Ska gjuta en liten mur på ca 20-25 cm som ska placeras framför huset på berg (så småningom under altan) som
ska leda bort vattnet på sidorna om huset istället för under, det kommer inte ligga mycket jord mot denna muren
och jag undrar om det räcker att göra den 10 cm tjock med armeringsjärn som man borrar ner i berget?
 
ok, men hur tjock gjorde du muren?
 
10 cm räcker med marginal. Kommer att göra en liten stödmur för ca 40 cm jord och den gör jag bara 7 cm så går du på 10 så kan du vara lugn. Ett tips kan ju vara att du överväger att ha den som stöd till altanen på en gång. Den ska hålla för det med utan problem.

Tänk dock på att blanda/köpa vattentålig betong
 
Redigerat:
Vad är vattentålig betong? jag har bara vanlig grovbetong... :s
 
Man ökar cementhalten för att få den tåligare och antagligen också då tätare
 
hmm... ok, jag har bara gjutit små fundament till staket förrut, och då bara blandat en säck grovbetong med 3 liter vatten...
är det något jag ska tillsätta nu då eller? blanda i nån liter cementpulver också typ?
 
Jag blandade i Sika-1 men svårt att säga om det är nödvändigt. En flaska(1 lit.) räckte för mig. Priset var överkomligt.
 
Redigerat:
jag har ingen erfarenhet av grovbetongen istället tyvärr
 
Ok, nu har jag gjort första delen, gjorde en form som jag kan flytta vartefter jag går vidare.
Sedan borrade jag ner armeringsjärn, och lade en tvärgående..
Sedan på med formen och se till att den står bra..
Till sist klafsa i bruket, det blev en blandning av betong och cement och det gick 50kg för
formen jag gjorde, dvs två säckar.
 
  • mur1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mur2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mur3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.