Vad tror ni om att koppla in värmeröret från källartaket? Dvs borra sig upp till golvet och dra slangen och sedan ner igen. Då kan jag montera shunten enkelt med tillgång till både el och radiatorvattnet i källaren i stället. Fördelen är att slippa ha shunten i det lilla badrummet som anses samt att jag kan koppla på fler slingor enkelt i framtiden när hall och annat ska få golvvärme.

Finns det något jätteproblem jag missat när jag tänker så här?
 
  • Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
Du kanske måste ha en starkare pump? Pumpen ska ju i så fall inte bara dra runt vattnet i slingorna utan också trycka upp det 2,5 m eller vad du nu har för höjd mellan dina våningar.
 
Det är bara fördelar med pumpen i källaren.

Pumpstorlek har inget med höjden i systemet att göra. Eftersom systemet är helt fyllt med vätska behöver pumpen bara cirkulera den runt.
 
Har haft samma funderingar som trådskaparen med den lilla skillnaden att i mitt fall är objektet ett tvåplanshus med källare och golvvärmen skall i en framtida vision finnas på samtliga våningsplan.
Det vore vansinnigt skönt att ha fördelare och pump/shuntsystem i källaren.
Den enda nackdel jag kan tänka mig är att det blir ett anseligt antal slingor i det schakt mellan våningsplanen som måste byggas (beroende på hur många olika slingor/temperaturzoner i olika rum man vill ha).

Är mina tankar helt åt h-vete så uppskattar jag att någon talar om det för mig nu. ;)
 
Kan bli problem med luftning av slingan.
 
Nejdå, luftningen är inget problem. Bara att följa Wirsbos anvisningar. Sen bör man som alltid utforma anslutningar på värmekällan så att inte ev. luft går ut i gv-systemet, dvs inte ansluta på högpunkter och i så fall göra avstick nedåt.

Den enda nackdelen är väl om det blir så långa transportsträckor att slinglängderna blir för långa och man blir tvungen att ha fler slingor än man skulle haft om fördelaren suttit närmre.
 
Hmm..... i flervåningshus tänker ni väl inte ha EN centralt placerad fördelare till alla slingor på alla våningar? Det är ju helt galet och helt onödigt.

Man placerar fördelare på varje våningsplan och förbinder dessa med (lite grövre) stamledningar.

Har man en shunt i systemet placerar man den lämpligen nära värmekällan i pannrummet.
 
MathiasS skrev:
Hmm..... i flervåningshus tänker ni väl inte ha EN centralt placerad fördelare till alla slingor på alla våningar? Det är ju helt galet och helt onödigt.

Man placerar fördelare på varje våningsplan och förbinder dessa med (lite grövre) stamledningar.

Har man en shunt i systemet placerar man den lämpligen nära värmekällan i pannrummet.
Min ursprungsplan var att ha det så som du beskriver det med fördelare på varje våningsplan, men av trådskaparens fråga så väcktes tanken på att göra på liknande sätt som trådskapare menar, vinsten skulle i så fall vara att ha alla kopplingar (mht läckagerisk) öppet i källaren i pannrummet och därigenom slippa fundera på avledning av ev läckagevatten från fördelarskåp på övriga våningsplan. Dessutom vore det skönt att slippa ta upp möblerbart väggutrymme för luckor till infällda fördelarskåp när det finns oceaner (nåja) av plats i källlaren för sådana installationer.

Men jag e med på tänket och återgår till ursprungsplanen med stamledningar upp till fördelare på varje våningsplan.
 
MathiasS skrev:
Hmm..... i flervåningshus tänker ni väl inte ha EN centralt placerad fördelare till alla slingor på alla våningar? Det är ju helt galet och helt onödigt.

Man placerar fördelare på varje våningsplan och förbinder dessa med (lite grövre) stamledningar.

Har man en shunt i systemet placerar man den lämpligen nära värmekällan i pannrummet.
Helt galet var väl att ta i. Beror helt på hur huset ser ut. Om man placerar den nedre fördelaren precis under den för övervåningen och strax under källartaket kommer det att gå åt cirka 5 m mer slang per slinga men man spar ett fördelarskåp (man gör naturligtvis en vattenskadesäker installation uppe i huset), ändstycken, ventiler, mer än 5m matarslang och ev utrymme på övervåningen.

Sen slipper man dra upp trädgårdsslangen till övervåningen när systemet ska luftas...
 
Har för mig att jag läst här på forumet (för många år sedan) om någon som monterat fördelaren i källaren och sedan inte lyckats lufta. Har systemen förändrats sedan dess?
Det går säkert att trycka ur den mesta luften när man fyller systemet, men avluftning med luftningsskruven på fördelaren lär ju inte fungera om man får luft i systemet senare.
 
imported_Benno skrev:
Har för mig att jag läst här på forumet (för många år sedan) om någon som monterat fördelaren i källaren och sedan inte lyckats lufta. Har systemen förändrats sedan dess?
Det går säkert att trycka ur den mesta luften när man fyller systemet, men avluftning med luftningsskruven på fördelaren lär ju inte fungera om man får luft i systemet senare.
Har man fördelarna och luftskruvarna på "fel" ställe får man lita på att det går att spola ut luften vilket iofs inte är omöjligt (så gör iaf jag oavsett var fördelaren sitter). Möjligen är det som du säger lite opraktiskt i vissa lägen..
 
Det är vansinne att sätta fördelarna på olika plan, det kommer att aldrig bli ett fungerande värme system, du kommer att få springa runt å lufta var och varanann vecka.
Sätt en fördelare på varje plan, sätt shunten nära värmekällan.
och letar du priser kan jag rekomendera wermgo.
 
Jo det stämmer säkert om man gjort fel när man ansluter gv till värmekällan. Och det har man gjort om man måste lufta mer än vid driftstarten eller efter ev. urtappning.

Bygger man inte systemet så att fri luft letar sig ut i slingorna kan det aldrig bli luft där. Det tack vare att det urkokade (syrefria) vattnet vill ta upp syre då vattnets temperaturen sänks till gv-temperatur. Det är anledningen till att gv-slangen är försedd med en syrediffusionsspärr, annars skulle vattnet syresättas kontinuerligt och följden skulle bli rostskador i systemet.

Varför bygga fel och försöka kompensera det med enkel luftning??
 
Jag är också inne på att sätta shunt m.m. direkt under badrumsgolvet i källaren. Läser man LK:s installations anvisning så måste shunten sitta högre än slingan.
Hur gick det med era installationern?
 
Jag har LK golvvärme med shunten vid pannan, fördelaren sitter i samma våning som golvvärmen. Har inte haft några problem med det (förutom när jag kopplade in det och fick bara ström till pumpen när lyset var igång i källaren), har inte luftat sen det kopplades in för 2 år sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.