Är bollen av PVC så kanske det skulle fungera med kemsvets, typ Tarkofix. Kan nog skänkas av nån mattläggare om du har det i närheten.
 
Oavsett om det går att laga eller inte,
så kan man inte pumpa upp något tryck = bollen är värdelös.

Släng eländet.
 
Redigerat:
Allt går att laga med gummispackel. Casco har en typ som heter Liquisole. Finns att köpa överallt där lim och klister säljs.
Jag har en gång lagat en gummistövel. Stövlarna ställdes i farstun för härdning. Nästa dag hade stövlarna klibbat ihop och var omöjliga att dela utan kniv.
 
Smältlim går inte att laga de tunna bollarna med. Köper man tex en pool får man med liknande tunn genomskinlig film som man bara klistrar över hålet. Viktigt är att filmen än lite elastisk och inte stum som tex kontorstejp och pakettejp.

TROR att sån film man sätter på böcker kan fungera om man får den att fästa bra.

Tyvärr skjuter man nog bara upp det oundvikbara några dagar :(

Vulka fungerar bara på gummi.
 
har ju inte provat men vad tror ni om byggarens universiallösning, dvs pl400?
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
I alla fall så har ett dussin personer lagt två minuter var på att svara, och ytterligare 100 pers har lagt 1 min var på att läsa tråden, totalt ca två timmar. Bollens värde är därmed uppe i minst 200 kr och förtjänar därmed att repareras! ;)
:D yep ! ;) :D
 
mats_o skrev:
har ju inte provat men vad tror ni om byggarens universiallösning, dvs pl400?
PL200 skulle nog fungera bättre iom att det är lite flexibelt.
 
Hur har det gått, lever den riksbekante bollen ännu?
Kan du inte skicka upp en bild på den? Den har tagit många minuter i anspråk så en bild vore väl på sin plats! :)
 
Plastfilmen man får med pooler och diverse leksaker fungerar faktist ganska bra, ungarna fick hål i poolen och än sålänge håller det... peppar peppar. :)
 
Hej,
med risk för att bollens egenskaper kommer att ändras något:

rengör noga och tejpa sedan igen hålet med en bra PVC-tejp. fyll sedan bollen med fogskum genom den vanliga ventilen (du får modda på nålventilen på något sätt...). efter att skummet torkat kan du ta bort tejpen och bollen kommer att vara formstabil.

må väl

per
 
Redigerat:
Jag håller med Per : Fyll den med fogskum :) jätteroligt med en hård boll...
 
Jag hade problem med en barnvagn som det hela tiden blev punka på. Troligen var det vår taggiga häck som släppte ifrån sig taggar. I desperation gick jag och skaffade elastiskt fogskum som jag fyllde däcken med efter att ha fuktat däckens insida för härdningens skull. Det blev dåligt. Ungefär som permanent punktering. Vi kunde ju inte gärna bara omkring på den då ganska stora grabben, så jag bestämde att det i alla fall var dags för sittvagn. Med massiva däck denna gång.

Hur blir det, Pernitta? Blir det någon bild på den riksbekanta plastbollen?
 
Ja Mattias, den kommer nu, försenad eftersom jag inte tidigare sett Ditt inlägg.

Jag gick riktigt "bet" när jag försökte laga den, av två skäl. Hittade inget lämpligt lagningsmaterial, och om ett sådant hade hittats, så måste det anbringas på bollens insida. Nu glömmer vi den tråden.

Enligt bilden har bollen reinkarnerats.
 
  • 8 nya bilder 094.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
pernitta skrev:
Nu glömmer vi den tråden.
Nähejdååå ... Går inte. För mig var det mer spännande än OS på dramats höjdpunkt... ;)

Enligt bilden har bollen reinkarnerats.
:D :D :D

(bra bild)
 
Haha, den har gått vidare och i sitt andra liv blev den iallafall något bättre än spark-läder.
Nationen kan andas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.