Jag vill ha ett nytt utseende på huset, putsen är i såpass dåligt skick att den måste ner, det blir för dyrt att putsa om, så jag är inne på att spika träpanel, men hur ska jag göra, liggande eller stående panel?

Kan man göra ngt åt utbyggnaden på övervåningen vid fönstren? Utan att behöva byta fönster. (eller iaf om jag kan skaffa nya fönster nu i samma storlek.)
vad kan man göra åt altanen på framsidan?

mera tips såsom färgsättning önskas också...

huset är 17x10meter
 
  • 576.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 578.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 573.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Liggande, stående, lockpanel, etc etc. Det är svårt att avgöra, det är vad man själv tycker. Sen är ju det vad huset "passar i".
Vi tyckte själva att vårat hus passar i lockpanel (vi hade tegel innan, mindre hus)
Ta en runda och kolla in liknande hus i området, om det nu finns hus som är liknande erat, med panel. Annars är det bara att förja föreställa sig......typ.
Angående utbyggnaden är ju oxo efter tycke och smak, antingen behåller du det som det är, eller så tar du bort rubbet, sätter tak jämns med det övriga taket, alternativt slänger dit ett takfönster. Möjligheterna är många.
Altanen är väl bra som den är, det är väl snarare en farstu, typ. Behåll den som den är, eller släng in fönster och en dörr, och förvandla den till en riktig farstu, kanske passa på att isolera den oxo.
Som sagt har du fria händer, är kunning så är möjligheterna många!
Lycka till! :)
 
jo många möjligheter finns, men jag har inte sett så många
liknande hus här i trakterna. har faktiskt ingen aning alls hus jag vill att det ska se ut, förutom att det ser för j-ligt ut som det är nu...
 
Om man inte har någon aning hur ens hus skall se ut , är det ju lite svårt.
Du kanske får ta hjälp av någon utomstående som kan tipsa dig om valet av panel osv.....(liggande, stående etc etc)
 
Jo det är ju tips jag är ute efter, man kanske kan anlita någon för jobbet? vilka gör sånt då?
 
Jag föreställer mig samma hus, samma fasad men nyputsad. Ett skitsnyggt hus för övrigt! Gillar typen av hus skarpt.

Har du tagit in pris på att putsa om den jämfört med vad det kostar att läkta, panela och måla? Läkta tar ju en stund eftersom den inte kan spikas direkt på. Måla tar en stund.
Ska man leja bort jobbet är jag tveksam till att skillnaden är enorm, gör man det själv, vilket kanske går bort när det gäller att putsa själv så blir det ju en stor skillnad däremot.
 
Redigerat:
Jag skulle ta bort den utanpåliggande skorstenen på baksidan. Jag skulle också ta bort det moderna fönstret ovanför entren och även utbyggnaden på dess baksida. Om kupor behövs på ovanvåningen skulle jag be en arkitekt rita några som bättre passar ihop med huset. Skulle också byta ut dom små sidofönstrena på gavlarna mot något mera stilfullt. Kanske små fyrkantsfönster som står på sin spets? (Om det är möjligt). Sedan skulle jag låta huset vara putsat som det är, alternativt putsa om utifall det behövs, samt sätta dit en ny furstukvist med snickarglädje. Skulle antingen behålla huset gråvitt och måla snickerierna i någon starkare färg (linoljefärg naturligtvis) Eller bevara snickerierna vita om väggen får en annan kulör.

Jag tycker det är ett väldigt stilfullt hus, om man bortser från dom moderna tillbyggnaderna! Jag skulle absolut bevara dom högresta spröjsade fönstrena.
 
skorstenen ska äntligen bort! vedpannan ska inom bara några veckor bytas ut mot en Värmepump.
putsa kan jag inte göra själv det kan jag däremot göra om det ska spikas ny panel. har hört priser på kring 1000kr per kvm och det blir en kvarts mille, blir det panel så hade jag tänkt göra det mesta själv.

vad kan det kosta att låta en arkitekt rita?
 
Hej igen.

Klarar du att göra mycket själv, så blir det ju billigt att förändra husets utseende.
Vi hade 3 offerter på vårat hus , de 2 första löd på ca 160000 (arbete och material, inkl. moms), jag river teglet, målar panelen.
Den 3:e och sista offerten lyder på 98000 för samma jobb.
Det som tillkommer är: ställning, färg, olja, penslar.
Ställningen går bara lös på 95kr/dygn, portabel aluminium ställning, mycket smidig!

Så vi hade en härlig tur med offerten! :)
 
hur stort hus har ni och hur ser det ut? ligger i vilket län?
 
Tycker det skulle vara synd att panela detta hus. Då blir det som vilken bondgård som helst.
Behöver det verkligen putsas om? Kanske räcker att bättrings-laga och sedan måla med lämplig färg? Du har enklare underhåll med ett putsat hus.

Har du tänkt på hur det ser ut med fönstrena? Eventuellt måste du då flytta ut dom för att det ska se OK ut.
 
Det glömde jag visst skriva......hehe

Västra götalands län, 1 plans med källare. ca 80 kvm+lika källare.
Ca 135 kvm fasad.
 
putsen är tjock, runt 70mm, då tror jag iknte att fönstrena behöver flyttas ut.
Det som inte talar för puts är ju priset, men allt utom själv putsningen kan jag ju göra, vad bör man räkna med för pris då?
men jag vill också ha en tilläggsisolering...
 
nu är jag hemskt dålig på att rita, men något sånt här skulle jag kunna tänka mig, åsikter?
verkar genomförbart rent praktiskt iaf.
 
  • DSC00727.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiligt, det blir ju enhetliga fönster oxo! :)
Spåna vidare......!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.