Jag ska gjuta en bottenplatta i ett befintligt hus, 70-100 mm tjock. Denna platta ska inte bära några laster att tala om, bara ett golv så småningom. Då konstruktionen blir lite speciell vill jag få ner RF i betongen så fort som möjligt, och tänkte då blanda en betong med lågt VCT, kanske 0,40 eller strax därunder, och sedan tillsätta flytmedel och kanske en skvätt retarder. Erfarenheter av detta mottages tacksamt.

Betongen kommer att blandas i traktorblandare, 800 liter i stöten, och kärras in i huset, för att sedan stålas. Vad tror ni om att köra så fin ballast som 0-8 till detta? Det vore skönt att inte gå högre.
 
Om du bara ska ha naturgrus , så blir det ju ganska mycket finmaterial i betongen vilken är vattenkrävande och det blir förmodligen ganska tjock betong. Sen kan det ju vara rätt så varierande siktkurva på olika 0-8(naturgrus) Ditt kanske skiljer stort mot det vi kör med och då är mina åsikter lite missvisande.
Jag har inte heller någon riktig erfarenhet av att bara ha 0-8 ballast så det är bara spekulationer eg.

Kan vara känsligt med separation också när man börjar närma sig 1 procent flyt av cementmängden som det förmodligen krävs för detta låga vct. Vilken flyt ska du blanda med?
SH cement har snabb hållfasthetstillväxt. Tror dock inte det behövs. Vid normal ballastsammansättning så har man ca 35-40MPa efter 18timmar vid 0,4-0,43 vct och rumstemperatur med SH och det är kanske overkill.

Ytan blir ofta svårarbetad, lite tuggumiaktig när man kör med mycket flyt och mycket cement.Borde vara bättre med bara naturgrus på den punkten iofs iom att kornen är runda.

Varför vill du inte köra med makadam? Mycket extra jobb? Tät armering?

När du räknar vct, glöm inte fukten i 0-8:an. kan vara uptill 6-7 procent om det regnat på den.


Måste bara berätta om en specialgjutning som vi gjorde: Vct 0,33-0,34 och lite grann extra värme. Kom upp i 35 MPa på 5,5timmar, gött. Vi hann gjuta i samma form två ggr på en 8timmars arbetsdag :)

Gjorde ett annat experiment: Bara vitcement flyt och vatten, vct ca 0,2. Hållfasthet efter 24h: 128 Mpa :) Blev som porslin ungefär.
 
Jag tänkte köra med 0,5 % BASFs Gleinium 51, eller Sikas produkt som jag glömt vad det heter. Är öppen för förslag.

Ja, det är möjligt att det blir mer vattenkrävande eller svårare att jobba med bara 0-8 som ballast, det var tips från en granne som är betongare. Han menade att det vore enklare. Tror i och för sig inte att han är sådär våldsamt duktig.. Jag tar gärna emot förslag på ballastfraktioner.

Fukten i gruset har jag tänkt på, tänkte ta ett prov (väga före och efter torkning) för att kompensera för detta.
 
Har inte provat 51, däremot 400 och ACE30. Sika har rätt många tex GT1 ,GT2 . 51 duger säkert. 0,5% är kanske i minsta laget men tex siktkurvan på gruset bestämmer(+en jäkla massa andra faktorer, tex temp) så det är svårt att sia om.Hur mycket cement per m3 hade du tänkt?

Angående fraktioner så kolla vad som finns hos din lokala leverantör. 8-12 kanske utöver gruset. Det är väldigt vanskligt att tipsa om recept på nätet för jag vet hur lite som behövs för att det ska bli pannkaka, så du får prova lite själv. Kan kanske klara sig med bara 0-8 ,har tyvärr inte tillräcklig koll.

Grus, torka och väga ,bra.Kom ihåg också att det är 82% vatten i Glenium 51 så det ska med i beräkningen.

En sak till: Det är nog svårt att först blanda betongen och sedan lägga till flyt. Lägg till den samtidigt som huvuddelen av vattnet och spä sedan till lagom konsistens.Var försiktig, ett par liter vatten gör stor skillnad vid dom här flytmängderna.
 
Redigerat:
Jag vet faktiskt inte hur mycket cement jag hade tänkt per m3, det beror väl lite på ballasten? Tar gärna emot förslag här också..

Ja, jag har förstått vikten av noggrannhet här. Vatten, cement och tillsatsmedel är inga problem att dosera noggrannt, men ballasten blir svårare. Det blir att räkna ut lastarskopans storlek och måtta med volym. Tycker du alltså att jag ska finreglera konsistensen med vattnet? Min tanke var att mäta vatten-cement exakt, och sedan finreglera med flytmedlet, men det kanske är för svårt?
 
Japp, det beror på ballasten. Skulle gissa på så mycket som 450kg om du ska under 0,4vct. Du får prova småsatser i början och se vad miniräknaren och konsistensen säger.

Spä med flyt ok, det går också men det är nog känsligare.
 
Ja, jag hade grovräknat med 400 kilo per kubik, så då var jag inte helt ute och cyklade.

Eventuellt kan man ju späda betongen med utspätt flytmedel, lättare att ha kontroll över, och blandas snabbare med betongen.

Tack för tipsen!
 
Bara köra med 0-8 Grus funkar bra gjuta med.
Jag blandar det på jobbet till undergjutningar och för pågjutningar. Ligger på runt 0,51 i vct och 420kg cement med 1,1% grace paramin F. Ett halv flyt och vattenredusering.
Bearbetning är helt ok lite som skura puts. Men gå mycket högre så blir det som lera och helt över jävligt att jobba med :)
Det kommer fort så man får vara snabb att arbeta med det. :)
Snabb brinntid finns många knepp :)
Vi kör upp till 3 gjutningar på 10h på våra plintar jobbet och det med helflytt :p
 
Ursäkta men jag går in med en liten trådkapning här... Ska gjuta på ett hörn av mitt garagegolv ca 8kvm med tjocklek på ca 5 cm. Tänkte använda mig av 0-8 kross som ballast. Ska sedan lägga klinkers ovanpå. Har redan gjort en lika stor del fast med flytspackel, tänkte prova med vanlig betong nu för att komma lite billigare undan. Min fråga är hur mycket ballast, cement respektive vatten jag ska ha i blandningen?

/Andreas
 
parkway skrev:
Ursäkta men jag går in med en liten trådkapning här... Ska gjuta på ett hörn av mitt garagegolv ca 8kvm med tjocklek på ca 5 cm. Tänkte använda mig av 0-8 kross som ballast. Ska sedan lägga klinkers ovanpå. Har redan gjort en lika stor del fast med flytspackel, tänkte prova med vanlig betong nu för att komma lite billigare undan. Min fråga är hur mycket ballast, cement respektive vatten jag ska ha i blandningen?

/Andreas
Har tyvärr ingen erfarenhet av den ballasten men ska försöka hjälpa ändå. Eftersom jag inte vet hur den är sammansatt så blandar du givetvis på egen risk

Ihoprafsat recept 1m3:

400kg cement
1700kg 0-8(krossballast)
ca 240liter vatten(inklusive vattnet från ballasten)

Detta ger ett vct på ca 0,6. Tycker inte du ska överskrida det.

Gör en lite provsats med dessa propotioner(typ en trädgårdsplatta eller nått) , vänta ett dygn och se hur det blev.
Enbart krossballast och utan flyttillsats kan göra betongen rejält tråkig att hantera bara så du vet.

provrecept:
2kg cement
8kg 0-8
0,8 liter vatten (om ballasten innehåller 5% fukt, alltså 0,4l )
 
Tackar för svaret och visst gör jag det på egen risk. Om man skulle blanda i flyt har du förslag på vad och hur mycket? En kompis tyckte jag skulle blanda i stålfiber som armering men jag känner mig lite osäker...

/Andreas
 
parkway skrev:
Tackar för svaret och visst gör jag det på egen risk. Om man skulle blanda i flyt har du förslag på vad och hur mycket? En kompis tyckte jag skulle blanda i stålfiber som armering men jag känner mig lite osäker...

/Andreas
Beror ju på så många faktorer men du kan ju prova 0,5-1% av cementmängden( ca 10-20gram i den lilla satsen)
Vilken sort? läs uppåt......



Här kanske du kan hitta några tips:

http://epubl.luth.se/1402-1617/2003/172/LTU-EX-03172-SE.pdf


Fiber, jag vet inte. Klarar en tombola att blanda ut det måntro?
 
Hmm, måste bara fråga. Verkar lite lagom bökigt samt risk att inte få det bra känns det som.

Vad är anledninge till att blanda själv? Erfarenhet, kostnad?
 
För egen del får jag nog säga att det är en prisfråga. Har flytspacklat en lika stor del av garaget tidigare och det gick på i runda slängar 2ooo kr. Gick ju ruskigt smidigt och fort men lite dyrt. Man kan väl säga att det provar mig fram inför en större yta på 37 kvm som jag ska gör senare.
 
Dels en prisfråga, skulle gissa att kostnaden blir mellan två och tretusen om jag gör själv, mot kanske 15-20 000 för färdig med transport. Dessutom är jag inte så sugen på att gjuta under den stress det innebär att få hit en bil, särskilt som jag inte är en van gjutare och att snabbtorkande betong lär vara betydligt knepigare att hantera. Skulle jag ta hem en bil så hade jag velat ha hit en firma som gjöt också, och då blir det ytterligare ett antal tusenlappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.