Får man bygga in inkommande elledning i väggen eller måste den vara åtkomlig utanpåliggande?
 
Den bör kunna bytas lätt, dvs ligga löst i väggen med dragavlastning i ändarna. Det finns ju ett regelverk runt förläggning av kabel i vägg, annars ser jag inga problem.
 
Okej, för nu går den i källartaket, ett tak som ska plockas bort till förmån för en trappa. Vill inte gärna ha kabeln hängandes synlig på väggen. Kanske behöver regla ut källarväggen för att komma ut till golvbjälken så då kan jag ju lägga den där i sånt fall.
 
Och är det väl så att man inte får blanda förläggningssätten, dold lös i vägg/tak och dold i "rör" i vägg/tak
 
Om jag har FK i rör i vägg och tak, får jag då inte lägga lös kabel i vägg?
 
nej
 
Vart ska jag då göra av kabeln?
 
Klipp den och släng bort den...:) Är de inkommande från fasad skåpet?
 
Inkommande från elbolagets skåp en bit bort, har inget skåp på fasaden.
 
ajdå...synlig kabel eller få in kabel i rör i väggen som du reglar ut, men då får ju nån bryta i skåpet och plocka ut kabeln ur centralen för att skjuta in den i röret och tillbaka till central. Annars nån kabellist som kan målas, kabelskydd även de målas, blir lite synligare men med färg så döljs en del. Kan ställa till en del de där men där finns säkert nån bra lösning.
 
Man får inte lägga kabel i rör i vägg såvitt jag vet. Utanpåliggande i rör går därimot bra.
 
Vad finns det för kabelskydd som skulle kunna funka? Kabeln är ju duktigt stor. Källarväggen ligger en bit utanför väggen ovanför så den ska inte reglas ut och att få nån att plocka ut kabeln bara för att stoppa den i ett rör känns inte som det är värt varken besvär eller kostnad.
 
mycke_nu skrev:
Man får inte lägga kabel i rör i vägg såvitt jag vet. Utanpåliggande i rör går därimot bra.
Det går bra att lägga kabel i rör i vägg (förläggningssätt A2) med något försämrade strömvärden dock.
 
ThomasLindgren skrev:
Vad finns det för kabelskydd som skulle kunna funka? Kabeln är ju duktigt stor. Källarväggen ligger en bit utanför väggen ovanför så den ska inte reglas ut och att få nån att plocka ut kabeln bara för att stoppa den i ett rör känns inte som det är värt varken besvär eller kostnad.
En vanlig vit installationskanal m. lock borde väl duga? Thorsman m.fl. har i lämpliga dimensioner
 
Jodå, kabel i rör no probs både utanpå eller infällt i vägg...

Hmm, svårt å säg, eftersom jag förmodar att den kommer ligga längs vägg när du går ner för trappen som kommer att byggas där? Om den ligger väldigt i ögonfallande så tror jag nog att kabellist blir det snyggaste, den kan du måla över med väggfärgen så döljs den mer. Ett vanligt kabel skydd kan vara ganska sjyst om det det inte kommer direkt i blickfånget, men det ska klammras, men behöver ju inte klammras så tätt och den är spikrak, även där med lite färg så försvinner den mer.
Eller precis där kabeln går så kanske du behöver montera upp ett litet hyllplan längs väggen för att ställa lite fina prydnadssaker på och då kan ju kabel klammras under hyllan och så syns den inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.