Har kommit över ett Elektrolux kylskåp ERE 3500. Kylskåpet fungerar inte men jag har förmodligen lyckats identifiera felet till en bränd keramisk skivkondensator på kretskortet.

Tyvärr är kondensatorn så bränd att det inte går att utläsa några data på den. Någon som har en aning om vilken storlek det ska vara på denna lilla mockapär? Ytterst tacksam för svar.
 
Ha inte för stora förhoppningar om att det är det som är det enda felet. Keramiska kondingar är tåliga och om den blivit bränd har skåpet blivit utsatt för nånting, typ blixtnedslag, som förmodligen förstört nånting annat också. Om du kan se komponentens id, typ C38 el dyl på kretskortet kan du kanske få fram värdet via Elektrolux support.
 
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Troligtvis är det en varistor du tittar på. Det brukar sitta sådana parallellt med matningsspänningen som överspänningsskydd för övrig elektronik. Om det finns någon originalfärg kvar och denna är blå så kan du vara rätt säker på att det är en varistor. Vid små spänningsspikar klipper den bort dessa. Vid överspänning med lite kraft bakom, typ åska, PEN-ledarbortfall eller att man kopplar in förbrukaren mellan två faser i stället för fas och nolla, smälter den ihop till en kortslutning och bränner matningens säkring.

Här har du dom hos ELFA.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...a-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012568.htm

Jag skulle gissa att du ska ha en för 250 volt växelspänning. Köp sedan en med samma fysiska storlek som den brända eller en större.
Om du vill göra ett snabbtest om det är just en trasig varistor, löd bort den och kolla att den är kortsluten. Om den är det kan du provköra kylskåpet utan varistor. Håll till någonstans där du tål en kretskortsbrand. Om nu kyskåpet funkar köp och löd dit en ny varistor.

/m
 
Det troliga är ju att det är en varistor som brunnit p.g.a. kraftig överspänning och den borde föregås av någon form av säkring också som ska ta smällen vid överspänning. En ganska vanlig kretskortsmonterad säkring är en TR5 (cylindrisk c:a 10x10mm ofta i svart plast) och på den syns inte smälttråden så den måste man mäta om den är hel.
 
Jag bockar och bugar för era svar. Jo nog är det en varistor alltid. Kände igen den direkt på ELFAs hemsida. Smet iväg på lunchen till ELFA och införskaffade några stycken. Hade garanterat aldrig lyckats lista ut det själv.
Nu ska jag hem och löda efter jobbet och se vad resultatet blir. Om det inte fungerar blir nästa steg att försöka lokalisera säkringen.
Jag rapporterar vidare vad resultatet än månde bliva.
 
Gissar på samma som övriga om det är styrelektronik, vilket det verkar vara av din beskrivning att dömma . Men om prylarna sitter nära eller på kompressorn så kan det även vara ett PTC-motstånd. Används för att kortvarigt koppla in startlindningen på kompressorn när denna ska till att starta (istället för det tidigare använda startreläet eller dropp-outen). Det är dock lite större "skiva" eftersom den ska klara rejäla startströmmar och om jag minns rätt så är den snarare inskruvad eller inklämd än inlödd. Hur som helst så har Elektrolux sevicebutik detta som reservdel. Finns även på Elfa, men det är nog svårt att få rätt modell:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...a-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012568.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...a-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012568.htm

Pen
 
kretskort?? i kylskåp?? är det en USB port på baksidan med eller?? jösses... vart är vi påväg, riv bort skiten och dra en kabel till termostaten och från den till kompressorn så har du nånting som kallas för kylskåp.
 
Håller med electrocuted till fullo. Har ett gammalt 70-talsskåp i källaren som utför sin tjänst till fullo utan tillstymmelse till ett kretskort.

Nåväl, jag lödde fast den nya varistorn men fick tyvärr inte strömmen att flyta genom kortet trots detta.
Bifogar en bild på kortet där den utbytta varistorn befinner sig i det nedre vänstra hörnet och är märkt med VDR 1 på kortet.

Som ni kan se är dom närmaste komponenterna lite sotiga vilket förmodligen är ett resultat av "branden". Det enda ytterligare onormala som kan noteras är toppen på höljet kring kopparspolen som har fått en gråaktig beläggning på sig. Om detta också är ett resultat av sotet eller någonting värre har jag ingen aning om.

Beträffande Pens inlägg så är hela paketet monterat på toppen, dvs. långt från kompressorn.

Har i all fall beställt ett nytt kort från Elektrolux. Det visade sig att kortet var restat i hela Norden... med två veckors leveranstid.
Kostnad 1400:- vilket iofs inte är så avskräckande men det vore samtidigt kul att kunna lösa problemet med några billiga komponenter.

Kan någon se något som liknar en kretskortsmonterad säkring?
 
  • DSC_0308.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Typiskt för när en varistor ryker är att man lyckats med konststycket att koppla en 230V apparat på 400V. Varistor kortsluter då, med bekostnad av sitt liv, och proppen i elskåpet brukar hinna gå. På det viset så brukar elektroniken klara sig. I det fallet man har en säkring på kortet brukar det vara den som går då den sitter före varistorn. Däremot om man får ett blixtnedslag med tillhörande transient in på kretskortet så ryker varistorn oftast med en sån jäkla fart att ingen säkring hinner reagera med den påföljden att elektroniken hinner skadas. Ibland är det så illa att man hittar svarta spår i kretskortet som är det enda kvar där det suttit kopparfolie. Sitter det en säkring på kortet brukar den vara markerad med ett F och en eller flera siffror.
 
Den grå och den blå komponenten är nog inte sotiga, det är (bränt) damm från det gröna effektmotståndet. någon säkring ser jag inte men den ytmonterade troligen triacen till vänster kan vara trasig (den kopplar ström till kompressorn). En bättre bild ovanifrån med bättre upplösning kunde vara bra.

Sedan så sitter det väl 2 st varistorer på kortet.

Sedan sitter det en mångbening till höger (vad det nu ska vara bra för), det runda svarta är en summer/pipare.

Protte
 
Det där liknar kortet som byttes i vårt kylskåp för något år sedan. Enl. reparatören var det ett konstruktionsfel, så de har fått byta korten på i princip alla kylskåp som levererats. Jag har för mig att månbeningen är en microprocessor, en hc08 (Motorola/Freescale). På vårt kort såg det ut som processorn hade varit varm.
 
Måste klara av att fixa en 3-rätters middag då med den bestyckningen :D
 
Vi har ett kylskåp av märket "Opel"..faktiskt, det funkar fortfarande utmärkt efter att familjen tagit över det begagnat för ca 25 År sedan...Inte någon mikroprocessor i det förstås, men kallt blir det...

Håller med om att det byggs överkomplicerade prylar idag, ett kylskåp borde klara sig med en termostat som styr kompressorn till/från....
 
PST skrev:
Vi har ett kylskåp av märket "Opel"..faktiskt, det funkar fortfarande utmärkt efter att familjen tagit över det begagnat för ca 25 År sedan...Inte någon mikroprocessor i det förstås, men kallt blir det...

Håller med om att det byggs överkomplicerade prylar idag, ett kylskåp borde klara sig med en termostat som styr kompressorn till/från....
utvecklingen går åt fel håll och blir aldelles för invecklad helt enkelt..
 
Har Husqvarna kyl (opal plus) och frys (safir plus) och elektronken har fått bytts i dem båda redan. Svindyrt kan tilläggas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.