pefo skrev:
amerikanerna har en lite märklig inställning till det här med konsumentupplysning. Står det inte på en pryl att man inte får använda den på något idiotiskt sätt som den inte är avsedd för och det går åt helvete så stämmer man skiten ur tillverkaren. Därav alla möjliga fåniga skrivningar på varningstexter. Typ "torka inte husdjur i mikron" osv. :D
ja det där har jag faktiskt hört, att det va nån kvinna i usa som körde en katt i micron, men trodde inte riktigt på det, men visst det är säkert sant.
jag har nyligen importerat en GMC pickup och dra åt helsike vad många gula lappar det sitter överallt.. instruktionsboken innehåller ca 25 sidor om varför man ska använda säkerhetsbälten, och vad som kan hända om man inte gör det.
 
  • DSC00333_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvisso en kul urspårning men den börjar gå lite väl långt nu så tillbka till friggeboden
/Mats
Moderator

Ps. Gör gärna en egen tråd om vansinniga säkerhetsvarningar på elprylar. Ds
 
Hej!

Ska flytta ut mitt kontor till friggeboden inom kort, och behöver ju då få el installerat där, eventuellt även tele (funkar dock med trådlös telefoni och trådlöst bredband från huset om man vill undvika...)

Min fråga till ni kunniga: är det tillåtet att i stället för att gräva ner en kabel dra el via en vajer i luften, mellan huset och friggeboden? Det skulle i mitt fall vara en enklare lösning, då det är en massa murar och annan skit i vägen för ett grävjobb.

Och... är det verkligen så lång väntetid på att få en elektriker anlitad? Jag bor i Göteborg.

mc
 
Ja du får en vajer i luften och klamra en kabel på den.
 
moviescore skrev:
Hej!
Och... är det verkligen så lång väntetid på att få en elektriker anlitad? Jag bor i Göteborg.
mc
Syftar du på mig så får du läsa lite noggrannare. Jag hade inte brottom, ville inte tjata, och inte betala. Då tar det lång tid! ;)
 
ja det går fint att hänga en EKLK eller kanske även EKKJ om man vill upp i nån märkvärdig area..
vajern måste ju givetvis tåla kabelns vikt å lite till, sätt fast rejäla krokar i väggarna och spänn en 6-8mm vajer mellan om det inte är längre än ca 20m. för att hållfasthetstesta det hela kan du ta en 10L hink och hänga i mitten, så fyller du den med vatten, den ska ju inte trilla ner om man säger så.

sen så får du ha en anslutningsdosa i på vardera sidan alldelles intill kroken, och kabeln du hänger i luften ska ha lite extra längd i vardera änden för att det inte ska bli kabelbrott där den går in i anslytningsdosorna när det blåser.
det går bra att hänga den i vajern med buntband men se till att kolla upp så de garanterat tål UV-ljus. det står på förpackningen på lite dyrare buntband. ca 25-30cm avstånd blir bra.
 
Mikael_L
För sakens skull ska det väl nämnas att även ska kontrolleras att kabeln är UV-stabil, självklart iofs, men lätt att glömma bort. Står angivet på tillverkarens hemsida.
 
Eller slå på stort och köp en kabel med inbyggd vajer.

Tänk också på att skyddsjordsanslutningen i kopplingsboxen skall vara den längsta så den lossar sist om kabeln slits ned av något.
 
Mange tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.