Har ett stundande hus-projekt framför mig, men vad det gäller själva huset har vi anlitat entreprenörer till det mesta. Dock har jag valt att bygga garaget för egen maskin, jag har aldrig tidigare gett mig på att bygga något så "stort" som ett garage. Garaget skall vara 6,5 * 8,4m och plattan (isolerad) gjuts i början av september i samband med att grunden till huset görs. Sen är det alltså dax för mig att ta vid.

Som sagt så är jag helt grön vad det gäller byggen av den här digniteten men jag har relativit lätt att lära mig och jag tror att jag är ganska duktig på att tänka logiskt (ödmjukt va?). Därför har jag tagit beslutet att bygga garaget på egen hand med hjälp av ett par vänner.

garaget skall så småningom bli helt isolerat, men min tanke är att bygga enligt följande:

ett varv med leca runt plattan för att få upp syllen från marknivån. Syll + regelverk (stomme) 45*120, färdiga takstolar med 27 graders taklutning. betongpannor, 45*45 horisontellt utvändigt. Kortlingar eller förstärkningar vid de tre fönstren samt en dörr och två portar.

hade tänkt att isolera 45mm i de horisontella utvändiga utrymmet från 45*45 reglarna till att börja med och sedan isolera 120mm innifrån senare (när det finns pengar) samt sätta gips.

Min fråga är hur skall väggen se ut inifrån och ut i rent material? jag tänker såhär:

Gips
regel 120*45 + isolering
vindpapp
regel horisontal 45*45 + isolering
plast?
spikläkt
bottenpanel + lock

Det här känner jag mig väldigt osäker på så tips mottages gärna. Vill dock inte ha någon utomhusgips utanpå 120*45 har bestämt mig för vindpapp.

Jag har massor med frågor, och kommer följa upp den här tråden med mer frågor till er samt uppdatera med byggbilder så snart projektet går igång.

Stort tack på förhand!
 
Mja jag vill väl justera lite :)

Utifrån och in då
Panel+lock
spikläkt
vindpapp eller hellre de nyare winddukarna. De andas åt ena hållet och är regntäta åt andra. Rätt smidigt att bara häfta upp och så hadde man ett tätt bygge
horisontella 45X45 plus isolering
stående 45X145. 45+145 passar fint ihop med lecan plus att du får lite mer isolering på köpet.
nu var det dags för plasten/ångspärren
Gips, helst dubbla eller spån/osb underst och gips över. Bättre brandskydd och om man blandar bättre fäste för saker man vill hänga också. Själv valde jag dubbla gips till min hobbybod.

Har du tillgång till några kompisar som kan hjälpa dig med några tunga lyft så är tippset att du bygger väggsektionerna liggandes på plattan och sen bara reser upp dem på plats. På så sätt blir det lätt att få dem raka och det är mycket trevligare att bygga ståendes på knä än ståendes på stege
 
Tack för ditt svar mats_o.....


Menar du att jag inte skall ha någon form av duk eller palst mellan 45*120 vertikalt och 45*45 horisontellt? vinpappen skall alltså läggas utanpå 45*45 när jag isolerat den delen? Isoleringen blir då fullt synlig och lättåtkommlig från insidan med tanke på att jag inte skall isolera 45*120 delen direkt....
 
Japp som mats säger. Vindduken/pappen sitter där för att skydda isoleringen från väder å vind å det gör den ju dåligt om den sitter "efter" isoleringen.
 
man tackar för alla bra svar till att börja med!

Två nya frågeställningar ;)

Som jag skrev ovan skall jag lägga ett varv med leca mot grunden för att skydda mig mot fukten och blötan. Vad tycker ni är lämpligast att använda för att fästa syllen mot lecan? har sett olika varianter på detta, men vad fungerar och vad fungerar inte?

Den eviga frågan om råspont på taket eller ej har nu även angripit mig. Från början hade jag tänkt att bara ha plast och läkt, men sen tyckte jag att det skulle kännas lite "rejälare" att i alla fall ha någon typ av underlagstak under läkten. har läst lite här på forumet och det är många trådar som handlar eller behandlar denna fråga, so msagt så vet jag att råspont är det bästa alternativet men kanske inte det billigaste... Därför har jag nu börjat fundera på alternativ till råsponten, såg att någon använda sig av board... Skulle gärna ta förslag på alternativ..

återigen stort tack på förhand
 
Jag använde den rekommenderade metoden från Svenska Träfabrikanters byggbeskrivning: Skruva fast syllen i lecablocken med försänkt fransk träskruv i plugg. Syllpapp imellan. Fungerade bra...

http://ahl.infogate.se/garage2005/syllar.html
 
Kiwi..... vad hade du för dimision på den franska bulten? vad använda du för plugg? Avstånd mellan bultarna?
 
Berka81 skrev:
Kiwi..... vad hade du för dimision på den franska bulten? vad använda du för plugg? Avstånd mellan bultarna?
Eh.... det var tre år sedan! :)

Dimension? Tja, dom var nog en tio till tolv cm långa, pluggen var grå, passande till betong och avståndet var.... lagom? Jag drog nog tre eller kanske fyra skruvar per syll och varje syll var väl runt 4,20 så med 1 till 1,5 meters mellanrum med lite slack? Jag försökte undvika skarvarna mellan blocken, och ibland blev hålen jag borrade i lecan lite för stora så att pluggen bara roterade... Lite klantigt, men...

Fråga i din järnaffär så kan dom säkerligen ge bra rekommendationer. Jag garanterar inte att jag gjort rätt heller, jag är bara en glad ammatör. Jag sysslar med "data" och Internet i mitt yrkesliv.

En bekant som faktiskt är utbildad byggare och jobbar med det rekommenderade spikplugg, gärna med en sådan där liten kemisk ampull med tvåkomponentslim längst ner som man slår sönder när man driver ner spiken. Det blir fantastiskt starkt förstod jag. Men den lösningen kändes för proffsig, dyr och oflexibel för en hemmapulare. Jag vill kunna ångra mig om (eller rättare: när) jag gör fel.
 
Kolla din fina bilderserie på garagebygget Kiwi, måste säga att man blir ju både inspirerad och imponerad! Snyggt!

Dock har jag en liten fråga gällande syllen......

vad jag kan se på den här bilden, så har du lagt en syll i tryckt virke mot lecan. Sedan spikar du stommen med ytterligare en syll? spikar du fast stommens syll i den tryckta syllen mot leckan sen då? Det borde egentligen innebära att du har två syllar?

http://ahl.infogate.se/garage2005/REGEL037.jpg
 
Nån form av syllisolering under syllen. Syllen kan du fästa med spikplugg. De har den fördelen att du borrar i samma dimension genom syll och ner i lecan. (Inte samma borr, dock.) Men ta till rejäla spikplugg, de biter inte så bra i leca.
 
En sak till, som är lätt att förbise: tänk på att gjuta in tröskeljärn i plattan, där du ska ha portar och dörrar.
 
Det finns speciellt skruv som är framtagna för leca (de drar tillräckligt).

Jag har precis byggt garage (6,5 * 7,2). Gör garaget bredare redan nu om du har möjlighet.
Vi har bara tänkt ha en bil i garaget och resten blir yta för cyklar mm.

Jag tycker absolut att du ska förankra lecan och syllen ända ner i betongen (speciellt där regeln sitter mellan garageportarna - om du nu ska ha dubbelportar).

Jag konstruerade väggen enligt följande (kubbläkt 28, panel 22, spikregel 34, gips, vindduk, regel 120, diffspärr, liggande 45, osb skiva, gips. Då blir väggen lika tjock som lecan - 19 cm). Utrymme att dra el utan att skada diffspärren.

Om du inte bygger garaget med hammarband är det viktigt att varje takstol hamnar direkt över en regel.

Dra ingående vatten via garaget (då får du plats med järnfilter och vattenrening mm om det skulle behövas). Det kan bli trångt i tvättstugan annars.

Jag tycker också att du ska bygga sektioner liggande på plattan och sedan resa dem. Börja med att mäta ut syllen och lägga den på lecan (kryssmät mm). Rita ut var reglar, dörrar, fönster mm ska komma. Om du är riktigt nogrann tar du instrumentet och väger av höjden på varje regel (såga till dem och snickra sedan liggande på plattan).

Råsponten är värd sina pengar (jag kom över råspontsluckor billigt). Klarade att spika spont och pappa garagetaket ensam på en dag. Det hade gått mycket snabbare om jag haft någon som hantlangat och en riktigt papp/spikpistol.

Var noga med att mäta ut var den liggande 45 ska vara. För den ska du senare fästa spikläkten i. Du bör ha något att fästa locken i och plåtar över/under fönster.
 
Vilka fina bilder du har Kiwi på garagebygget , jag håller också på att bygga mitt garage 8m x 12m och kommit så långt att börja med att fästa syllan.
 
bergstrollet skrev:
Jag konstruerade väggen enligt följande (kubbläkt 28, panel 22, spikregel 34, gips, vindduk, regel 120, diffspärr, liggande 45, osb skiva, gips. Då blir väggen lika tjock som lecan - 19 cm). Utrymme att dra el utan att skada diffspärren.

.
Men är inte vindduken onödig om man även har utegips? Gipsen blir ju vindskydd på utsidan och så blir det lite tårta på tårta sas.

Annars håller jag med om att det är bättre att ha liggande 45x45 på insidan i stället för på utsidan just med tanke på eldragningen.
:)
 
oj oj många bra råd här..... härlig läsning...

bergstrollet, för att svara på din fråga angående bredden, 6.5m är max jag kan bygga för att inte hamna för nära grannen, jag har dessutom tänka att ha en större förrådsdel i änden av garaget med tanke på att det är 8.4 m långt, där jag kan förvara cyklar och övrig bråte, dessutom har jag bara för avsikt att ha en bil i garaget till vardags, kan hända att man trycker in både om man åker bort eller inte är hemma under en längre tid. Så det får nog stanna vid bredd på 6.5 m.

Vad det gäller förankring i lecan så menar du alltså att jag skall driva ner en spikplugg genom både syll och leca hela vägen ner i betongen? det måste ju vara över 25cm!!!!?? Håller det inte med att mura fast lecan i betongen? I mina öron låter det som "overkill" att både mura och dra ner spikplugg? men som sagt jag är en amatör....:)

Att ha 45*45 på insidan istället för utsidan känns heller inte som något alternativ för mig, då jag som jag skrev ovan, har tänkt att endast 45 isolera nu när jag stommreser sen isolerar jag 120 innifrån nästa vår och i samband med det dras också elen innan jag lägger dit 120 isoleringen.

Hammarband? bygger man inte alltid med hammarband? jag trodde det var en motsvarighet till syllen fast i ovankant? D.v.s där takstolarna vilar? Eller finns det fler hammarband?

Vad det gäller tjockleken på väggen då............... inninfrån blir det ju enligt följande.. Gips 13mm> Osb 11mm> Regel 45*120mm> Regel 45*45mm> spikläkt 22mm

Sammantaget skulle det innebära 13mm+11mm+120mm+45mm+22mm= 211mm Lecan är 190mm vilket innebär att panelen eller bottenbrädan hamnar drygt 2 cm utanför kanten på grunden/lecan är det ok elller bör det vara mer? mindre?

Sen tillbaka till frågan om råsponten... hur skulle man räkna ut kostanden för råspont för ett tak som mitt? d.v.s 8,5m långt 6,5m brett och taklutning på 27 grader. .. Nån som kan bidra med en snygg uträkning?


Tack för alla bra svar, jag hoppas få fler framöver...

Tackar...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.