O ni vise!

Vi har tittat på ett hus som vi är intresserade av.... Byggt -75 på betongplatta (utan golvvärme, endast i badrum som installerades för några år sen) Ett 1½ plans hus. Ligger strax nedanför en ås, men marken är schaktad ca 4 meter framför huset så det känns inte som ett naturligt stopp för väta. Vi vet dock ingenting om dränering.

Det är redan besiktat och i protokollet står att det finns mikrobiell påväxt i sidovind. Det borde väl vara ok att se över ventilationen däruppe och ordna luftflöde?
Sen hade huset i köket en vätskada för 5 år sen, och som tydligen inte åtgärdades ordentligt, gör att köket ska helt göras om i ett försäkringsärende då det förekommer fukt under golvet. Intill köket ligger trappen och i utrymmet under trappen har besiktningsmannen uppmätt fukt på 85%.

Vi som inte är så kunniga undrar om vi borde oroa oss? Enligt mäklaren ska försäkringsbolaget ta hand om fuktskade renoveringen, men vi kan ändå inte sluta fundera om det finns ytterligare orsak till oro. Det vi läst om platta på mark som först kom på 70-talet är att det inte funkade så bra och ofta är fuktskadade.
En annan sak vi läst är att om en plastmatta tex släppt eller visar bubblor, kan det vara tecken på fukt i betongplattan. I ett av rummen har mattan bubblat sig...... Kan ju vara ingenting också...

Vi skulle dessutom vilja lägga lite pengar på det då det är oljefyllda el- element till uppvärmning och vi skulle vilja satsa på vattenburet. Det blir ju en del.

Synpunkter?
 
Ja, nog verkar det vara ett fuktigt hus alltid. Jag skulle dra mig för att köpa det, såvida det inte är riktigt,riktigt billigt. Uppvärmningen av huset är nog det minsta av husets problem.
 
Så här ser jag på det från en lekmans synvinkel.

mikrobiell påväxt i sidovinden: Någonstans så läcker det varm fuktigt luft upp i dessa vindsutrymmen från ert hus. Antagligen så är plasten inte tätt och däför läcker varm fuktigluft dit. Enklaste sättet att lösa det på är att skapa undertryck i huset genom mekaniskfrånluft.

vattenskad i kök: Alltid jobbigt med fuktskador, men ett jätteläge för er om ni får vara med och påverka hur resultatet skall bli, ta reda på varför det blev en fuktskada och varför den inte åtgärdades helt...

angående trapparn: inte så konstigt kanske att där finns fukt om det varite in fuktskada i rummet brevid som inte blivit åtgärdat, ffukten kan ju ha spridigt sig ditt, bör också fixas av försäkringsbolaget.

Angående betongplattan, så har jag hört att alla betongplattor som inte har golvvärme har fukt i sig som vandara från grunden och upp, det är därför som man lägger plast innan man lägger trädgolv på betongplattan. Dessutom så finns det ju många som har ventilerad-plattonmatta under sina golv så fukten skall transporteras ut det hållet....

Dock så är det ett problem med 70-talshusen och det är avsaknaden av vattenburna värmessystem, så bara det skulle faktiskt kunna vara en anledning till att inte köpa huset, sitter själv i ett 70-tals hus med el-värme och går och funderar ofta på hur man skall få in vattenburet i huset, och med tanke på den dåliga isoleringen underplattan så är golvvärme nästan uteslutet...

- M
 
Tack för kloka ord.

Vi gillar läget på huset, MEN det ÄR faktiskt inte billigt. Vi blev förvånade av skicket när vi var på visning, då priset är typ 300'högre än genomsnittshuset i vår område.

Nu har det i och för sig varit ute i drygt 3 månader och inte blivit sålt, så vi kanske kan pruta ner det något. Men jag tvivlar på att det går att plocka 30% av priset som skulle göra det mer intressant för oss.

Hur tar man reda på hur huset är uppbyggt så man får svar på det där med plast emellan golv och platta? Måste man titta på ritning då? Likaså dränering? Ägaren idag är inte densamma som byggde huset och mäklaren visste inte mycket när vi var på visningen. Och inte gick det att fråga ägaren alls då denne inte var hemma för visning.....
 
Jag tycker att inlägget från början lite grann låter som ett litet rop på stöd för tanken att hoppa av köpet?:( Jag tror att jag skulle varit grymt tveksam själv. Fukt och mögel kan vara rätt bökigt att få ordning på, och att kåken har direktverkande el innebär ju att man måste investera i annan uppvärmning om man vill komma undan lite billigare i framtiden. :surprised:
Det FINNS ju så många fina, bra hus som kanske inte ser så mycket ut för världen vid första anblicken, men som kanske kan bli superbra! :)
 
Är man minsta tveksam, så köp inte. Är man däremot en riktig hejjare på att fixa å dona med problemen, som går att lösa. Så kan detta bli ett kap, bara att påtala om bristerna å pruta gärnet!
Har sett flera hus som har totala renoveringsbehov, av alla dess möjliga slag. SÅ huset ni tittar på är inte unikt på något sett, gamla hus har ju alltid något som bör åtgärdas.
Se på vårat hus byggt 1957, inte omdränerat, visserligen pissar det inte in vatten, men färgen har bubblat sig på vissa ställen, vi ser det inte som något problem just nu, vi tar de akuta problemen först.
Taket är omlagt för en ca 14 år sedan, så det håller ett bra tag till.
Fasaden håller vi på med, rivit allt tegel, å nu håller snickarna på att regla, isolera, gipsa osv......
Att ni har oljefyllda element är ju inget jätteproblem, känner ni att elräkningen tickar på bra, så investera i en luft/luft värmepump, den sparar mycket!

Men som sagt är man osäker, KÖP INTE! Det är mitt råd. Försök ta reda på så mycket fakta som möjligt, gärna kostnader för att åtgärda problem osv.
Vad kan ni själva göra? Det håller kostnaderna nere vesäntligt.
Lycka till! ! ! :)
 
Redigerat:
Det som gör oss tveksamma är att vi inte har en aning om i vilken omfattning worst-case-scenario kan bli? Hur får man reda på i förväg hur pass stora kostnader man EV kan ha framför sig? Läste i besiktningspappren att "köparen har rätt till ett kostnadsfritt telefonsamtal med besiktningsman för genomgång av besiktning". Men om man vill veta INNAN köpet då?
 
Ett hus i risigt skick, trots det dyrare än liknande hus i samma område. Mäklare börjar tala om att det tar längre tid att hitta köpare till hus och räntorna stiger. Låter inte som det kommer bli någon hetsig budgivning på det här huset.

Jag skulle ha is i magen och antingen vänta ut tills säljaren sänker priset för dom inte fick sålt det eller vänta på ett bättre hus för billigare pengar.
Om det nu inte är just det huset med det läget ni absolut vill ha, sådana känslor kostar pengar.
 
KayM76 skrev:
Det som gör oss tveksamma är att vi inte har en aning om i vilken omfattning worst-case-scenario kan bli?
Worst-case-scenario är väl att det finns konstant fukt som tränger upp igenom plattan in i huset, och då bör ni lägga en ventilerad plattonmatta (om ni inte vill riva huset :) ) i alla rum i bottenvåningen. Så en nära på totalrenovering av botten våningen, men plattonmattna och nya golv, vilket kommer att höja höjden på golvet och har ni otur så måste dörrar och karmar anpassas eftersom dessa inte passar till det nya golvet.

Sedan bör ni installera mekanisk-frånluft så ni får ordning på ventilationen i huset...

- M
 
Fast det är inte risigt, inte alls. Om det inte vore för besiktningen hade jag tagit det på stört. Det är fräscht, ser helt nyrenoverat ut. Och läget - ja, det är definitivt det som gör mycket av vårt intresse. Ligger på helt rätt sida om stan och utan för många grannar intill. Bredvid ligger ett av kommunens grönområden vilket också gör huset attraktivt. Men tomten är liten, bara 800 kvm, men å andra sidan är vi inga direkt trädgårdsmänniskor heller.

Hur är det med klinkers? Släpper det igenom fukt? Om man la klinkers i större delen av huset, kanske man kunde undvika att ev uppåtstigande markluft fastnar och börjar gro? En del av huset är redan idag klinkersbelagt. Vi ska nog försöka luska i om det är nuvarande ägaren som renoverat och lagt golven, jag menar, han måste ju märkt om den gamla mattan var dålig när de rev ur?

Sen är ju allt det här bara våra egna teorier. Det enda vi fått bekräftat är fukt under golvet i köket relaterat till en vattenläcka för 5 år sen och att det är påbörjad mikriobiell påväxt i sidovind.
 
Milkshaken
Hej. nu lägger jag mig i oxå.... Ditt sista inlägg gör att jag defenitivt avråder er från köp..
Verkar som att ni mest ser till läget.... Sånt gör att man kan bli blind på andra detaljer, såsom husets skick tex.

Du ska inte tro att du kan lägga klinker för att hålla borta markfukten,,,, det blir då sättbruket och fogen som spricker efter en tids användning.. Klinkers är bäst vid väta uppifrån där du inte har bruken..

som sagt, jag avråder er ifrån detta köpet, då ni verkar alldeles för okunniga (Ursäkta uttrycket) för att kunna ta hand om husets brister... Vatten och fuktskador är bland det värsta man kan hålla på med, men skulle ni ändå köpa huset så är min rekommendation att ni ser till att byta uppvärmningen allra först, då ju el är riktigt dyrt nuförtiden.
 
Leta vidare istället! Jag växte upp i ett område där alla hus var byggda med impregnerad syll direkt på platta. Alla hus i området fick bryta upp golven och åtgärda problemet. Min pappa som är snickare gjorde det här själv, men många fick riktigt ansträngd ekonomi av bli av med problemet.
 
Frågan är ju vilken tyå av platta det är.

Det finns ju två varianter. Den första är kalla plattor där isoleringen ligger ovanpå. Den konstruktionen anses idag vara en riskkonstruktion även om den kan fungera utmärkt om den är rätt gjord.
Den nyare typen är som man bygger idag, dvs isoleringen under plattan och betongen blir då varmhållen. -75 förekomm tydligen båda typer även om typ 1 nog fortfarande var vanligast. Är det den typen och ni inte känner att ni kan laga och fixa själva så kan det bli rejält dyrt. Byta alla golv är en risk och fukt kan ju ha vandrat i väggarna också.

Så minst en ordentlig koll av hur det är byggt plus ytterligare en fuktkoll och helst också en möggelhund skulle jag säga
 
hade jag vart i dina kläder hade jag ej köpt.
fast, e du en kunnig snickare ja då kan man ta tag i allt sj å renovera. annars NEJ!!
70-tals husen va en bygg bom då det bara fullkomligt matades upp hus, mycket fusk från alla håll.
köp inte 70 tals hus över huvud taget.
mitt råd!
mvh
snickar estwing
 
Vi vet bara inte vad vi ska satsa på.... Hus med källare - också risk för fukt med dyra dräneringar som följd. Hus med torpargrund - riskkonstruktion enligt många med fukt och mögelproblem som vardagsmat. Hus på platta - finns tydligen i olika varianter där den ena är bra medans den andra är katastrofal.

Visst, vi är inga snickare eller speciellt händiga personer, men även vi måste väl också kunna hitta nåt att bo i? Jag vill då inte hyra resten av livet utan satsar hellre pengar på ett boende att äga. Det man inte kan själv får man väl hyra in nån som kan?
Vi har även tittat på att bygga men kostnaden är betydligt högre och med stigande räntor blir vi osäkra på om det är nåt vi vill satsa på. Vi bor i en liten kommun där investeringen kanske inte är rättfärdigad.

Det är tur ändå att forumet finns så man kan ventilera tankar och idéer. Tack alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.