Hej!
Vi är två familjer som är släkt med varandra och umgås i stort sett varje dag.
Eftersom att vi står varandra så nära så har tanken vuxit till att bygga ett gemensamt boende.

Först ville vi rita huset själv men upptäckte snart att vi var ute på djupt vatten.Efter ett tag hittade vi ett 2-plans hus på 250kvm som säkert skulle gå att modifiera lite.
Förutom huset behöver vi ett stort garage och tanken var även att detta garage även skulle rymma en "gillestuga" samt ha inredd ovanvåning.

Med 4 inkomster och delade boendekostnader så trodde vi att huset kunde "bli hur dyrt som helst",....dessutom skulle vi spara mycket pengar på att det inte krävs så mycket underhåll på ett nytt hus.
Tomten har vi dessutom redan.

Dock har det varit en mödosam process som har tagit lång tid och ändå har vi inte kommit så långt.
Snabbt insåg vi att vi var vanliga "dödliga" människor med begränsade tillgångar och att vi var tvungna till att sänka våra krav.
Dessutom hade vi våra respektiva hus som skulle säljas och plötsligt så "stannade" husmarknaden av samtidigt som byggkostnaderna skenade iväg.

Efter flera månader har vi bara fått offert ifrån en utav tre husbyggare....känns som om de struntar i oss.
Priset som vi fick ligger dessutom långt över vår budget.
När tiden går hinner man tänka och tveka,...vad hände med den underbara plan vi hade ifrån början?

Det finns ingen information att tillgå ( som jag har hittat ) om andra som har tänkt eller genomfört samma sak.
Nu handlar det ju inte heller om ett "Parhus" eller "Radhus" som vi hade tänkt att bygga utan om ett stort flott hus,inrett så att det lämpar sig för oss.
Stort kök med plats för 14-16 pers ( praktiskt om släkten kommer ) och ett stort vardagsrum.
Viktigt också med en större tvättstuga.
Ovanvåningen delar vi upp i 2 "lägenheter" så att varje familj får de rum som behövs.
Varje lägenhet får sovrum och ett vardagsrum.
Därför fungerar inte ett vanligt stort hus eftersom att känslan då blir KOLLEKTIV.
PÅ detta vis känns det inte konstigare för oss än då vi äter middag hos släkten,..(vilket vi gör ofta)

Vi är mellan 35-45 och har provat "allt",...är trötta på underhåll och att allt kostar mer och mer.
Gillar att leva ett gott liv med resor e.t.c framför känslan av att äga ett helt eget hus.
Dock vill vi inte undvara något och huset måste byggas så att det fortfarande är attraktivt för en stor familj.

Nu är frågan: Är vi galna eller realister? ....spännande eller otänkbart?....Har vi missat något?
 
  • Gilla
Jemmah
  • Laddar…
Jag tycker idén är spännande och alls inte otänkbar. Men jag skulle ta in en arkitekt som ritar huset så att det en gång i framtiden lätt kan göras om till ett parhus - detta för att vara säker på att huset faktiskt går att säljas. En modifierad större villa kommer definitivt inte att passa för er.
 
Jag tror att ni har missat att det bästa sättet att bli ovän med familjen är att starta ett gemensamt företag /husbygge :). Just nu umgås ni på friviligt basis och allt går bra men det blir annat när man är tvungen att dela ansvar, gissar jag. Just därför att som du själv säger --- ni är trötta på underhåll , äter ofta middagar hos släkten och vill bo billigt. Hur blir det då med fördelningen av ansvar? Förr eller senare tycker ena sidan att dom drar större lass än dom andra - vanligaste start på en konflikt :). Att grilla tillsammans är inte lika som att dela på tvättstugan.
Det är större chans att lyckas om det är föräldrar barn och barnbarn som ska dela på ansvar och utrymme ... föräldrar brukar ha högre toleransnivå för sina egna barn och barnbarn , barn har vanligtvis större respekt för sina föräldrar ....

No ja, jag har ju bara hört om generationsboende som inte fungerat. Hoppas det inte blir så i ert fall.
Då skulle jag tänka som yonna .... ett parhus som har vissa gemensamma utrymme ( tvättstuga, garage, förråd, skafferi, bastu och även kök om ni tycker det är OK). Planlösningen skulle kunna tillåta att omvandlas till två separata boenden. Då är familjer ej fastlösta till sitt boende för evigt och kan sälja sin halva ( efter enkel ombyggnad) ifall det önskas så man inte tvingar dom kvarboende till köp av andra halvan eller till flytt. Eller har ni inte ens tänkt så långt?
gaia
 
Aldrig i livet skulle jag vilja säga...Låter som ett vanskligt företag att ge sig in på att blanda två familjer så intimt. Visst låter det mysigt med en stor "familj" men om man tänker på att 50% av alla förhållanden kraschar hur kul blir det då när ena paret skiljer sig? Inte så lätt att sälja en sådan fastighet då och att sitta i den situationen är upplagt för konflikt.

Usch vilken surpelle jag låter som....:(

Är inte alternativet att ni köper en gård ihop med två boningshus på och delar på? "Styckepriset" per hus brukar bli överkomligt.
Går det åt skogen kan man alltid hyra ut det andra huset eller ganska enkelt sälja av rubbet.

Kika in på vår alldeles för dåligt uppdaterade hemsida och kolla bildgalleriet, vi har två hus men vi är bara en familj...:) Skulle inte något sådant vara av intresse? mitt är inte till salu......Never.
 
Vi är medvetna om att de flesta inte kan tänka sig ett sådant boende...p.ga vad som redan framkommit och just det att man vill ha sitt eget.
Själv skulle jag ALDRIG flyttat till en lägenhet eller Parhus just för att det är så "opersonligt"........men många av de här åsikterna skapas p.g.a rädsla eller okunskap över ämnet och ändras oftast med åren.
En del kan inte tänka sig att köra något annat än Bmw eller varför inte Volvo oavsett hur gammal eller dålig den är,...andra kör småbil och skrattar varje gång de tankar.
Det viktiga för mej är att man kan förändras och inte vara rädd för det okända.....min största rädsla är att inte förändras och stanna upp i någon "gråzon" resten av livet.
För att återgå till vår situation så ÄR vi en solid familj som fungerar mycket bra ihop.....Givetvis kan det uppstå frågor om allt men det gäller att delegera och respektera varandra på samma sätt som vi alltid har gjort.
Vad gäller våra äktenskap så tvivlar vi inte på att de håller efter 10 och 25 år.
Den ena familjen har tidigare bott med småbarn ihop med vänner i ett stort hus...vilket inte fungerade så bra,just för att det inte fanns utrymme till "privacy". ( den begränsade sig till varsitt sovrum )
Vi har tittat efter hus som är stora nog men alla har saknat något för någon.
Som redan sagts så har vi var för sig redan fina hus och vi saknar inget,..därför vill vi inte heller "godkänna" vad som helst.
Det gäller likväl läget som standard och m2. ( + 10 saker till då fruarna har sagt sitt )
Ett äldre hus är också oftast dyrare i drift och kräver ett stort underhåll.
Likväl KAN det ju finnas hus som är värda att rusta upp så som vi vill....allt är möjligt.

Ett problem som redan nämnts är nog det som vi har svårast att "avfärda"....nämligen att huset kan bli svårsålt om vi senare vill flytta..och bli för dyrt för en barnfamilj.
Tanken har förekommit att man kan bygga fler hus på tomten,som blir lätta att sälja om man vill. ( eller hyras ut )
För tre år sedan ville jag ha ett äldre och stabilt hus med stor tomt och sålde därför vårt nyare "leksakshus" med liten tomt.
Dock var jag övertygad om att i "framtiden" ville jag ha detta enkla boende igen.
Kanske är framtiden redan kommen men som sagt så kräver ett sådant här projekt mycket tänkande....Vad vill vi längre fram i tiden?....Är vi inte som med allt annat lite väl orädda?.....missar vi tåget om vi väntar för länge? o.s.v

Problemet med flera hus är b.la uppvärmningen då vart hus borde ha sin egen panna,liksom tvättstuga,kök o.s.v för att huset skall fungera precis som vanligt.
Bygger man med den standard som vi vill ha kommer husen att kosta över 2,5 miljoner/st och sedan tillkommer en massa annat.
Alla kostnader blir gångade med två liksom nu, förutom då maten som man kan dela....och gräsmattan!?

Kan i nuläget tänka mej att bo tillsammans i kanske 10-15 år för sedan ser vår livssituation helt annorlunda ut.
Kan dessutom tänka mig att de flestas boende inte liknar dagens om så lång tid....var skall våra barn bo t.e.x
Kul med åsikter och att folk tycker olika...som redan nämnts så är inget hugget i sten ,...mycket kan ändras och kanske inväntar vi ett bättre tillfälle men oavsett vad så gör vi inget som sätter oss på "bar backe" vid en förändring på något sätt.
 
Okej, jag är med i resonemanget. Nu ska vi försöka komma på hur det rent praktiskt med bygge skulle kunna se ut för Er...

Om jag fattat rätt vill ni ha ett hus gemensamt vad gäller "allmänna" ytor såsom kök, ett vardagsrum osv.

Vanligt parhus funkar ju inte i det läget för er och er lösning funkar inte i andrahand...här har vi ett smärre problem. Men av världslig natur.

En lösning vore kanske att övre plan funkar som två mindre boendelägenheter som är spegelvända mot varandra med lika utrustningsnivå. Kanske varsin toa t.ex.

Nedre plan byggs på så sätt att ena halvan av huset är nuvarande gemensamhetshus MEN ni bygger på så sätt att det med en skiljevägg snabbt kan göras om till två lägenheter även där vilket givetvis gäller övervåningen med.

Med andra ord, försök få till en planlösning där huset är "delat" på mitten för er men dra fram vatten och avlopp till två rum i "andra" delen som kan användas för kök o badrum i nästa led, det är ingen stor sak att göra vid nybygge och kan lätt döljas bakom en utanpåliggande "extravägg" 10 cm utanför ordinarie vägg i respektive rum. Problemet kan ju bli badrumsdelen med golvbrunnar men det går ju att bygga över med ett golv a´la laminat som är enkelt att demontera. Att huset har två ytterdörrar vid denna lösning spelar väl ingen större roll då huset utifrån ser ut som parhus.

På detta sätt kan ni med enkla medel snabbt ställa om huset till mer funktionsdugligt för två familjer den dag ni säljer. För den dagen kommer och att då börja göra en dragning av vatten o avlopp blir en dyr historia.

Oj vad jag känner mig smart just nu men det går kanske över när jag får allvarliga mothugg här snart.....:)
 
Jag tror inte att problemet i första hand är att bo i varsin lägenhet i en stor villa. I det område där jag är uppvuxen var det flera hus som var indelade på det sättet. Jag tror dock att byggperioden kan bli jobbig ... Jag tror också att det är jätteviktigt att ni verkligen äger varsin separat del av huset (vet inte hur man löser det praktiskt, kanske går det att ordna det liknande bostadsrätt?) så att det är lätt för en familj att sälja sin del och flytta. Om båda vill flytta bör huset förstås vara relativt lätt att omvandla till stort enfamiljsboende.

Naturligtvis måste kostnads- och arbetsfördelning vara tydligt uppgjord. (Här kan det bli problem, om inte förr så ifall det om ett antal år har kommit in en ny ägare till den ena bostadsdelen ...)

Jag skulle personligen inte ge mig in på ett sådant här projekt, bland annat p.g.a. sådana anledningar som har nämnts här i tråden. Men alla val är ju inte rätt - eller fel - för alla.
 
Hm. Nu skulle det ju inte vara två helt separata lägenheter ... men, same, same. Jag tror att det går att lösa, även om det kräver en del klurande över planlösningen. Cheesus är en bra bit på väg :)
 
tackar och bockar....:)

Hoppas forumet kan bidra med lite råd och dåd angående just "Bygga hus". Råd om familjeplanering kanske inte är vår starka sida!

Alltid kul med alternativa lösningar.
 
Nedanvåningen på ca 125 m2 skulle ha en gemensam och stor tvättstuga med dubbel uppsättning maskiner,stort kök kombinerat med vardagsrum. ( Här blir plats för ett stort matbord och det går att duka till många i vardagsdelen om så behövs vid fest och liknande),..gästrum/kontor samt ett sovrum.
Givetvis även hall och toalett liksom gardrober.

Inget konstigt med nedanvåningen men sen blir ovanvåningen lite annorlunda....Använder man en trappa så sparar man mycket plats.väl uppe kommer man in i en hall på ca 4m2 .....I hallen finns sen två dörrar till vardera lägenhet.
Lägenhet 1 har 2 sovrum,stort badrum samt ett vardagsrum på ca 17m2 ....det finns även en balkong.
Lägenhet 2 har 1 sovrum och ett större vardagsrum,badrum och en riktigt stor gardrob,samt balkong.
Lägenheterna ligger på mellan 55-60m2 vardera om jag inte minns fel....

Mellanväggen blir bra isolerad.....alla innerväggar i huset är för övrigt isolerade som standard.

På detta vis har vi bara lagt till ett extra badrum till en kostnad på ca 100.000kr ....och de kan ligga var som helst utan extra kostnad..samt en större tvättstuga med två extra maskiner.
Hur väggarna flyttas kostar inget extra iheller.
Detta huset fungerar bra även till en större barnfamilj.

Visst blir huset ganska dyrt och det blir omöjligt för ena parten att bo kvar om någon vill flytta,...men ingen av oss vill bo så här med någon annan,...så att hyra ut halva huset kommer inte på tal.

Vi provade att rita ett hus med två huvudingångar men ingen gillade hur huset såg ut eftersom att det då liknade ett parhus.
Noga att vi inte bygger ett hus med lägenhetskänsla..
De två extra vardagsrummen där uppe bedömmer vi som det viktigaste för att behålla "rätt" känsla....
Ibland tycker jag själv att iden självfaller och går emot mina principer ....men det känns rätt ändå med just dessa människor.
Med andra hade det inte fungerat på samma vis....
 
Redigerat:
Kör på! vad sjutton, om plattan är på 125 kvm blir det ju inget gigantiskt bygge som för den delens skull behöver kunna byggas om till tvåfamiljshus. 250 kvm är ju ingen direkt vansinnesyta för ett hus för en barnfamilj.
Vi har bott på exakt samma yta med två barn och det var för litet.....:)

Stor tvättstuga med två maskiner ger väl vilken barnfamilj som helst sin högra arm och vänstra fot för? Likaså stort kök.

För att inte tala om när barnfamiljen blir tonårsbarnfamilj...hur skönt är det inte då med fler badrum? Iaf om det råkar vara döttrar...:)

Kör hårt!
 
Hur hade ni tänkt att det här dubbelhuset skulle fungera? Ska ni leva som en enda stor familj - dvs ni har ett kök, en tvättstuga, ett hobbyrum etc. Eller ska ni ha varsin "lägenhet" men med vissa gemensamma delar - gemensam uppvärmning tex. Eller ska ni bo var familj för sig och ha en gemensam mellanvägg, så ni spar lite på uppvärmningen.
 
Whynot skrev:
Nedanvåningen på ca 125 m2 ...
det är ju inget jättehus ni planerar så jag tror inte ni behöver bekymra er om försäljning i framtiden :). Har föreställt mej mycket större bygge än så här. Det är inte omöjligt att vid försäljning en barnfamilj väljer ert hus som är begagnat men större än bygger ett mindre nytt för samma pris :)
gaia
 
Visst blir huset ganska dyrt och det blir omöjligt för ena parten att bo kvar om någon vill flytta,...men ingen av oss vill bo så här med någon annan,...så att hyra ut halva huset kommer inte på tal.
-------------------
Det är det här som kan skapa problem i framtiden. Att ena hushållet vill flytta men inte det andra. Det är ingen rolig sits så diskutera igenom det noga innan.
 
Själva huset är på 250m2 men sedan planerade vi att även bygga ett garage som kombinerat med gillestuga skulle bli 160m2,...dessutom skulle det bli en ovanvåning på ca 130m2 som skulle inredas som två "lägenheter"...
Detta bygge tillsammans med huset skulle kosta ca 7 mille och då var en del inte klart!!
Därför gick den tanken bort....Mer realistiskt blir det nu istället två sidohus till huset på vardera 66m2.
Det enna inreds som garage/förråd och det andra som två små "lägenheter" med gemensam toalett i hallen.
Detta gör en "besparing" på ca 2 mille.

I längan skall två "vuxna" tonåringar bo.
I huset blir vi 4 vuxna och två barn.
Värmepannan klarar givetvis hela huset och sidobyggnaderna och beräknad elförbrukning för uppvärmning torde ligga under 15000kw/år ( Jordvärme )
Denna kostnad delar vi förståss på liksom Tele,Tv licens,Data,Vatten,mat e.t.c .....liksom alla andra kostnader som uppkommer vid att äga ett hus. ( till ex maskiner,bränsle e.t.c till trädgårdsvård )

Vi äter tillsammans och sen är det upp till var och en var man vill vara.....Det kommer att finnas ett stort gemensamt vardagsrum där nere,men där uppe delar mellanväggen familjerna åt.

Förutom detta kan vi se över vår "vagnpark" för att få en så bra bilekonomi som möjligt.

Betonar att jag INTE tror att det detta bygge fungerat om det inte vore för våra starka familjeband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.