hur ska man göra för att få plintarna i samma höjd? Ska ha 2 plint rader med 5 plintar i varje rad. Tycker de verkar svårt att få dom lika i höjd. Har tänkt att fästa ena bärlinan i hus väggen och sen utgå från den till de andra.

Mvh abel
 
Hej,
Om du i sedled lägger bärlinor mellan plintarna och stagar upp med kilar under träet så att du får rätt höjd och sen lägger den övre bärlinan på fästet vid väggen ut mot plintarna. Använd vattenpassså att du får rätt nivå.
Eller hur menar du?
 
mätinstrument...

mvh
snickar estwing
 
Jag körde med ett laservattenpass.

Jocke
 
Hyr ett avvägningsintrument. Underbart smidigt.
 
Bygg hela stommen utan att gjuta. Palla sedan upp stommen kring varje plint så stommen är i våg, det räcker då med vattenpass (långt). Alla stolpskor ska nu hänga fritt ner i rören och häll sedan ned betongen i rören och ta bort stöden när betongen stelnat.

Busenkelt!
 
marre493 skrev:
Bygg hela stommen utan att gjuta. Palla sedan upp stommen kring varje plint så stommen är i våg, det räcker då med vattenpass (långt). Alla stolpskor ska nu hänga fritt ner i rören och häll sedan ned betongen i rören och ta bort stöden när betongen stelnat.

Busenkelt!
ja ett litet trädäck hade gått bra...
men ingen större altan....
mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Alito
  • Laddar…
abel48, precis som marre493 föreslår, gjorde jag. Altanen är på 4,5 x 8,5 meter och det funkade jättebra! Jag delade upp golvbjälklaget (inte alla reglar på plats - bara de som behövdes för att hålla ihop det hela) i två lika stora paket, vilket innebar att två man både kunde lyfta på, lyfta av (för att jämna till & grusa) och därefter ställa tillbaka hela paketet. Bärlinorna hängde jag tillfälligt i golvreglarna med hjälp av vinkeljärn och sedan fäste jag balkskorna i bärlinorna innan gjutningen. Som marre säger: "Busenkelt!".

Om du vill se hur det gick till, så kan du gå in här: Peters Projekt - Altanbygget, bilder

Lycka till! Hör gärna av dig om du har några frågor . . .

Peter

bild_12.jpg
 
Redigerat:
Jag gjorde som peegee4 och marre493.

Grävde plinthål, stoppade i gjutrör.
Satte bärlinan i väggen - i våg.
Pallade sedan upp övriga bärlinor och skruvade nödigt ihop med några reglar så paketet höll ihop och vägde av med långpass i alla ledder så att allt var i våg och spikrakt, och vinkelrätt genom diagonalmätning.
Skruvade fast stolpskorna på rätt ställen och gjöt plintarna.

Vår altan är på ~70 m2 - funkade utan några problem alls. Jag vet inte om det kvalar in som stort eller litet.

Finessen är att stolpskorna sitter utan någon spänning eftersom de sitter helt rätt från början - möjligen finns det lite spänningar nu när det stått tre år.

Vill du tillfredsställa tekniknörden i sig och skaffa en teknisk grunka typ laserpass eller avvägningsinstrument - hyra eller köpa, så visst. Men det här funkar lika bra, och går antagligen fortare än att lura ut hur du skall använda mätinstrumentet så det blir rätt.

/P
 
tackar så mycket för alla tips....
Tror jag kör med att palla upp bärlinor i våg och sen gjuta. Då behöver jag bara skaffa mig ett längre vatten pass...... räcker 120cm pass tro? eller bör de vara längre?

MVH Abel
 
Du kan skaffa ett längre, 180 är ex bra när man monterar dörrar. Annars använder du ditt 120 o fäster det på en rätskiva, de finns i lite olika längder. Du kanske har tur o hittar nån bräda som är exakt rak, kolla med snöre, då kan du använda den.

Kjell G
 
libella 2000 e ett bra pass.
3m
klart vill man ha synliga gjutrör så går juh detta. själv tycker jag det är sk*t fult med synliga rör.
en altan bygger man i trä från marknivån..
då blir den snygg även om den kommer en bit från marken...

mvh
snickar estwing
 
Klart billigast en 12 mm PVC-slang från Clas Ohlson (Artikelnr. 49-413-10 ) 10 m för 132:- Bättre än ett långpass.
 
JanneL skrev:
Klart billigast en 12 mm PVC-slang från Clas Ohlson (Artikelnr. 49-413-10 ) 10 m för 132:- Bättre än ett långpass.
va?
 
Alternativet är ju att strunta i om plintarna hamnar exakt i våg och använda stolpar/hopsatta reglar mellan plint och bärlina. Då kan man enkelt justera hur högt bärlinan fästs in på stolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.