Husföretagens (bristande) syn på kvalitet

Mycket av diskussionen som förs i detta forum är kring pris på hus. En ofta förbisedd faktor är dock husföretagens syn på den kvalitet som levereras, vilket inte alltid är i paritet med kundens uppfattning av kvalitet.

Jag har mängder med exempel från vårt husbygge där vi och husföretaget har fundamentalt skilda åsikter när det gäller kvalitet och vad man kan förvänta sig som kund.

Låt mig ta ett exampel. När vi flyttade in såg jag att det låg avknipsade plåtbitar (från taket) på tomten. När jag tittade lite mer noggrant såg jag att det fanns plåtbitar runt hela huset. Som ni kan se på bilden är de inte bara sylvara utan dessutom smutsiga, vilket gör att det inte är helt sunt att råka trampa på den.

Jag kontaktade naturligtvis min husleverantör som tidigare gjort sin egen besiktning och ansåg att den städning som var genomförd är av sådan kvalitet som jag kund skulle förvänta mig. Men alla plåtbitarna då, undrage jag? Husföretaget stod på sig: den städning som är gjord är den man som kund kan förvänta sig – någon ytterligare kommer inte att göras.

Även om jag inte accepterade det satt jag i en knepig situation: jag var naturligtvis tvungen själva att plocka plåtbitar illa kvickt innan någon annan skulle skära sig på dem. Jag fick köpa en metalldetektor och gav mig ut en halvtimme eller timme varje kväll. Idag, drygt två månader efter inflyttning, har jag hittat mellan 250 och 300 sylvassa plåtbitar. Markarbetarna som hjälpt till med finplaneringen hittade plåtbitar ”hela tiden” under sitt arbete. Att gå barfota på tomten är fortfarande inte ens att tänka på.

Vad tycker ni man som kund kan förvänta när det gäller kvalitet, som t.ex. alla dessa sylvassa avknipsade plåtbitar?
 
  • platbitar2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
det är ju plåt från plåtslagaren !!!är det ett hus ,ed plåt fasad ??+för inte kan det väl vara så mycket rester från ett bygge ???
 
Det kan nog bli en hel del plåtbitar om plåtslagaren fixar mer på plats än hemma, t ex pga dålig måtttagning. Gavelskivor, skorstensbeslag, taklucka, ventilationsbeslag, köksfläkt etc blir en del!!

Har tyvärr ingen uppfattning i kvalitetsfrågan. Frågan är vad det står om städning och vad det som står då betyder i kontraktet.

/Rob

PS När mina föräldrar hade en snickare hemma hos sig och fick gavel(trä/plåt)skivor bytta samlade han ihop varenda spik från de gamla. Ok, detta var inte ett nybygge, men det visar hur denna yrkesman tänker!
 
Vi har naturligtvis plåttak. Och huset byggdes med totalentreprenad, så det är inte vi som har beställt eller koordinerat plåttaket.
 
Redigerat:
bara undrar??är huset dåligt för att städningen inte var o,k??+
sl'nger skräp gör dom flesta byggare efter sig.
 
nybyggd skrev:
bara undrar??är huset dåligt för att städningen inte var o,k??+
sl'nger skräp gör dom flesta byggare efter sig.
Så att? Ska man bara acceptera detta som trådskaparen skriver om?
 
5.2 racing skrev:
Så att? Ska man bara acceptera detta som trådskaparen skriver om?
Skall jag vara ärlig har jag också svårt att se kopplingen mellan städningen runt huset och kvalitén på själva bygget. Visst kan man hålla med om att plåtslagaren skulle ha varit mer insiktsfull om följderna av sitt nedskräpande, inget snack om saken.

Jag skulle vilja säga att rubriken på tråden är felformulerad då ämnet egentligen inte har någon direkt koppling till den kvalitet som man normalt talar om vid husbyggen. Jag förväntade mig en helt annan diskussion när jag först läste rubriken.
 
Jo, förvisso. Men huset byggdes ju på totalentrepenad, och då ingår det väl att man ska slippa skära sig på plåtbitar i två(!) månader efteråt.

I min värld går detta under bristande kvalitet.
 
5.2 racing skrev:
Så att? Ska man bara acceptera detta som trådskaparen skriver om?
jag menar inte att man ska acceptera att byggarna skräpar ner,det jag syftar på är att husets kvalite och husföretaget inte kan kan klandras för nedskräpande hantverkare.
vi hade rörmokare hemma efter en vattenskada i vintras,där kan man snacka nedskräpning.
inte fasen skyller jag ifö eller tarkett våtrum för det???
lägg in en tråd om dåliga hantverkare istället,det är ju ändå en plåtis som slarvat.
 
Det är väl också avgörande vad som står i kontraktet gällandes städning efter arbetena. Står det tydligt att den part som ansvarar för totalentrepenaden också ansvarar för städningen innomhus och även exteriört är det inget att snacka om. Firman skall städa av.

Står det däremot inget om städningen utomhus så är det bara att inse att du får gå och plocka runt huset själv.
 
Nu var plåtbitarna ett av många exempel. Att husföretagen slarvar med en sak innebär naturligtvis inte att huset är dåligt. Men mitt husföretaget anser tydligen att hundratals plåtbitar på marken är vad man ska förvänta sig av dem och att man själv ska städa. Och om de anser att det är vad man som kund kan förvänta sig, ligger förstås nära till hands att tro att de har liknande syn på andra moment i bygget.

Sedan kan man naturligtvis i mitt fall tycka att det faktum att de villa ha mer betalt av mig mitt under husbygget eller att de nu försöker blåsa mig på vitet är mer allvarligt. Ett annat tjusigt minne är att det står "Pelle kuk" inritat i betongen....
 
Pudelns kärna här är vad har man avtalat om?
Vid de nybyggen som slutbesiktigas av auktoriserade besiktningsmän kontrolleras om kunden fått det som avtalats.
Om städningen är otillräcklig (enligt avtalets förutsättningar och branschpraxis) så tar besiktningsmannen upp detta i sitt protokoll.
Påpekades den ostädade tomten vid besiktningen och vad sade besiktningsmannen isåfall om detta?

Begreppet "Byggstädning" i avtalet betyder att man sopar inomhus och tar bort större byggsopor utomhus. Altså springer man inte och tar bort småbitar plåtklipp, spikar el liknande.
Orsaken till detta är att man oftast lämnar en tomt som endast är grovplanerad.
Kunden skall ta dit matjord, plattor etc som skall läggas ovanpå.

Jag är övertygad om att de flesta missnöjdheterna man som kund upplever är att man har andra förväntningar än de som är realistiskt att ha.
För att minimera besvikelser i slutskedet kan det vara bra att få någon som tlkar avtalet och hjälper till att avtalets innehåll speglar kundens förväntningar.
Man kan aldrig begära mer än det man avtalat om.
 
Pudelns kärna är inte alls vad som är avtalat, utan vad man som kund rimligen kan förvänta sig. Att ha en tomt med så många plåtbitar att man inte kan skicka ut ungarna utan att bli nervös är inget man avtalar om - utan något man förväntar sig. Att det inte ska stå "Pelle kuk" i betongen är inte heller något man avtalar om - utan något man förväntar sig att det inte gör.
 
Istället för plåtbitar hade vi spik.
Dum som jag var sa jag till ungarna att de får 50öre per spik de hittar för att motivera dem att jobba. Jag kunde ju inte i min vildaste fantasi tänka mig att jag måste hosta upp nästan 2000kr. Några spikar hittar jag fortfarande och en del kommer att försvinna under sand, grus osv när vi gör om tomten.
Jag gör ingen sak av det för vi har mycket annat att påpeka som skall åtgärdas i huset.
 
jag är inne på mitt 2,dra nybyggda hus.
och jag känner inte igen något av ovanstående problem.
för visst 17 gör ni väl trädgård efter att huset är klart??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.