Osb skiva under gips i ett badrum i stället för dubbelgips är det åt skogen eller ??? tänker att det blir lite stadigare ??:eek:
 
Osb plus någon slags fibercementskiva eller ny våtrumsskiva på cc45 eller cc30 brukar vara ny standard tror jag.
 
Nej nej, OSB är inte tillåtet bakom våtrumsskivorna. Och vanlig gips är inte heller okej.

Varför inte läsa den klistrade tråden "läs innan du frågar.."?
 
Det är väl så att osb inte är ok, men alla firmor vi pratat med, behöriga, bbygger med osb bakom våtrumsskivan pga att enbart våtrumsskivan ger ingen stadga åt tex krokar och väggskåp mm.

Självfallet bör man ha kottlingar där man vet att skåp mm skall vara, men du kanske sätter upp nån ny krok efter några år? Och då är det bra med stadga.

Strikt enligt reglerna är osb inte ok............

Jon_h hur bygger du? reglar du upp med stålreglar bakom fibercementen?
 
Vissa små avsteg från branschreglerna kan inbland behövas, beroende på omständigheterna. Men att köra OSB eller andra träfiberskivor bakom är förkastligt i mitt tycke, det är en väldigt grundläggande sak i reglerna att detta inte är tillåtet. Jag anser det vara högts oseriöst om en behörig firma konsekvent och medvetet bryter mot sina egna branschregler. Det kan naturligtvis drabba kunden vid en framtida försäkringsskada.

Jag bygger med träreglar eller stålreglar och för det mesta fibercement på det.
 
Hm man kanske inte bör ha trä bakom gipset......men ska inte tätskicktet täta ??
 
Jo. det ska det.
 
Bob_the_builder
Teorin kring branschreglerna är ju att man ska ha hängslen, livrem och fallskärm. Ett tätt tätskikt kan ha vad som helst bakom, men den dag det av någon anledning inte längre tätar vill man begränsa skadan och undvika mögel och röta.
 
Det är sannt. Vi accepterade osbn pga att vi bor i ett trähus och ändå har träreglar bakom osbn. med våtrumsskivor på detta och tätskikt bord edet ju bli tätt ändå. Men som sagt, hellst skall inget organismt material finnas, vilket blir besvärligt i trähus...he,he.

Det är ju kanske svårt att förutsevart man vill ha krokar, eller om man vill ändra nogot i framtiden så osb med stadga eller regler där du vet?
 
Kanske en dum fråga, kan man inte använda sättlim och limma upp på gipsskivorna (självklart fungerar det inte för tumga saker, men många PL400 klarar ju exvis mycket ... eller finns det risk att det lossnar och drar med sig tätskikt?

/Janne
 
Bob_the_builder
Jag har full förståelse för att man vill ha OSB i väggarna. Vi har det i samtliga rum, inklusive badrummen. Men - viktigt - dessa badrum är gjorda enligt de gamla reglerna. Nu är det helt enkelt inte tillåtet och jag skulle inte våga mig på den lösningen idag eftersom man som hobbyhantverkare kan hamna i en mycket märklig diskussion med försäkringsbolaget i händelse av skada:
"Jag har byggt enligt branschreglerna och ska ha ersättning!" "Men OSB-skivan då? Vilka andra regler är det du inte har följt...?"
 
Nej du har rätt.

Som konsument/försäkringstagare så handlar du i "god tro" och det kan inte krävas av dig att du skall ha stenkoll på detta, så din försäkring gäller troligtvis. MEN om företaget finns kvar och det blir en skada, då får nog företaget ta kostanaden efter påtryckning från försäkringsbolaget.

Lite är det ju så att om det är bra byggt blir det ingen skada, så försäkringen är lite av ett moment 22. Det är väldigt lite som EGENTLIGEN täcks in av den. Om rör fryser sönder utan force majeure vinter kanske.......

Vi hade en skada i ett nytt badrum (2år) där tom IF konstaterade att det var as-dåligt byggt, men av en "behörig" firma dsom dessvärre gått omkull....vi fick ändock ersättning. Ock då snackar vi extreme mer fel än osb i väggen.....
 
Janne44 skrev:
Kanske en dum fråga, kan man inte använda sättlim och limma upp på gipsskivorna (självklart fungerar det inte för tumga saker, men många PL400 klarar ju exvis mycket ... eller finns det risk att det lossnar och drar med sig tätskikt?

/Janne
Skall du ha gips ändå?

Våra minerit VT sitter med lim som rek av minerit tillverkaren och spaklades i skarvarna. iamdra badrummet har vi Wedi skivor som skruvades på osbn.......
 
Åsa76 skrev:
Som konsument/försäkringstagare så handlar du i "god tro" och det kan inte krävas av dig att du skall ha stenkoll på detta, så din försäkring gäller troligtvis. MEN om företaget finns kvar och det blir en skada, då får nog företaget ta kostanaden efter påtryckning från försäkringsbolaget.
Att försäkringsbolag skulle resonera så om man bygger själv, inte tar reda på branschreglerna och bygger fel så att en skada uppstår har jag mycket svårt att tro.

Fattar inte varför det ska vara så svårt för folk att bara följa reglerna. Det tar inte mer än en kvart att läsa igenom dem.
 
Åsa76 skrev:
Skall du ha gips ändå?

Våra minerit VT sitter med lim som rek av minerit tillverkaren och spaklades i skarvarna. iamdra badrummet har vi Wedi skivor som skruvades på osbn.......

Hej Åsa,

Nej jag har Aquapanel i väggarna, men tror inte det är lättare att hänga upp något i dessa. Har dock förstärkt med kortlingar för blandare, vv beredare, handfat, skåp etc ... men allt kommer man ju inte på när man bygger och att sätta upp en krok så att den hamnar framför en regel kanske inte blir så snyggt ... då borde man ju kunna limma som de gör på TV :D

/Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.