Här kommer bilder från vårt 1890-talshus som vi flyttat från Långsele till en bit utanför Örnsköldsvik. Arbete pågår ännu men några rum är klara rent byggnadsmässigt. Inredningsmässigt blir de väl aldrig klart. Men litet hum kan ni ju få hur det kommer bli när helheten blir klar.

Håll tillgodo /Maria
 
  • 111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blir grymt avundsjuk.... snyggt. Jag vill inget hellre än att be på mina skurknän ;-) om de kulörerna som ni har i köket. Kalasfint. /Micke
 
Väldigt väldigt fint! Ni har lyckats bra med att få in det moderna men samtidigt bevara husets stil tidsmässigt. Grattis!
 
Tackar tackar. Ja vi är mycket nöjda med de rum som är färdiga. Vi längtar tills vi får övriga rum färdiga också så vi slipper ha kombinerat sovrum och sal :)

Kanske lägger jag upp lite detaljbilder på färgval och liknande.

Tack än en gång för kommentarerna /Maria
 
Sådärja...nu har jag bestämt hur vi ska färgsätta vårt kök. Att vi ville ha gult på nåt sätt visste vi men de färger ni har är precis som jag tänkt mig...kan du inte tala om vilka proportioner och pigment du använt?
 
Ja, verkligen superfint! Jag skulle också vilja veta vad det är för kulörer i köket! :-D
 
jag skulle gissa på nånstans mellan 3 och 8% järnoxidgul och sen björkådrat på foder och lister...ser ut så på bilderna men det är ju bara en gissning!!
 
Hm, och jag som kunde tänka mig någon procent bränd terra! :) Fast jag sitter på en liten laptop så färgåtergivningen är kanske inte den bästa. ;)
 
Skulle kunna vara det oxå...eller så är det inte linoljefärg överhuvudtaget. Det kanske är en färdig NCS-kulör bara... vad vet vi!
 
Sälv bor man dyrt bredvid Nola, men var står detta hus ifall man skulle råka rulla förbi nån gång?
 
Hejsan allesammans och tack för alla fina ord om vårt hus. Roligt att höra att fler än vi tycker om den gamla stilen. När det gäller färgval i köket så har många av er gissat, men ingen av er har gissat rätt. Tyvärr så är min man strulig av sig så han har inte skrivit upp proportionerna i färgen varken på köket/väggarna eller på listerna. Han trodde han skulle minnas det men det gör han inte. Men självklart har vi linoljefärg, skulle inte måla med något annat och vi har pysslat med att blanda färgerna till samtliga snickerier i huset. Det har blivit många provmålningar och roliga skratt åt färger som inte blev som vi tänkt. Men vi är nöjda med det slutliga resultatet. Färgen på köket och väggarna är samma och de är blandade med vitt, grön umbra och gulockra. Samma gäller listerna och sockeln på köket men där har vi valt att göra dem mörkare med mer grön umbra. Jag är ledsen att jag inte kan ge er proportionerna men om min man skulle komma på det eller vi skulle hitta någon anteckning kring hur det är så lovar jag att uppge dem här.

Pe4r; huset ligger i Skede. En bit efter ett spa som heter Spaviken svänger man av. Man måste in på ett område med återvändsgränd så det går inte att bara köra förbi, utan man måste vända en bit ovanför vårt hus. Huset har varit med i tidningen 7 så det är rätt många som snurrat förbi här och kikat :)
 
Tack för hjälpen med vilka pigment ni använt iallfall. Nu kan man ju prova att blanda själv. Vi gjorde likadant när vi renoverade vårt förra kök. En kväll hittade vi en färg som vi tyckte var bra...och målade upp den på alla skåp...dagen efter i dagsljus var den riktigt lila vilket inte alls var meningen. Det skulle bli varm beige/vitt. Så ibland blir det bara fel men det är ju bara att börja om igen. Jag skriver nästan aldrig ner heller hur jag blandar så man får hoppas på att det man blandat räcker.
 
Ja vi hade först obränd umbra och gulockra och tyckte färgen var jättefin när vi målade här på kvällen med strålkastarljus. När vi kom dagen slog det igenom rosa/aprikos och vi skrattade gott. Men som sagt det är så roligt att man faktiskt blandar själv och kan få till det. Då får det gärna ta några provmålningar innan man hittar rätt tycker jag.

Vi skrev ner det under tiden vi målade för att kunna blanda mer men det skrevs på brädbitar osv så de hittar vi inte nu och har heller inte skrivit det på något papper utan min man tänkte att han skulle komma ihåg det som sagt. Men är du van att blanda är det nog inget problem. Vi har aldrig gjort det i dessa mängder tidigare och vi lyckades ju.

Färgen är jättefin och skriftar när det exempelvis är mörkt i rummet eller solljus. Den upplevs beige när det är mörkt men mer åt det gröna (dock dov grön) när solen ligger på. Jag älskar verkligen linoljefärg och resultatet som blir när man målar med det. Vi har målat med pensel för att få penseldragen men vi har målat helt täckande, tre varv där färgen på det första varvet är utspädd med terpentin.

Hoppas det hjälpt dig något.

/Maria
 
Använder själv bara linoljefärg på snickerier oxå. Men jag använder inte lösningsmedel. Gjorde det från början men sen blev jag gravid och började måla utan lösningsmedel och det fungerar fantastiskt bra. MAn måste vara noggrannare med att dra ut färgen riktigt tunt så det är lite jobbigare men resultatet blir precis lika bra som om man har i balsamterpentin. Och så slipper man lukten. Utmärkt om man målar inomhus oxå...
 
Snygg mosaik i duschen! Vad är det för sort?

Har ni lagt den själva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.