Volvo 740. En bra pryl som dock är lika ful var än den står! ;D
Vilken himla tur att jag sålt min 740 så den slipper stå utanför vårt hus i funkis-stil... ;)
 
Smaksak det där med klassisk villa eller nyfunkis.
Jag föredrar klassisk villa just för att det är klassiskt.
Tänker på de gamla 60-talshusen som säkert var jättehippa på sin tid, men som ser ut som tråkiga skokartonger nu......

Men smaken är ju som sagt olika och tur är väl det!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.