45 735 läst · 38 svar
46k läst
38 svar
Förzinkad ankarskruv, galvade beslag, tryckt virke, funkar?
Sida 1 av 3
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Hej,
Bygger veranda. Köpt beslag och skruv på byggmax, balkskor och vinklar ser galvade ut, trallskruven är rostfri och ankarskruven är väldans blank och fin - förzinkad enl. kundtjänst. Står ingenting på kartongen från Arvid Nilsson. Funkar det blanda (varm-)galvade beslag med sådan ankarskruv? Zink som zink? De dras in i tryckt virke.
Bygger veranda. Köpt beslag och skruv på byggmax, balkskor och vinklar ser galvade ut, trallskruven är rostfri och ankarskruven är väldans blank och fin - förzinkad enl. kundtjänst. Står ingenting på kartongen från Arvid Nilsson. Funkar det blanda (varm-)galvade beslag med sådan ankarskruv? Zink som zink? De dras in i tryckt virke.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Gunnebos ankarskruv har deras zironbehandling och är godkänd för utomhusbruk. I nåt test som citerades i en tråd här ifrågasattes dock zironbehandlingens effektivitet för trallskruv (slutsatsen var att ziron sannolikt inte klarar C3-klassen).
Men i valet mellan en dåligt specad förzinkad (elförzinkad?) skruv och Gunnebos ankarskruv skulle jag välja den senare. Alternativt välja ankarspik som finns varmförzinkad.
Men i valet mellan en dåligt specad förzinkad (elförzinkad?) skruv och Gunnebos ankarskruv skulle jag välja den senare. Alternativt välja ankarspik som finns varmförzinkad.
Elförzinkad skruv i tryckimpregnerat fungerar inte, kommer rosta snart.
Sen kan man diskutera olika skruv och ytbehandlingar hur länge som helst MEN i Råd & Röns test så klarade Essves trallskruv med CorrSeal-ytbehandling (ej RF) sig betydligt bättre än Biltemas Rostfria dito...
Biltemaskruven rostade i stor uträckning.
Sen kan man diskutera olika skruv och ytbehandlingar hur länge som helst MEN i Råd & Röns test så klarade Essves trallskruv med CorrSeal-ytbehandling (ej RF) sig betydligt bättre än Biltemas Rostfria dito...
Biltemaskruven rostade i stor uträckning.
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Hmm hur orolig bör jag vara? Har gjort klart stommen nu men inte lagt trallen än. ALLA beslag kommer från byggmax och sitter just nu med byggmax egna ankarskruvar (från Arvid Nilsson, märkta för både "In" och "out"). Är det inte ganska snett av byggmax att sälja en icke fungerande kombo som denna?
Hur skulle ni gjort i min sits, kompletterat me varmgalvad ankarspik, bytt ut varenda skruv, eller vad?
Hur skulle ni gjort i min sits, kompletterat me varmgalvad ankarspik, bytt ut varenda skruv, eller vad?
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Det spelar givetvis inte någon roll vilken typ av virke du använt. Frågan är om skruven blir utsatt för fukt, vatten, kondens etc eller ej. Inuti en friggebod ska väl inte vara några problem!Mikael_L skrev:
Har R&R testat trallskruv? Jag har försökt hitta det via webben men inte lyckats. Har du nån länk eller ref till tidningsnummer. Testfakta.se har haft ett test av trallskruv där Essves trallskruv fick fina resultat och Biltemas dåliga men det var då Biltemas sanbond-z behandlade trallskruv och inte den rostfria varianten. Det låter lite konstigt att den senare skulle rosta, även för fallet med tryckt virke.P-plats skrev:Elförzinkad skruv i tryckimpregnerat fungerar inte, kommer rosta snart.
Sen kan man diskutera olika skruv och ytbehandlingar hur länge som helst MEN i Råd & Röns test så klarade Essves trallskruv med CorrSeal-ytbehandling (ej RF) sig betydligt bättre än Biltemas Rostfria dito...
Biltemaskruven rostade i stor uträckning.
importensketsig: Om ankarskruven du köpt är märkt "in" och "out" (i ditt första inlägg skrev du att den var helt ospecad?) så borde den rimligen ha en rostskyddsbehandling mer omfattande än vanlig elförzinkning (som inte är ok för utomhusbruk). Sen kan det vara svårt att se på skruven vad det är för behandling. Jag kan t ex inte se nån egentligt skillnad på Gunnebos zironbehandlade ankarskruv och Biltemas elförzinkade ankarskruv, när de kommer direkt ur lådan.
En liten uppfattning om rostangrepp får man i detta dokument. Det är dock inte för tryckt virke (sannolikt kommer angreppen där komma ännu fortare).
http://www.gunnebofastening.no/segbo/notesamp/internet/segbo00007.nsf/viewunid/A37C067A565D50A8C1256BAA00407BC3/$file/varmforzinkadspik.pdf
På vår egen altan är det 2,4 meter ner till marken och där ville jag att rostskyddet på infästningarna skulle vara så bra som möjligt. Hade den legat 30 cm över marken hade jag nog inte lagt lika mycket vikt vid det.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jo det spelar roll vad skruven sitter i. Se t. ex.injonil skrev:
http://www2.spm.slu.se/bitwon/refs/fulscexp/IRG 05-40296(TW44).pdf
I den rapporten jämför dom vanligt trå med värmebehandlat trä... Inte är väl det värmebehandlade samma sak som tryckimpregnerat?BM skrev:
Men slutsatsen att det även beror på materialet man skruvat i, inte bara omgivningen, är ju ändå uppenbar...
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
BM: den är ospecad såtillvida att det inte står vad det är för behandling på den, menade jag. Själv ser jag inte skillnad med säkerhet på olika typer av behandling, jag är fasen inte helt 100% säker på att beslagen är just varmgalvade.. *skämmes*
Att skruva elförzinkade skruv i tryckt virke är iof. inte lika farligt idag som för några år seda pga. medlen som virket är impregnerat med.
Vad det gäller testerna i Råd & Rön så har vi tidningarna på jobbet och slängs efter nåt halvår så jag har den inte kvar.
Är 99% säker men som vanligt kan man ha fel...
Min far skruvade elförzinkade skruv i räcket på altanen jag nu har för ett antal år sedan och nu har det börjat ge sig men vi snackar kanske 7-8år... Dom rostfria skruven som golvet är skruvade med är lika fina som då.
Vad det gäller testerna i Råd & Rön så har vi tidningarna på jobbet och slängs efter nåt halvår så jag har den inte kvar.
Är 99% säker men som vanligt kan man ha fel...
Min far skruvade elförzinkade skruv i räcket på altanen jag nu har för ett antal år sedan och nu har det börjat ge sig men vi snackar kanske 7-8år... Dom rostfria skruven som golvet är skruvade med är lika fina som då.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Finns det någon anledning till att inte köra vanlig jäkla trallskruv istället för ankarskruven, till ffa balkskor och spikplåtar..? Den är ju rostfri och kostar gratis på byggmax.. ?
Edit, tillägg: ankarskruv är ju förvisso gängad hela vägen, till skillnad från trallskruv, men det är ju mest bara sidokrafter den ska ta upp..
Edit, tillägg: ankarskruv är ju förvisso gängad hela vägen, till skillnad från trallskruv, men det är ju mest bara sidokrafter den ska ta upp..
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
För att sammanfatta vad jag nu lärt mig här och via bra info från en ytterligare källa:
De flesta skruvar som finns på marknaden idag som heter beslagsskruv (ankarskruv) är gjorda för att sättas i o-impregnerad furu i första hand. Jag ser dock att Clas Ohlson säljer en Impreg-belagd skruv som av Gunnebo sägs vara speciellt framtagen för tryckimpregnerat virke (beläggningen är då AlZn istf bara Zn har jag för mig det stod).
Tryckimpregnerat virke av idag har jag fått höra av P-plats fräter mindre på skruv än tidigare och från annat håll hörde jag precis det motsatta, att det fräter mer, men oavsett så är alla överens om att alla typer av förzinkning (utom, möjligen, varm-förzinkning) äts upp med tiden i tryckimpregnerat virke och att det förstås då börjar rosta. Envisas man med att köra förzinkat i tryckimpregnerat virke bör man välja en större tjocklek (ex.vis 4.8mm eller mer). Bäst är dock rostfritt, som har en extra bonus i det att dess mjukhet ger en elasticitet som gör att den passar bra för beslagsinfästning då den är mindre benägen att gå av.
För mig slutar detta med att jag köpt rostfri trallskruv som jag ska komplettera de förzinkade skitskruvarna med och byta ut där inte utrymme finns för tillräcklig komplettering.
De flesta skruvar som finns på marknaden idag som heter beslagsskruv (ankarskruv) är gjorda för att sättas i o-impregnerad furu i första hand. Jag ser dock att Clas Ohlson säljer en Impreg-belagd skruv som av Gunnebo sägs vara speciellt framtagen för tryckimpregnerat virke (beläggningen är då AlZn istf bara Zn har jag för mig det stod).
Tryckimpregnerat virke av idag har jag fått höra av P-plats fräter mindre på skruv än tidigare och från annat håll hörde jag precis det motsatta, att det fräter mer, men oavsett så är alla överens om att alla typer av förzinkning (utom, möjligen, varm-förzinkning) äts upp med tiden i tryckimpregnerat virke och att det förstås då börjar rosta. Envisas man med att köra förzinkat i tryckimpregnerat virke bör man välja en större tjocklek (ex.vis 4.8mm eller mer). Bäst är dock rostfritt, som har en extra bonus i det att dess mjukhet ger en elasticitet som gör att den passar bra för beslagsinfästning då den är mindre benägen att gå av.
För mig slutar detta med att jag köpt rostfri trallskruv som jag ska komplettera de förzinkade skitskruvarna med och byta ut där inte utrymme finns för tillräcklig komplettering.
Jag tycker det löser sig ganska naturligt; tryckimpegnerat har man där det är risk för fukt, elförzinkat har man inte på dessa ställen
Det var dock intressant att höra att elförzinkat inte tål vissa kemiskt behandlade material!
Det var dock intressant att höra att elförzinkat inte tål vissa kemiskt behandlade material!