bygga_bo skrev:
Vet du om det har samma underbara kräm som den gamla blyacken hade? Flymos hemsida har ingen info om detta, eller så mycket annat för den delen...

Vet ej, men här står det en del på Flymos sida: http://www.flymo.se/node1746.aspx. Testvinnare i DN också tydligen, samma som i 3 andra tester. Känns som ett givet val, men det är ju trist om batterierna lägger av efter två somrar...(Vilket man brukar höra om laddbara gräsklippare)

/A
 
bygga_bo skrev:
Vet du om det har samma underbara kräm som den gamla blyacken hade? Flymos hemsida har ingen info om detta, eller så mycket annat för den delen...
Jag syftade iofs på B&D med det jag skrev, lite otydligt kanske.
 
Ok, du lär få svårt att hitta något om B&D på Flymo-sidan...
Själv försöker jag alltid undvika glapp&läcker, men vem vet, det kanske är just eltrimmers som är deras grej :)
 
Redigerat:
Jag tror Flymos 2st batterier går att byta ut mot mindre 2 st standard 12V batterier som man kan köpa på Biltema för ca 100 - 150 kr/st.
 
Efter att ha haft den batteridrivna från B&D en månad lämnade jag tillbaka den idag. Batterierna räckte aldrig längre än 10 minuter och det tog åtta timmar (mot tre enligt Jula) att ladda dem. De tog tillbaka den utan några klagomål. Nu blir det en bensinare av något slag istället.
 
F
Skall också köpa en billig bensinare. Har funderat på antingen en STIGA ST 27 J eller en Partner Colibri II S. Samma pris, runt en tusenlapp.

Några tips om vilken jag skall välja eller finns det nåt annat alternativ i samma prisklass?
 
Redigerat:
fsn skrev:
Skall också köpa en billig bensinare.
Just ordet "billig" är lite trist i dessa sammanhang...
Jag tänkte likadant när jag var "ung & dum" (för några år sedan :)) och köpte då en liten Jonsered bensinare. Men då den vibrerade så kraftigt att händerna domnade bort så bytte jag den på samma firma emot en Tanaka som var klockren.
Men sen kom jag på att jag ville ha cykelstyre på trimmern, eftersom ergonomin är helt fel på en med bara "ringen" att hålla i.
Då blev det en Stihl som startar på första rycket, är skön att köra och enkel att hålla ren. Men visst, dyr var den.

Men köp hellre en begagnad kvalitetsmaskin än en "billig" bensinare, för det kommer bara sluta med att du blir kändis på reservdelsverkstaden....
Det är iallafall min livsfilosofi.
 
P
själv började jag med nån billig b&d trimmer, köpte senare en liten dyrare variant.. blev sedan less på denna sladd som jämt ska vara med och köpte en jonsered GT 2128 bensindriven trimmer! tyckte inte den motsvarade mina krav så numer ligger den bara och min Stihl FS 480-KW får stå för sly och gräs :rolleyes: sköööönt med handvärme på sommaren :D
 
Micke_1 skrev:
Den här har jag tänkt köpa vad tror ni om denna? (Tomt 1100kvm)

(el)

[länk]
Den Stihl maskina vant sist i gjør det selv også.

Jeg har bensinutgaven av de (Stihl FS38 - ny utgave heter FS40 tror jeg). utrolig flotte maskiner uten at de koster allverdens. Jeg valgte bensin for å slippe sladden, noe som er utrolig deilig når man har over 1000m2
 
Stihl FSE71 är så jäkla bra helt enkelt, som föregående talare säger så vann den senaste testet i Gör Det Själv.

Ett hett tips är att montera Poly-Cut på den, det är ett trimmerhuvud med tre kraftiga plastknivar. Enkelt, tyst och driftsäkert.

Stihl (och systermärket Viking) vinner ju för övrigt de flesta testerna de ställer upp i, trots att maskinerna ofta är förhållandevis dyra. Det kan man inte säga om Flymo/Partner direkt...
 
Stihl har et veldig bra kvalitet/pris forhold.

En partner er billig, men kvaliteten som oftest deretter også. En stihl er ikke så veldig mye dyrere, men så er kvaliteten kanskje den dobbelte. I tillegg er økt komfort også noe man får med på kjøpet. Det samme gjelder mulighet til å skaffe deler.

Når jeg kjøpte min FS 38 i fjor, kosta den 1595 NOK, en partner osv kosta da mellom 1000-1200kr for omtrent det samme. Kan ikke si de 400kr er mye når maskinen sikkert er dobbelt så bra....
 
Du har helt rätt, jag uttryckte mig ganska oklart ser jag.

Det jag borde skrivit var nog att Stihl upplevs som dyra. Jag tycker de är värda varenda krona (men jag säljer ju märket själv så jag är väl inte helt opartisk :))

Stihl/Viking har precis som Husqvarna mfl ett problem att få fram budskapet att maskinerna är prisvärda, speciellt idag när många använder siter som prisjakt och pricerunner. En Stihl-maskin är ALDRIG billigast i en produktjämförelse vilket gör det lite svårt om man som konsument endast kollar på prisjakt/pricerunner.

Jag tror faktisk att FS38 är mer än dubbelt så bra som Partner Colibri eller Stigas lilla. Nu är den ju ersatt av FS40, men det är ingen dålig ersättare.

För övrigt är jag ganska kåt på Stihls nya batterihäcksax. 6000 spänn men vilken kvalitet! Det är ganska mycket häftigare att jobba med en riktig maskin än B&D eller Boschs leksaker :)
 
Såg att det var någon skojare som sa att bensinare var lättare än batteridrivna... hmm men det avfärdades naturligtvis då dom är i regel dubbelt så tunga som elektriska bat/nät.

Batteri är ju smidigast men viktigaste kriteriat är ju då... batteriet. Har haft en B&D i typ ett halvår men den hade urkasst batteri o samlar nu damm i garaget.
Numera är det Bosch som har kniv istf jobbig tråd samt delar batterier och snabbladddaren med övriga Blå Bosch.
Laddning tar 28min och sedan går maskinen "evigheter".. och skulle inte dessa evigheter (30+min) räcka så har man ju iaf några ytterligare batterier på vänt.
 
Siden jeg er forbruker og ikke selger, så kan jeg fint bekrefte det du skriver om Stihl. Mange skal bare ha det billigste. Det vil si det som koster minst der og da. Men i det lange løp er dette innkjøp som blir dyrere. En ting er at varen ikke holder lenge, og man ha kanskje to maskiner på samme tid som en. Dessuten blir en lei av en maskin som heller aldri fungerer bra.

Så om man har råd, så kjøp kvalitet med en gang, det blir som oftest billigst i lengden. Unntak finnes, men det er sjelden. Så når jeg trenger noe og stihl har det i sitt sortiment så kjøper jeg det. Jeg har blitt en "stihl fan". Det har kommet av at jeg har en forhandler med meget god service, og ikke minst at stihl aldri har svikta meg.

Det er vel ikke tilfeldig at Stihl stort sett vinner de testene dem er med i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.