Vårt hus från -47 står delvis på berg. Östra sidan av tomten lutar mot huset och vattnet rinner under gräsmattan på berget mot huset. (se bild).

Spränga för dränering blir dyrt, och gräva är hårt:)

Finns det några alternativ? Skulle man kunna göra mötet mellan berg och vägg tät och på så sätt få en kanal som vattner rinner i längs väggen till ett rör som sedan forslar bort vattnet? Typ smeta gummimassa eller asfalt på husväggen från marknivå ned till berget, och sedan ut en bit på själva berget. Därefter lägga dräneringsrör för att underlätta avrinningen.

Berget sluttar längs väggen så om det blir tätt skulle man få en naturlig avrinning. Givetvis vill jag att lösningen ska vara beständig, åtminstånde relativt länge.

Galen tanke?
 
  • berg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft samma problem men i mindre omfattning. Jag frilade berget och tvättade det. Sedan blandade jag Sika i betongen (för vidhäftning) och gjöt mot grundet så jag fick fall utåt. Vill även minnas att jag primade berget. C:a 1 m längre upp gjöt jag en liten mur i vinkel så vattnet skulle rinna åt båda sidor i stället för rätt på. Samma procedur med tvättning etc. Borrade några hål, stoppade i armeringsjärn och armerade en stång för muren. 20 cm hög. Såg att det fungerad innan jag grävde igen. Det var torrt bakom muren.
Problemet för dig torde vara att sträckan är rätt så lång och det är svårt att sia om hur berget ser ut under mark. Oavsett hur du gör måste du ju få avrinningen ut mot sidorna. Har du otur får du gjuta mycket.
 
Intressant JanneL.

Berget ligger ytligt, bara ett par/tre decimeter under markytan, så jag gräver snabbt fram berget och kan titta. Vill först bara veta om det är värt besväret. Berget sluttar mot huset, men även åt sidan, så avrinningen borde lösa sig ganska bra bara jag får vattnet att sluta rinna ända fram mot huset.

Din metod låter väldigt smidig. Ingen risk att vattnet börjar tränga igenom betongen?
Kanske marginella mänger iofs.
 
Får man bara tätt och vidhäftning mot berget så blir det bra. Tror även att Sika har något man blandar i för att få vattentät betong. Hur det fungerar och om det fungerar vet jag ej. Och ja, jag tycker det kan vara värt besväret. :)
 
Då är det bara att sätta igång och gräva ;)

Jag skulle kunna smeta på asfalt eller spruta på underredsmassa/plast för att göra det tätt, men det kanske bara är onödigt jobb.
 
B Bnicke skrev:
Då är det bara att sätta igång och gräva ;)

Jag skulle kunna smeta på asfalt eller spruta på underredsmassa/plast för att göra det tätt, men det kanske bara är onödigt jobb.
Hej hoppar in här lång tid senare. Hur gjorde du till slut? Vi har exakt samma problem nämligen.
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Också nyfiken!
 
Det är nästan 10 år sedan TS var inloggad här senast, så det är nog risk att det inte blir något svar.
 
Haha, attans! Låter rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.