Minime skrev:
Bara en fundering - vad skulle ni tycka om en granne hade flera husvagnar på sin tomt?

Eller om någon bodde i husvagnen på tomten?
Och?
Jag ser inte problemet... ???

/
 
Minime skrev:
Eller om någon bodde i husvagnen på tomten?
Då är det en campingplats och det kräver bygglov.
;D
 
Cujo skrev:
Och?
Jag ser inte problemet... ???

/


Tyvärr, eller det kanske är tur... att det finns lagar o regler som reglerar hur man får använda sin tomt.
Annars kan man bygga sitt hus hur man vill oxå, o eftersom alla har olika smak o bak så är det nog bra att alla inte får göra allt som dom skulle vilja, för just det som grannen vill kanske du absolut inte skulle vilja ha att titta på varje dag, sedan kunde man ju alltid önskat sig att dessa regler hade varit lite mindre... ;)
 
Varför ska man bry sig om grannar? Jag bryr mig om mig och grannen bryr sej om sig och på det sättet bryr vi oss om varann. Väldigt praktiskt faktiskt. Bygger gör vi som vi vill och om byggnadsnämnden mot förmodan skulle hitta hit så säger jag som jag sa till miljöknutten som var här och svamla om det han inte hade en aning om, "kom i håg att i skogen kan ingen höra dig skrika."
;D ;D ;D
 
Ja, det är ju skillnad om man har 8m eller 80m till grannen, är det så långt så man knappt ser varandra behöver man väl inte bry sig så mycket 8)
 
Jag har inte 80 meter till grannen, och ser man inte grannen på 80 meters håll så borde man skaffa glasögon eller sluta köra bil, och väljer man att sluta köra så behöver man ju följdaktligen ingen husvagn. ;D ;D
 
Ja men jag menar om man har grannens hus så nära som det brukar vara i ett villaområde o denne ställer t.ex. en husvagn på tomten som då kanske hamnar 2m från din uteplats t.ex. o skymmer solen, då är det ju lite svårt o inte bry sig... :-/
Om grannen nu inte verkar fatta att det blir en olägenhet för grannen måste man ju då tala om för denne att han inte kan ha den där o då kan cirkusen vara igång.
 
DragonLady skrev:
Tyvärr, eller det kanske är tur... att det finns lagar o regler som reglerar hur man får använda sin tomt.
Annars kan man bygga sitt hus hur man vill oxå, o eftersom alla har olika smak o bak så är det nog bra att alla inte får göra allt som dom skulle vilja, för just det som grannen vill kanske du absolut inte skulle vilja ha att titta på varje dag, sedan kunde man ju alltid önskat sig att dessa regler hade varit lite mindre...  ;)
Allvarligt talat, jag ser inte problemet. Det är grannens tomt, självklart skall han få ställa sina ägodelar på sin tomt. Vare sig det är en båt eller en husvagn.(Så länge det inte blir frågan om nåt skrotupplag mitt i ett villaområde) Och om grannens släktingar kommer o hälsar på, så varför skulle de inte kunna bo i husvagnen i en vecka, eller ett halvår, beroende på hur länge de vill stanna.

Sköt dig själv, o skit i andra! Är ett i sammanhanget passande ordspråk. Fan vad jag retar mig på folk som lägger näsan i blöt i andras fontäner!

Det nämndes på nyheterna för några år sedan:
Det var en sur gubbe som hade gnällt på att någon hade målat om sitt hus. Husägarna hade givetvis frågat angränsande grannar, och sökt bygglov. Det var ett sånt där villaområde (radhus?) där alla husen är EXAKT likadana, med Preussisk precision. Det riktigt äckliga var att han kunde inte ens se det nymålade huset från sitt hus. Det låg i ett annat helt annat kvarter! Ändå var han tvungan att lägga sig i...

Eller varför inte den om ridklubben som styckade av mark och sålde hustomter för att reda upp ekonomin. De nyinflyttade klagade till hälsovårdsnämnden, eftersom det ibland luktade häst i trädgården. Dooh! Ridklubben förklarades vara en sanitär olägenhet och tvingades stänga!

Behöver jag fortsätta?

/
 
Det bästa är ju alltid när man kan kompromissa, men när det inte går så får man (som i det här fallet) försöka sätta sig in i grannens situation, har han skäl att klaga?

Eller klagar han bara för klagandets skull ? ??? det finns ju tyvärr såna människor som vi alla säkert vet.

Sen får man göra en egen bedömning om hur viktigt man tycker det är att vara sams med sin granne.
Man kan ju bedöma lite efter hur arg grannen är också, om han är riktigt riktigt förb...så kanske det är värt att flytta på vagnen.

Sen behöver ju inte du känna dåligt samvete om du behöver klaga på honom i framtiden heller... ;)
 
Cujo skrev:
Eller varför inte den om ridklubben som styckade av mark och sålde hustomter för att reda upp ekonomin. De nyinflyttade klagade till hälsovårdsnämnden, eftersom det ibland luktade häst i trädgården. Dooh! Ridklubben förklarades vara en sanitär olägenhet och tvingades stänga!

Behöver jag fortsätta?

/

;D
Nej, du behöver inte fortsätta ;)

Tyvärr finns det hjärndöda folk överallt ::)
Mellan normala folk behövs det knappast några regler men alla är ju som sagt inte normala.
Som jag sa tidigare kunde ju reglerna varit lite mer normala oxå, det finns ju en mängd rent befängda regler.
Jag tycker oxå att man skall kunna få göra som man vill på sin tomt men man får ju vara observant på att inte skapa sämre förutsättningar för sin granne, som t.ex. skugga dennes uteplats med vad det än nu vara.
Man kan ju tänka på hur man själv hade upplevt o få sin solaltan skuggig t.ex.
 
Rent generellt tycker jag att husvagnar borde förbjudas. De är både fula och töntiga.
Får man vara så kategorisk så skulle jag vilja förbjuda en och en halv plans villor, av samma skäl. ;)
Om jag ska vara lite mer allvarlig tycker jag att man bör få göra vad man vill på sin tomt så länge det inte blir en sanitär olägenhet för grannarna. Kollektivets ok väger lite väl tungt i Sverige.

mvh
David
 
Båtupplägg & husvagnsuppställning betraktas definitivt som sanitära olägenheter *håller med explorer*

tillika skällande jyckar (vanligen av spetstyp), spritbråkande grannar & nyfikna tanter som kollar över häcken ;D
 
yonna skrev:
tillika skällande jyckar (vanligen av spetstyp), spritbråkande grannar & nyfikna tanter som kollar över häcken  ;D
Det var det värsta jag har hört, min spets är minsann INTE skällig! *fnys* ;)
 
Och varför hacka på båtar?

En liten trevlig båt, väl uppställd och täckt,
och placerad så den inte tar någons viktiga siktlinje
mot tex havet, är en prydnad!

Garanterat att grannarna, och speciellt barnen, gillar
att komma och snacka båt och segling när man börjar
vårmecket. Absolut ingen är negativ!

Men om husen står så att man bara har en liten glugg
där man kan se skogen/sjön/havet eller vad det är,
så är det klart att grannarna blir sura om gluggen fylls
igen av en husvagn, båt eller liknande.

Tag hänsyn!

KoW
 
David skrev:
Får man vara så kategorisk så skulle jag vilja förbjuda en och en halv plans villor, av samma skäl.  ;)
Varför inte förbjuda husbilar, vans och stadsjeepar också när vi är i gång? För att inte tala om trädgårdstraktorer, utegrillar, växthus, parasoll och trädgårdstomtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.