Ska man vara riktigt petig så kan de krävas jordfelsbrytare på den matningen, även om du bara sätter uttag inne i friggeboden.. Eftersom uttaget förmodligen kan tänkas användas för att plugga in en skarvsladd som används ute :)
 
Skarvsladd är väl OK om du tänker sitta där tillfälligt nån dag när kärringen är extra grinig men ska du ha någon form av permanent eller halvpermanent elinkoppling så ska den vara just permanent. En skarvkabel/kabelvinda är inte dimensionerad för permanenta installationer utan just tillfälliga.
 
Om du nu måste köra snålvarianten med gummikabel liggandes över gräsmattan, så sätt i alla fall den via en portabel jordfelsbrytare! Så slipper du ha ihjäl dina eller grannarnas ungar när dom är och leker med den söndertorkade kabel som ligger framme!
 
Rrrrr skrev:
Ska man vara riktigt petig så kan de krävas jordfelsbrytare på den matningen, även om du bara sätter uttag inne i friggeboden.. Eftersom uttaget förmodligen kan tänkas användas för att plugga in en skarvsladd som används ute :)
Tack för era olika inlägg.
Jordfelsbrytare har jag till hela elanläggningen.
Jag ställde frågan för att jag faktiskt ville veta om det var ok eller inte.
Det var det tydligen inte.......
Är det sedan två års väntetid på elektriker så åker nog skarvsladden fram i alla fall......;)
 
Jag vill igentligen inte föreslå detta, men sätt en CEE-intag på stugan. Kör sedan med fast installation inne i stugan och anslut med kabel. Igentligen inte bra, men bättre än att en skarvsladd ska hamna ikläm i dörr eller fönster eller liknande.
 
Vissa kablar står det att man bara får "använda dem under uppsyn" :-8
 
JanneT5 skrev:
Vissa kablar står det att man bara får "använda dem under uppsyn" :-8
ingenting mot de amerikanska förlängningskablar jag köpte mig, jösses!! det satt en stor vit lapp med ett rött STOP-tecken på, och en hel radda med varningstexter under, man fick blandannart inte använda den om den var blöt.. denna lappen satt med ett buntband i sladden och fick inte tas bort stod det.. herrejäklar säger jag bara..
 
Glöm inte heller att tvätta händerna!

Lite dålig upplösning, men mot slutet står det: "Wash hands after handling"
 
  • cable1002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • cable1003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Du, ett roligt land de dära ... ;)
 
Jo, jag sitter här och har JÄTTEKUL! :)
 
Sommartorparn skrev:
Tack för era olika inlägg.
Är det sedan två års väntetid på elektriker så åker nog skarvsladden fram i alla fall......;)
Haha, det gäller bara om de är släkt, du inte vill betala, och om du inte vill tjata på dem alltför mycket. :)
Har dessutom en tredje elektriker som skulle göra det, mot betalning, men då jag absolut inte tjatade på honom så glömdes det ju bort där oxå.
 
mycke_nu skrev:
Glöm inte heller att tvätta händerna!

Lite dålig upplösning, men mot slutet står det: "Wash hands after handling"
Du men ar inte att du verkligen har läst vad som står på de där lapparna!? :eek: :D
 
pefo skrev:
Du men ar inte att du verkligen har läst vad som står på de där lapparna!? :eek: :D
ja lite idiotstämplad blir man väl om man låser det, men jag ville få reda på hur smart en amerikan måste vara för att kunna använda en förlängningssladd, och kom fram till att det räcker med att vara läskunnig..:D
på min sladd stod det dock inte att man skulle tvätta händerna, den kanske var för lite finare folk som inte tar i vita förlängningskablar med smutsiga händer:p
 
electrocuted skrev:
ja lite idiotstämplad blir man väl om man låser det, men jag ville få reda på hur smart en amerikan måste vara för att kunna använda en förlängningssladd, och kom fram till att det räcker med att vara läskunnig..:D
Vete sjutton.. jag har varit på en del ställen, LAS VEGAS CONVENTION CENTER tex, där man inte får koppla in en förlängningssladd själv. Måste göras av en grötmyndig fackföreningsansluten elektriker till det facila priset av $100. Kanske så dyrt för att han måste tvätta händerna efteråt :D

(Dock var inte elektrikerna så mopsiga under de amerikanska legosoldaternas SOLDIER OF FORTUNE CONVENTION, när knektarna började morra.. :eek::D) Jo, jag känner lite udda folk..
 
electrocuted skrev:
ja lite idiotstämplad blir man väl om man låser det, men jag ville få reda på hur smart en amerikan måste vara för att kunna använda en förlängningssladd, och kom fram till att det räcker med att vara läskunnig..:D
amerikanerna har en lite märklig inställning till det här med konsumentupplysning. Står det inte på en pryl att man inte får använda den på något idiotiskt sätt som den inte är avsedd för och det går åt helvete så stämmer man skiten ur tillverkaren. Därav alla möjliga fåniga skrivningar på varningstexter. Typ "torka inte husdjur i mikron" osv. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.