Till maggan9, vilket påhopp på mig! Jag försöker inte skydda Älvsbyhus utan jag ville bara säga att det gå att ha egen KA och egen besiktningsman. Du får väl inget avdrag hos andra hustillverkare om du utser egen KA och besiktningsman? Så det är ju samma valfrihet där.

Låt nu denna tråd gå tillbaka till diskussioner om Björklidenhus.
 
Men nu var det trådskaparen som diskuterade björklidenhus kontra älvsbyhus och då är det väl upp till var och en att säga sitt...

Naturligtvis ska man utse egen KA och besiktningsman för att få en objektiv syn på huset, men alla är inte villiga att betala detta 2 ggr i och med priset är inbakat i älvsbyhus offerter...(en besiktning kostar ca 5000kr och en KA minst 15000kr extra)..
Jag tror inte att det är många av älvsbyhus som utnyttjar detta för det blir för dyrt... ( jag tror att volvo är inne på samma spår)
De andra företagen har inte med detta i offerterna, utan det ligger som en i extern post i kalkylerna.
 
Redigerat:
Jo, jag nämnde Älvsbyhus, men jämförde inte på det viset.
Jag nämnde de (Ä-hus) för jag har läst/hört att, eftersom det är det "billiga" priset-nyckelfärdigt, så är det inte ändringsbar planlösning.
Och jag har fått svar gällande det. Och mer därtill, angående Björklidenhus, (som denna tråd gällde)

Inget tjabbel och bråk var meningen.:D
 
...så gällde denna tråd åxå om nån har/haft att göra med Björkliden?

Japp, det var bara det!
Simma lugnt!:p
 
Vi frågade också om mansardtak på ett Villa Frisk, och fick ett pris runt 130' vilket vi känner är för högt för oss. Vi kommer nog ändra taklutningen från 38 till 45 grader samt sätta in en trefönsters takkupa. Ändring av lutning fick vi till 38' och takkupan strak över 65' Tanken var att det skulle kunna bli ungefär som Hjältevadshus Björken fast med pardörrar.

Förhöjt väggliv lät intressant. Vad tycker ni? Ska man istället strunta i taklutningsändringen och behålla 38 grader och ta förhöjt väggliv istället? Finns det nåt annat hus man kan associera med på marknaden, så man får en känsla över hur det skulle kunna bli?

Hittills har vi bara haft bra att säga om kontakten med säljaren. Inte påträngande, de har accepterat att vi är sega och lite försiktiga innan beslut. All information vi eftersökt har vi fått. Hittills bara plusbetyg.
 
Tillägg till mitt senaste inlägg nyss: Om man behåller taklutningen på 38 grader och sen istället förhöjer vägglivet, blir då huset ungefär som Fiskarhedenvillan Vråken? Försöker bara få en visuell jämförelse.....
 
Det liknar nog Vråken. Vi fick en ritning på ett förhöjt väggliv men tyckte det såg fjantigt ut.Vi hade trott att livet skulle bli mer som 1 och 3/4 dels plan. Det blir ju ett annat utseende med takkupa och inglasad farstu på framsidan. Vi har valt 45 graders taklutning och två takfönster på villa trendig. /Linda
 
Tack mollymattis! Får man fråga vad ni fick för pris på de olika tillvalen? Har även råkat på i olika bloggar uttrycket "tillvalsrabatt" - vet ni vad det är och vilka kriterier man ska uppfylla?
 
Vet inte vad tillvalsrabatt är?! Vi har skrivit kontrakt och björklidenhus ska nu rita in på vår karta så att vi kan lämna den till kommunen för bygglov. 45 graders taklutning kostar 39000kr och 2 takfönster kostar 23240kr. Vi har valt till en del andra saker också (t.ex. isolering innerväggar, gavelfönster, spångolv ovanvåning, bättre kök, farstökvist m.m )
 
Jag har läst bloggarna på vibyggerhus.se om familjer som bygger Björklidenhus och det är där jag sett fenomenet tillvalsrabatt. Man vill ju inte gå miste om nåt, he,he!
 
Björklidenhus är relativt nyetablerade i min region.
Har dock hört att det inte flutit på speciellt bra.
Antagligen beror det på att produktionsledningen inte är etablerad på platsen och det är alltid svårt att styra ett bygge på håll.
 
Nån som vet? Om man väljer att köpa helt oinredd/oisolerad övervåning - hur blir det då med vattenrör och sånt som gäller ventilationen för övervåningen? Vi kan inte bestämma om vi ska låta Björklidenhus få isolera övervåningen eller om vi ska leja ut det till nån annan....
 
Hur går det för er andra som tänkte välja/valt Björklidenhus? Försöker skaka liv i tråden igen....
Vi väntar till nästa vecka då vi ska på ett ordentligt "säljsamtal". Ska bli intressant att se en ordentlig offert. Vi har många tillvalsönskningar - kamin med alla extra tillval som tillkommer, aluminiumbeklädda fönster, takkupa, ändring av tak på nåt sätt, borttag av vägg, spegelvänd planlösning, uppgraderat kök....

Just det! Kök. Nån som vet hur det funkar? Får man en summa som man handlar för hos Ballingslöv eller ritas det tillsammans med oss och offerteras efter det? Vi tänkte ju välja bort vitvarorna, men vill ju ändå ha köket anpassat för inbyggnadsmicro och ugn samt häll. Hur löser vi det smidigast?
 
Enligt min mening är Björklidenhus det husföretag som tar oförskämt mest pengar för sina tillval. Man kan också förundras över av att vissa delar inte ingår som t.ex. isolerade innerväggar m.m. Följande priser hittade jag på en byggblock från ett Björklidenhus:

1 1/2 planshus 1 244000
Inredd övervåning +419 000
45 graders takvinkel +26 000
Grund 400 mm +18 000
Vindsbjälklag 100 mm extra isolering +4000
Dekorspröjs +5000
Ytterdörrar, röda +1500
Takkupor 3-fack x 2 +132 000
Balkong +45 000
Köksluckor +11 000
Vitvaror, inbyggnads +28000
Klinker i hall +5500
Trappa, baseline +33 000
Elgolvvärme, bad öv. +6000
Innerdörrar +4500

En närmare granskning av dessa priser visar att du utan problem kommer upp, och förbi, i pris jämfört med t.ex a-hus basicserie eller Lb-hus ugglan om du väljer inredd övervåning. Jag tror dock att dessa husföretag har bättre kvalitet än Björklidenhus, i alla fall ger de ett mer seriöst intryck.
Björklidenhus verkar billigt och "mest för pengarna" med "golvvärme och kakel" men så fort du gör vissa tillval, och en del är ju tämligen nödvändiga som t.ex. invändig trappa, isolerade innerväggar, m.m, så sticker det iväg. Björkildenhus tar också 10 000 kr i omlastningskostnader i Göteborgsområdet, om det behövs pga BK-3 väg. De tar också 3500 kr extra för att lägga in ett enkelt tilluftsrör till braskamin. Detta kan jämföras med a-hus som inte tar en enda krona för omlastningskostnader. I vårt fall körde man helt enkelt med enkellastbil från början eftersom vi ville bli av med kostnaden. A-hus tog inte heller något extra för att lägga in ett tilluftsrör.
Många bäckar små...
 
Vi var på möte häromdagen och fick lite mer info. Vi började rota i bygga-hus-träsket förra hösten och har hunnit gå igenom sex olika företag sen dess. Så det känns som om vi har bra koll på vilka som erbjuder vad och vad som ingår och Björkliden vinner i längden för oss med våra önskemål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.