När jag fyllde trettio för sex år sedan började jag att
utveckla en slags allergi mot att betala räkningar!
Med hus o barn (belånat hus) o fasta kostnader på
´15000-20000/m är det lätt att bli less,då föddes tanken
på att bygga nytt,ta några hundår o sen bara kunna leva o inte känna pressen.Sex år senare står huset där
vid sjön på en kulle för sig själv men bara 200m ´till E14
o 12min till S-vall o viktigast av allt obelånat dessutom
eget vatten o avlopp då borde väl allt vara perfekt?
Nu till mitt problem som inte skänker mig någon ro,
Elhelvetesräkningen!!!Hur ska jag göra för att slippa
den,det värsta är väl den fasta delen som är lika hög
som själva elen.Har funderat på elverk,truckbatterier,
vindsnurra mm men det blir dyrare.Vad göra??????
 
Ska lägga ut lite bilder senare när morfindjävulen släppt
taget om mig.

Jag har en granne där jag bor nu,som byggt en vindsnurra av en gammal fackverkskran men han verkar
inte få det att funka,annars vore det intressant då jag har
öppna landskap o 200m till närmsta granne.
 
Om det är någon som har erfarenhet av vindsnurror,
teoretiskt eller praktiskt,hör av er!
Jag längtar efter att få ringa det där samtalet till Sydkraft o be dom hämta igen sitt skåp.
 
Det blir nog bättre i framtiden när varje hushåll producerar sin egen el med bränsleceller. Elöverskottet som det (kanske) blir säljer man till Vattenfall så då blir det du som får skicka en faktura till dem. Hur skulle det kännas? :)

Det dröjer nog ett tag innan man kan kasta ut elskåpet.
 
Det blir bättre!

Vad jag vet behöver du inte ens bygglov för masten. Villkoret då lär vara att masten, där den ska placeras, inte är högre än avståndet till närmaste tomtgräns.
 
BoB;Rätt,man ska kunna fälla masten utan att den åt
något håll kommer utanför tomtgränsen.Men bättre,
tänker du på Sydkraft?No chance!
 
Tänker inte alls på sydkarft...
 
Det som kostar mest egentligen är att värma huset. Det man använder till lampor och maskiner är inte mycket.

I väntan på att ett nytt system för självförsörjning av el ska komma, skulle jag satsa på en kamin med BrasAck system.
Fungerar som en blandning av kamin/kakelugn.
 
Hur många s/m måste det blåsa för att det ska ge full
effekt (märkeffekt).
 
Om det blåser.
Problemet är väl, vad jag förstår, att ackumulera energin för de stunder det inte blåser - eller blåser för lite för att täcka det behov man har för stunden.
Man kan kanske ha en skog av batterier, men det är varken miljövänligt eller billigt eller praktiskt. Batterier innehåller tungmetaller, har relativt kort livlängd och är dyra. Dessutom tar de stor plats.

Därför är det svårt att ha ett vindkraftvek per hushåll. Det lämpar sig liksom bättre för stora anläggningar där man bara pumpar in effekten i ett nät..
 
Du tror väl inte på fullt allvar att någon planerar att lagra elen i jättebatterier eller att ha en snurra per hushåll i ett villaområde?
Jojomensan. Ekke. ;)
 
Kanske lite utanför ämnet men... Är det någon som vet hur länge till det ska vara så här jäkla kallt... Läste i nån tidning att elbolagen riskerat att gå i konkurs pga kylan. Är det någon som törs spekulera i den långsiktiga effekten på elpriserna, jag band mitt avtal för några månader sen, men hur kan man misstänka att det ser ut om 2 eller 3 år när det är dags att binda igen??
 
Om det är utanför ämnet....öppna en ny tråd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.