robsarve skrev:
Och att släppa ut mer miljögifter än en en bilresa mella göteborg-stockholm för att putsa trägården lite känns som ett feltänk.
Bättre att göra av med 3 gånger så myke el som det går åt i själva körningen då det är förluster i laddning och miljödåligt batteri? Plus att strömmen du laddar med kommer från ett brunkolkraftverk i Polen men det skitar ju inte ner hos dig.
 
Verkningsgrad för ett modernt kraftverk med gasturbiner: ca 95%
Verkningsgrad för en liten billig bensinmotor: ca 20-25%

Kväveoxidutsläpp (NOx) för ett modernt kraftverk med gasturbiner: ca 10 ppm NOx
Kväveoxidutsläpp (NOx) för en liten billig bensinmotor: ca 250 ppm NOx

Så att påstå att en bensindriven grästrimmer skulle vara bättre ur miljösynpunkt än en batteridriven är nog ett lite grundlöst påstående.
 
Redigerat:
Va mera tänkt att lägga lite funderingar på att EL behöver inte vara så bra då den kan vara tillverkad på ett grymt miljöovänligt sätt. Och dessa kraftverk du hänvisar till är de modernaste och inte de gamla som står och förpestar Polen mm. Och du missar förluster i överföring och att många batterimaskiner kör med batterier av miljöovänlig typ.
Nu är jag själv sugen på en liten el trimmer av buller skäl men det jag menar det hela att det är så lätt att bara svepas med av miljöskäl att man missar det stora. Som att köpa Svenska tomater på vintern för att få ner transport utsläpp men missar då helt att dessa är drivna i växthus värmda med diesel värmare i värsta fall.
 
Och varför skulle just min el komma från ett brunkolkraftverk i Polen när endast bruttoimporten av El i Sverige är ca 0,9 %? Mer troligt att den kommer från Vattenkraft (45%) eller Kärnkraft (44%). För övrigt är överföringsförlusterna ca 7,5% totalt i Sverige.
 
Jag tror att trådstartaren har fått svar på sin fråga om vilken energikälla som är lämplig för trimmerns användningsområde. Elenergi och miljödebatten är intressant, men passar känske bättre i "miljö och hälsa" eller "el".
Jag lämnar emellertid tråden öppen och avvaktar vidare inlägg om grästrimmrar

/Mattias (som moderator)
 
vi har en husqvarna mondeo (eller va den nu hette), bensinare och två röjsågar, en husqvarna och en jonsered. jag förderar någon av röjsågarna med lina eftersom trimmern inte har någon sele så det blir jobbigt att gå och bära omkring den samt att den inte orkar med när det är tjockt med gräs
 
Jag såg idag att K-Rauta i Norrköping har utförsäljning på Flymo Sabre Trimmer för halva priset. 497.5 kr är ett mycket bra pris. De hade ca 5 st. Nästan så att man funderar på att köpa en i reserv.
 
inhandlade häromdagen en Sladdlös trimmer GLC2500NM på Jula för 999:- Fick på köpet en mystiskt batteridriven tvättsnurra till tex bil. Jula-snubben sa att det var olika batteri men jag chansade.. Det visade sig vara exakt samma 18v med laddare i båda. Perfekt med extra batteri o laddare. Tror inte jag kommer att använda tvättaren så ofta, den var iofs inte så dum, rätt bra räckvidd, men det känns som en bra affär med extra batteri o laddare.. Har bara kört den snabbt men den verka göra sitt jobb. Guld att slippa dra fram kablar bara för att trimma ett hörn..
 
hecke skrev:
Jag såg idag att K-Rauta i Norrköping har utförsäljning på Flymo Sabre Trimmer för halva priset. 497.5 kr är ett mycket bra pris. De hade ca 5 st. Nästan så att man funderar på att köpa en i reserv.
Har flera (alla) K-Rauta detta erbjudande? Ser inget om det på deras hemsida.
 
Skulle jag handla idag skulle det bli en bensindriven Stihl FS 50 eller mindre. De har 5 modeller mellan FS38 till FS 50 att välja på. Går på 2500kr som mest skulle jag tippa på.

/Mattias
 
K-Rauta Linköping hade ingen Flymo Sabre Trimmer, så det fick bli en GLC2500NM på Jula med fälgborsten och dubbla batterier. En riktigt bra deal, påstås vara den batteridrivna trimmern med bäst battertid också. Återstår att se om den funkar bra, har inte hunnit ladda batterierna ännu...
 
Hade nog fått bästa betyget om de haft den senaste versionen, som har NiMH-batteri, B&D alltså.
 
Redigerat:
Hmm, det kan ju ev. påverka inför köp. Dock har Sabre Trim fått "bäst i test" på flera tester, kanske är marginalerna vs B&D tillräckliga. Nån som vet hur bly står sig kontra Nimh vad gäller batteriets hållbarhet på lång sikt? Tycker att den aspekten är mest relevant, och det faktum att laddbara batterier tenderar att bli uttjänta på ett par säsonger (?) gör att jag fortfarande överväger bensintrimmer (1200 m2 villatomt, lite rabattkanter, inte så mkt sly)

Mvh
/A
 
ThomasLindgren skrev:
Hade nog fått bästa betyget om de haft den senaste versionen, som har NiMH-batteri.
Vet du om det har samma underbara kräm som den gamla blyacken hade? Flymos hemsida har ingen info om detta, eller så mycket annat för den delen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.