Testa med dränkbar pump, 50 m trädgårdsslang lagd i slingor på gräsmattan och sedan tillbaka till poolen och låt pumpen cirkulera runt vattnet under dagen. Då bör du ha angenäm temperatur framåt kvällningen.
Man bör dock tänka på slangdiametern. Har man 50 m 1/2" slang så blir nog tryckfallet väl stort, men då kan man ju nöja sig med 25-30 m.

Jag har värmt ungarnas lilla plaskpool (så'n med aluminiumrör och presenningsliknande mtrl.) flera somrar på det här viset och det tar inte många timmar innan det är riktigt varmt. Att bara låta vattnet stå under dagen tror inte heller jag riktigt på...

/jbr
 
Ja, tanken är att vattnet skall cirkuleras via en lång slang på det närbelägna vindskyddade garagetaket.

Det skall bli spännade att se vad den dränkbara pumpen klarar att prestera. Den är på 750W och skall enligt specifikationen ge upp till 215 liter per minut och klara en tryckhöjd på 9 meter.

Hur långa perioder vågar man låta en sådan gå konstant, utan att helt bränna upp den?

En tanke jag haft är att koppla den via ett kopplingsur, och låta den gå i 5 minutersintervaller. Skulle det påverka solens effekt också tro? :confused:
 
Det är givetvis svårt att säga men jag tror nog att den klarar att gå lääääänge, den har ju bra kylning...

Vidare skiktar sig vatten väldigt bra så ställ pumpen på botten och led returvattnet till ytan.

Återkom med rapporter om resultat. :)

/jbr
 
Här kommer några ytterligare bilder, på det så gott som färdiga resultatet.

Tyvärr så har den minst sagt svala sommaren tyvärr inte inbjudit till så mycket bad.
Hela processen har som sagt dessutom blivit kraftigt försenad. Men resultatet är som jag hade tänkt.

Den är testfylld under 5 dagar, och det verkade fungera som tänkt.
Jag har även testat att låta den dränkbara pumpen cirkulera vattnet via 50 meter slang.
Lösning för filtrering m.m. får vänta till nästa år.

På en sidan av poolen finns en inbyggd lucka i däcksgolvet, där överdraget förvaras vid badning. I poolen kommer det att finnas två "soffor", med justerbar rygglutning för sittande resp. halvliggande ställning..

Det som återstår nu är att jag skall ordna en mer permanent vintertäckning.
 
  • Pool070910.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pool070918.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Det där måste du väll vara nöjd med? ser riktigt bra ut..!

Mellan nästippen & tårna.. vad gick det hela på? iof så är du inte 100% klar ;) men änndå.. :)
 
Per-Erik skrev:
Det där måste du väll vara nöjd med? ser riktigt bra ut..!

Mellan nästippen & tårna.. vad gick det hela på? iof så är du inte 100% klar ;) men änndå.. :)
Jo, jag är nöjd med utfallet. Tyvärr har ju inte funktionen riktigt kunnat utvärderas på grund av den bedrövliga sommaren.
Med tanke på vår storlek av tomt, så är detta vad som fungerar om man forfarande vill ha kvar gräsmatta, litet trädgårdsland etc.

Kostnadsmässigt så var ju detta planerat som ett riktigt budgetbygge.
Materialkostnad för själva poolen är inte mer än cirka 5 000 kr.
Sedan har väl trädäcket kostat en slant också, men det är mer svårbedömt då jag har fri tillgång till bondsågat.. :D
 
  • Gilla
lovisa-64 och 1 till
  • Laddar…
För att vara ett "budgetbygge" så måste jag hålla med Per-Erik.. Tycker att det var riktigt fint, bara synd att ni inte fått inviga den riktigt ännu.. Men tids nog hinner ni med det också. /Linda
 
Hej,

hur har din pool klarat vintern med snö och kyla?

Jag tänkte prova ett liknande bygge. Låter ju enkelt och bra med leca+cascos tätskikt+fräg eller klinker. Jag har en massa skiffer över som jag tänkte man kunde sätta ytterst och sen tänkte jag köra isoleca så att den håller värmen lite bättre.
Körde du nån puts på lecan innan du målade med tätskitktet eller körde du direkt på lecan?
 
bmx skrev:
Hej,

hur har din pool klarat vintern med snö och kyla?

Jag tänkte prova ett liknande bygge. Låter ju enkelt och bra med leca+cascos tätskikt+fräg eller klinker. Jag har en massa skiffer över som jag tänkte man kunde sätta ytterst och sen tänkte jag köra isoleca så att den håller värmen lite bättre.
Körde du nån puts på lecan innan du målade med tätskitktet eller körde du direkt på lecan?
Hej,
Poolen är för tillfället täckt med drygt 30 cm snö, så jag har ännu inte kollat hur den klarat vintern. Vintertäckningen sitter så pass "permanent" att jag inte lyft på den sedan den monterades i höstas. Jag återkommer när jag gjort det..

Jag putsade lecan innan jag primade och fuktspärrade (använde Biltemas system förresten).

Sedan måste det ju påpekas att poolen aldrig kom i "skrapt läge" förra sommaren på grund av det usla vädret. Den testades dock med vatten i, i upp till fem dagar.
 
Nu har jag lyft på vintertäckningen, och kan rapportera att poolen invändigt vid en första analys ser ut och känns precis som när jag täckte den i höstas.

Nu väntar vi bara på den riktiga värmen så att vi kan bada!
 
Riktigt snyggt, vad är det för färg du använt? Funderar på att göra något liknande men även ha uppvärmning med badtunne kamin. Funderar på om det går att mura ett anslutande "rum" som man sänker ned kaminen i och eldar i. Precis som principen när man har kaminen utanpåliggande på badtunnan. Vad tror ni om detta?
 
Det är Alpinas Uteakrylat som jag själv har brutit till poolblå.
Färgen är ju medvetet ett rejält test, som ju ännu inte har varit utsatt för konstant vattentryck mer än några dagar (på grund av förra sommarens dåliga väder).

Självklart så går det ju att göra ett angränsande rum med kamin. Jag funderar själv på någon lösning för uppvärmning (förutom solslangar på garagetaket) för molniga dagar. Problemet med en kamin är för vår del skorstenen, då poolen är så nära huset (och grannarna). Så i vårt fall lutar det nog åt en ellösning.
 
hej igen,

jag är som sagt inne på att göra samma konstruktion på min terass. Tänkte dock sätta överblivet skiffer både ut och invändigt och sedan ansluta en sån här:

http://www.badbaljan.com/Vedeldadpoolvarmare.htm

Fördelen med den är ju att du i princip kan ställa den 10 meter från poolen om det inte passar att den står precis intill och sen cirkulera vattnet.

Funderar även på att koppla på ett litet reningsverk så att man kan ha kvar vattnet längre. Är lite orolig för hur skiffret kommer sitta utomhus i ur och skur men antar at tdet finns special bruk som inte frostspränger så mycket? I värstafall får man väl laga det lite då och då.
 
Det låter spännande.

Vedpoolvärmaren är verkligen intressant, men faller för mig på grund av problem med skorsten (samt priset, då detta är ett budgetprojekt).

Jag är dåligt insatt gällande skiffer.
 
Hej!
Mycket intressant projekt!
Om jag skulle göra ngt liknande funderar jag på typ en bottenplugg för tömning, och dessutom på anslutningar inbyggda i poolen för uppvärmning och/eller filtrering. Skulle ju vara trevligt att kunna använda poolen även på vintern.

Hur var dina tankar på detta GoForIt , hittade du inga bra lösningar, eller var det inte aktuellt? Antar att det kan vara svårt att få tätt vid ngn slags bottenventil, eller sidoanslutna cirkulationsrör?

mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.