Planerar att sätta upp en friggebod enklaste modell.
Funderar över det där med el.
Är det ok att dra en sladdvinda från huset?
 
Det är inte okej.
Slanta upp och köp riktiga grejor, det vinner du på i längden.
Gräv ner en EKLK 3G1,5/5G1,5 i skyddsrör och anslut till en ledig grupp i centralen. Alternativt en befintlig grupp som klarar belastningen för ändamålet.
 
Redigerat:
Eller en EKKJ utan rör.....
 
Varför är det inte Ok?
Vilken blir skillnaden om jag drar in sladdvindan i friggeboden, jämfört med om jag sitter med den i trädgården, t.ex. o jobbar med datorn.

Det ni föreslår låter som ett elektrikerjobb. Dyrt?
 
Gör du en fast installation i boden får du inte ansluta den med stickproppar och förlängningssladdar. Sådant materiel är inte avsett för detta ändamål och risken för brand och personfara är överhängande.
 
Sommartorparn skrev:
Varför är det inte Ok?
Vilken blir skillnaden om jag drar in sladdvindan i friggeboden, jämfört med om jag sitter med den i trädgården, t.ex. o jobbar med datorn.

Det ni föreslår låter som ett elektrikerjobb. Dyrt?
Det är OK med en sladdvinda så länge du inte kopplar inte några fasta installationer. Om du drar ut sladdvindan och ställer in den i friggeboden, och använder uttagen på den, medans du är där. Dock skulle ja tycka det vore jäkligt osmidigt.

Att göra en riktigt snikbudgetinstallation med endast en EKLK 3G1,5 (enfasgrupp) ut till friggeboden samt sätta ett par uttag, en strömbrytare och ett lamputtag behöver inte kosta så mycket. Speciellt om du gräver ner kabel själv. Hör med din lokala elektriker!
 
I veckan fick jag äntligne min nya central installerad i mitt skjul, det tog två år och t vå månader för mina kära elektriker att koppla in den efter att jag dragit kabel och satt upp centralen på väggen! Tur man har elektriker i släkten.. :)
 
fresve skrev:
I veckan fick jag äntligne min nya central installerad i mitt skjul, det tog två år och t vå månader för mina kära elektriker att koppla in den efter att jag dragit kabel och satt upp centralen på väggen! Tur man har elektriker i släkten.. :)
Enligt en artikel i Dagens Industri saknas det 5000 elektriker och värre skall det bli, så var beredd på att det kommer att kosta mer nästa gång släkten ställer upp! :D
 
mycke_nu skrev:
Gör du en fast installation i boden får du inte ansluta den med stickproppar och förlängningssladdar. Sådant materiel är inte avsett för detta ändamål och risken för brand och personfara är överhängande.
Tänkte mig inga fasta installationer. En golvlampa i trä som ansluts direkt till sladdvindeurtaget. Kanske en tv också som ansluts direkt till sladdvindeurtaget. Så drar man sladden genom ett fönster, kanske fila upp ett litet hål i karmen så att man kan stänga fönstret.....
 
Om det är så lite som ska göras, tycker jag verkligen att det är värt att ta dit en elektriker.
Förklara vad du vill ha, och be om ett kostnadsförslag. Du kan förmodligen få hjälpa till och göra en massa jobb själv också, exempelvis gräva en kanal för kabel, osv.
Om du "bara" vill ha/behöver ett uttag, är det ju enkelt att lägga ett utanpåliggande uttag med synlig kabel längs väggen i boden, och sedan lägga den på korrekt sätt utanför och in till huset.
Skillnaden blir enorm, jag lovar, du kommer att känna det när du väl har valt den "bättre" lösningen. Att fila upp spår för lösa kablar och hålla på med temporärlösningar... det håller inte. :) Enligt mig.
 
mycke_nu skrev:
Enligt en artikel i Dagens Industri saknas det 5000 elektriker och värre skall det bli, så var beredd på att det kommer att kosta mer nästa gång släkten ställer upp! :D
Hehe, betalat har jag inte gjort, men väntetiden var ju desto längre.. :p

Gällande trådskaparens problem tycker jag liknande som de andra, se till att få en ordentlig installation. Du har med stor sannolikhet mycket nytta av ordentlig el i din Friggebod.
 
Sommartorparn skrev:
Tänkte mig inga fasta installationer. En golvlampa i trä som ansluts direkt till sladdvindeurtaget. Kanske en tv också som ansluts direkt till sladdvindeurtaget. Så drar man sladden genom ett fönster, kanske fila upp ett litet hål i karmen så att man kan stänga fönstret.....

Men om du vet svaret varför då krångla till det med att ställa frågan på forumet??
 
För att han behöver försvara sin lösning inför någon kanske? *S*

tusan vet hur man försvarar den lösningen bara...

/Kent
 
Mikael_L
Sommartorparn skrev:
Tänkte mig inga fasta installationer. En golvlampa i trä som ansluts direkt till sladdvindeurtaget. Kanske en tv också som ansluts direkt till sladdvindeurtaget. Så drar man sladden genom ett fönster, kanske fila upp ett litet hål i karmen så att man kan stänga fönstret.....
Både sett från perspektivet lämplighet och ur perspektivet laglighet så får du inte använda skarvsladden för annat än tillfällig anslutning. Och i detta fall skulle jag helt klart begränsa det till en dag i taget.
Dvs, rullar du in sladden varje kväll då du använt ström så är det OK. Glöm inte att kontrollera kabelns skick då och då, utomhusmiljö och solljus sliter hårt !

Men detta verkar dock väldigt opraktiskt, så jag föreslår att du trots allt gräver ner en 3g1,5 jordkabel av något slag (ex EKKJ3g1,5) 30-40 cm djupt och kopplar in några uttag permanent i friggan.

Jag skulle tom tycka att det vore bättre att detta gjordes utan behörighet (av någon som kan tillräckligt) än att du använder den lösning du själv funderar på. Den är trots allt, på sikt, mycket sämre och farligare. IMHO
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.