Har ett fristående garage som matas med en nedgrävd 5-ledarkabel. Elen i garaget (bara belysning och några uttag) ligger på en 10A-grupp. De extra två ledarna har använts till en trappkoppling för utebelysningen mellan huset och garaget. Denna trappkoppling numera överflödig eftersom det finns rörelsesensor på utebelysningen.

Tanken är nu att bygga en bastu i garagebyggnaden. Är det OK att ta de två överblivna ledarna och använda för att utöka till 3-fas? Är det då OK att fortfarande använda en av faserna för belysning och eluttag i garaget? Det vore skönt att slippa dra ny kabel till garaget.
 
Omöjligt att svara på.
Förtydliga dig med t ex vad det är för kabel som ligger nergrävd, det är liksom rätt så relevant info.

/Kent
 
Tja, "en typisk 1.5 mm 5-ledarkabel från sent 60-tal".

Menar du att det är risk att kabeln i sig är för dålig eller på vilket sätt är det relevant?
 
Om du kommer att blanda 3 och en-fas belastningar på gruppen så behöver du ha flerpolig säkring, som bryter alla 3 faserna samtidigt.

Finns säkert fler saker att tänka på som jag inte kan just nu.
 
Är det endast 1.5mm2 så är det stor risk att det inte räcker till att köra en bastu. Byt kabel eller köp en vedeldad bastu :)
 
1.5 mm2 är väl OK för 10A, och det räcker ju bra för ett 6kW-aggregat. Bastun blir runt 4 -5 kbm så det ska räcka väl.
 
Tycker inte att det blir någon bra lösning att lägga uttag och belysning på säkringarna till bastuaggregatet, sedan vill man ju även gärna ha en jordfelsbrytare till uttagen.

Det bästa är att lägga en riktig jordkabel och sätta upp en liten gruppcentral med jordfelsbrytare i garaget. Kostnaden springer iväg lite, men du får en bra lösning som håller för framtiden.
 
Med tanke på att kabeln är nergrävd så kanske man vill se till att den är godkänd för detta med? Där finns liksom lite olika typer och alla är inte godkända för förläggning i mark. Det där är väl det första jag hade försökt kolla upp.
För övrigt håller jag med mycke_nu, ny kabel och en egen central så har du något som fungerar rätt länge.

/Kent
 
Det är nog vettigare de som sades i tidigare svar, ny kabel och en liten gruppcentral.
Det är "dumt ä chansa" om det är en gammal 1,5kvm kabel som kanske inte ens är godkänd för att ligga i mark. Kabeln kanske mår ganska dåligt där under marken,
Sen som sagts tidigare med så ä de dumt att blanda ihop olika grupper i en kabel till olika saker om dom inte ligger på en 3-polig säkring och är väl uppmärkt.
 
Om nu den gamla kabeln mår bra nere i backen kan ekonomivarianten vara att använda den till aggregatet och lägga ner en ny 3*1,5 för belysning.
 
Bara för att klargöra: jag har ingen som helst anledning att misstänka att det är något fel på kabeln. Den lades när huset byggdes och var säkerligen godkänd för förläggning i jord då. Den bit som går upp i garaget ser helt OK ut. Att lägga ny kabel är för närvande utelslutet eftersom det innebär att riva upp plattsättningen på garageuppfarten. Om det måste läggas ny kabel innebär det att jag slopar idén med bastu: förutsättningen var att det skulle vara ett enkelt och billigt projekt.

Min fråga handlade alltså inte kabelns kvalitet utan främst om det är OK att koppla in 3-fas och använda en fas till belysning och uttag. Jag tolkar svaren som att det är OK givet att man har gemensam flerpolig säkring på alla faserna. Jordfelsbrytare är givetvis en självklarhet men det är det ju ändå.
 
Finns det något som hindrar att man avsäkrar kabeln med 10A och monterar en liten central i garaget? Även om det blir en väldigt lågt avsäkrad central så bör det ju funka
 
Tror inte man får lägga klenare än 5G6 mm2 till en gruppcentral. Läge för en behörig att svara här.
 
mycke_nu skrev:
Tror inte man får lägga klenare än 5G6 mm2 till en gruppcentral. Läge för en behörig att svara här.
Enligt föreskrifterna får man dra kabel med mindre area, men däremot anges i svensk standard SS 437 01 45 att huvudledningar till undercentral i bostadshus skall ha en area på minst 6 mm2.

Jag tolkar det som att du får använda tex 2,5mm2 om den är avsäkrad 16A i huvudcentralen, men om du ansluter kablen direkt till huvudledningen (innan HB i huvudcentralen/direkt i mätarskåpet) är minimumarean 6mm2.
Dock är föreskrifter "lag" och svensk standard en rekomendation.

Och om man drar 4-ledare får inte PEN-ledaren vara under 10mm2 har jag för mig
 
Redigerat:
Hoppar in i tråden, för jag känner själv att jag behöver uppdatera mina kunskaper. Om den är avsäkran innan centralen, spelar det fortfarande roll då? Om jag förstod allt rätt är det väl säkrat till 10 A på den existerande fasen. Om alla faser säkras på 10 A, räcker inte det? Så har behöriga elektriker installerat hos mig. Visserligen ett antal år sedan nu, och med 16 A på 4 mm2, men rent principiellt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.