Hej sitter och planerar lite inför bygget av uteplats med infravärme och kommer till ett litet dilemma, nämligen så att man tänkt ha 3st värmare vardera är på 1100W vilket jag då innebär att det inte går att köra alla 3 på en 10A säkring men vad är det då att före dra.
Gå med en EKLK 3G2,5 kabel och säkra på 16A eller att gå på en EKLK 5G1,5 och då säkra den på 10A på vardera fas.Det sistnämda alternativet blir lite billigare men är det dumt att göra så?

MV//Robban
 
Att fördela värmarna på 3 faser är helt klart att föredra, då det inte blir mycket effekt över för resten av huset om du har 16A mätarsäkring och ska köra värmarna på 1 fas. Men när man kör blandade 1-/2-/3-fasbelastningar på samma 3-fas gruppledning ska man ha en 3-polig säkring (enkelt fixat i en normcentral) eller om centralen är skyddad av jordfelsbrytare (om man har en "propp"-central är detta nästan det enda alternativet).
 
men om den gruppledningen endast matar dessa tre värmare (samtliga är ju enfaslaster), och om de är fast monterade så gäller väl inte kravet på allpolig säkring.
 
Om det finns uttag i kombination med 2 och 3-faslaster på samma grupp. Men det är ju ändå rätt bra och överskådligt om man stoppar i en 3-polig.
 
jo självklart om man har en normcentral, men jag tänkte på om man har en D-central och inte får plats med en JFB kapsling runtomkring.
 
Mikael_L
Men pefo, nu är det väl inga 2 eller 3-fas laster här, utan endast 1-fas ...
 
Nä, det var just det! Därav kommentaren om att det ändå kan vara bra med en trepolig om man har normcentral. ;)
 
Mikael_L
Särskilt bra att ha satt dit ifall någon får för sig att ändra användningsområdet i framtiden ...

Men jag tolkar det hela som att det inte heller är fel att använda en trefasgrupp med separata säkringar, ifall det endast gäller enfasbelastningar. Vilket öppnar en möjlighet för de med porslinscentral.
...eller ...
 
Enbart 1-fasbelastningar = inget krav på 3-polig säkring eller JFB.
Men eftersom en 3-fasgrupp gärna kan utnyttjas till något mer än bara 1-fasbelastningar så är det absolut inte fel att gå hela vägen så att säga.
 
enbart 2-fasbelastningar på en 3-fasgrupp, som en elementslinga tillexempel, det är väl ochså undantaget eller har jag fel?
 
Svaret står i inlägg #9 ;)

Men vid installationer med 400V element använder man väl vanligtvis x antal 2-fasgrupper med 2-poliga säkringar till varje slinga.
 
hemma har jag dragit en enda trefasslinga (med 3-pol 16A säkr) dit alla element, värmepump och även golvvärme är kopplade och hyfsat jämnt fördelade, jag har 2600w på L1, 1900W på L2 och 2800w på L3.
tyckte det blev enklast så helt enkelt.
 
Knappast så proffsigt att blanda elelement, Vp, och golvvärme. Har du en grupp för det övriga, för enkelhetens skull?
 
nej visst ett proffs skulle väl helst av allt sätta dit en egen 12modulers kapsling med 2 JFB och en säkring till varje element för att trissa upp priset, men jag nöjer mig med en enda slinga..
jag har en 3-raders normcentral som innehåller 2 JFB, åskskydd och HBR som tar den översta raden, och de andra 2 raderna är nästan fulla med säkringar så mer än så vill jag ej ha.
förr i tiden hade man på sin höjd 3 gröna proppar och enfasmatning till torpen och det var ju tillräckligt..
nuförtiden verkar flertalet elcentraler vara nån statussymbol;)
 
robban_78 skrev:
Hej sitter och planerar lite inför bygget av uteplats med infravärme och kommer till ett litet dilemma, nämligen så att man tänkt ha 3st värmare vardera är på 1100W vilket jag då innebär att det inte går att köra alla 3 på en 10A säkring men vad är det då att före dra.
Gå med en EKLK 3G2,5 kabel och säkra på 16A eller att gå på en EKLK 5G1,5 och då säkra den på 10A på vardera fas.Det sistnämda alternativet blir lite billigare men är det dumt att göra så?

MV//Robban
Jag hade stjärnkopplat dem och matat med en 4*1,5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.