Dags att välja el-leveratör, vilken djungel minst sagt!

Var inne och kikade på elskling, energimarknaden och elprisguiden.
Jag sökte på en förbrukning av 20 000 kv per år / Rörligt avtal. På elprisguiden fick jag upp en summa på 21733:- /år på Uppsala El men under Energimarknaden stod det 16752:- /år på Uppsala El. Bara ett exempel. Förstår noll!

Vad har du?

Ringde till Eon då vi har dem som nätägare.
Abonnemangs avgiften ligger på 2815:- + 14:-/kWh i elöverföringsavgift. Vad betyder det?
 
Redigerat:
Har haft vattenfall men bytt till Jämtkraft.
 
Jag har Söderhamns Energi, både som nätägare och som elleverantör. Det finns säkert någon som är något öre billigare på elen än dem, men pengarna hamnar lokalt och inte i några finansklippares plånböcker.

Elpriset är uppdelat i en nätdel, och en energidel.

Om vi börjar med nätet så är det först en abonnemangsavgift, eller säkringsavgift som det också heter. Den brukar vara högre ju större huvudsäkring man har i huset. Därtill har man en överföringsavgift för den el som transporteras till dig via nätägarens elledningar. I ditt fall är den nog 14 öre/kWh, och inget annat.

Sedan kommer man till Energidelen, och där är det först själva elpriset. Har man rörligt avtal så baseras det på priserna på elbörsen Nordpool, plus lite för elcertifikat o.dyl, och så leverantörens påslag. Har man bundit priset så är priset detsamma månad efter månad.

Till del skall sedan läggas 27öre/kWh i energiskatt, och sedan 25% moms ovanpå alltihopa.

En del har också en abonnemangskostnad på några hundralappar för att man är snäll och köper el av dem, och ytterligare några har oskicket att debitera en faktureringsavgift.

När man gör olika prisjämförelser på rörligt pris, så går det aldrig att få fram en totalsumma, eftersom priset kan variera. Det man får jämföra är deras påslag och deras avgifter. Eftersom påslagen handlar om enstaka ören, så är det inte värt att lägga alltför mycket tid på att jaga det absolut billigaste priset vid varje tidpunkt. Ett halvt öre lägre pris, betyder 125kr/år för dig om du förbrukar 20.000kWh.
 
Huh, lite skillnad på 14 öre mot 14:- ;)

Hur som helst 5615:- per år är ju rätt dyrt för att bara få elen till sitt hus. Sen ska ju förbrukningen också läggas på.
 
Dyrt eller inte kan man ju fundera på för att "bara få elen" det är mycket som ingår i dessa pengar. Du skall för det första vara med och finansiera din del i elledningar, transformatorer, anslutningar mot regionnät m.m. Vidare så förväntar du dig att det skall fungera i alla lägen och då måste det finnas jourverksamhet samt ett löpande underhåll för att minimera felen. Vidare så skall din förbrukning mätas och rapporteras, även detta kostar pengar. Utöver detta så har du rätt till ersättning om det inte fungerar och då skall även denna ersättning finansieras.

Visst plockar det på, men börjar man bryta lite i det totala elpriset så ligger de stora pengarna till skatter och energiavgifter samt till producenterna.
 
Är det inte konstigt att elskling, energimarknaden och elprisguiden visar olika priser?
 
Nej, det är väl inte så konstigt. Jämför du rörliga avtal så beror det ju på vilka grunddata de stoppat in, samt om det är med eller utan moms.
 
Ahh! Förstår inte! Försöker hitta ett billigt alternativ i Skåne. Vad ska jag välja? Vill inte ha eon.
 
Jämtkraft är bra
 
Swetrot skrev:
Nej, det är väl inte så konstigt. Jämför du rörliga avtal så beror det ju på vilka grunddata de stoppat in, samt om det är med eller utan moms.
Var hittar man jämförelsepriser med moms och skatt?
 
Swetrot skrev:
Nej, det är väl inte så konstigt. Jämför du rörliga avtal så beror det ju på vilka grunddata de stoppat in, samt om det är med eller utan moms.
Hur menar du då? Läste på elpriskollen/energimarknaden att skatt och moms är inräknat och samma på elprisguiden. Ändå skiljer det ca 4981:- per år
 
Vilket skojeri! Kolla på pröva på avtalen och vilka kostnader som tillkommer efter 3 månader. Man ska ta mej f.. aldrig glömma att läsa det finstilta! :mad:
 
Linisen_01 skrev:
Hur menar du då? Läste på elpriskollen/energimarknaden att skatt och moms är inräknat och samma på elprisguiden. Ändå skiljer det ca 4981:- per år
Jag kollade de där sajterna, och de har inte samma indata. Eftersom priset hela tiden går upp och ned, timme för timme, så är inte priset i kronor och ören det viktiga. Det enda du kan vara säker på att det som står där kommer du inte att betala.

Det viktiga om du skall ha ett rörligt avtal är att se efter vem som har lägst påslag på spotpriset, och lägst avgifter.
 
man ska byta elleverantör så ofta man kan, då vill dom försöka att hålla dig kvar som kund och det är när dom ringer upp dig som man har ett bra förhandlingsläge, jag har lyckats pruta bort hela den fasta angiften hos plusenergi samt fått ner deras påslag till endast 2 öre/kwh, plus att jag får elen för inköpspris i 9 månader framöver!!
det tråkiga tycker jag är att man ska behöva betala nätavgiften till vattenfall och elen till sitt elbolag, jobbigt med 2 fakturor, tycker dom kunde samköra detta på nåt vis.. att man betalade allt till en och att vattenfall i sin tur tog betalt av min elleverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.