Precis, midnattssol redan.........ett helete att sova efter nattpassen.

Men det kan jag ta :)
 
jag borra 180m & betala 51 000:- ink. moms. detta är inte ett överprise!
då ingick:
borrning
kb-slang (ink nerläggning av slang) (givetvis issolerad den biten den går i marken)
sprit (ink fyllning av slang)
grävning till huset (5m)
håltagning i huset
hyra av kontainer för borrkax & bortforsling)

inga andra avgifter för transport eller dyrligt tillkom

gissar på att gräva hade varit 20 000:- billigare.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Loner gav 20 000:- + moms = 25 000:-
frågan är vad som tllkomer förutom spriten som han nämde, kan ju vara mycke som int är med.
 
Jag vet inte riktigt vad jag pröjsade för min grövning inkl slang då det var separate prylar
Grävning + återfyllning(Cat 211 + Ljungby L11) 2000:-
1230-8 + 2*300m + 200L bioetanol 56700:-

Hela kalaset med abselut allt kostade strax under 78000:(VP, Slang, gräv, inst. material + allt kraffs runtikring) Sparar cirkus 18000kwh/år
 
CarMan skrev:
Loner gav 20 000:- + moms = 25 000:-
frågan är vad som tllkomer förutom spriten som han nämde, kan ju vara mycke som int är med.

Det jag inte har betalt för ännu, är fyllning av slangen med vätska.

/L
 
Loner skrev:
Det jag inte har betalt för ännu, är fyllning av slangen med vätska.

/L

OK, låter som ett toppen pris. om nu slangan är indragen i huset (håltagning i huset & grävning til huset är gjort)
 
hur vet man om det är ett lågtemp system ?
vet inte om det finns berg dit vi ska flytta samt att ja känner en som gräver för någon tusenlapp ..
 
mindz skrev:
hur vet man om det är ett lågtemp system ?
vet inte om det finns berg dit vi ska flytta samt att ja känner en som gräver för någon tusenlapp ..
Lågtemp = du behöver inte så hög värme på framledningstemperaturen eftersom du har en stor radiatoryta.
Många stora radiatorer lågtemp.
Några små radiatorer högtemp.
 
CarMan skrev:
OK, låter som ett toppen pris. om nu slangan är indragen i huset (håltagning i huset & grävning til huset är gjort)
Nybygge, så "hålet" gjöts in på en gång i plattan.
Och hålet ligegr ju 1meter utanför vägg, så det är ju inte tal om nån grävning heller.

/L
 
då är det lite lättar att förstå, dock låter det ändå billigt !
är du säker på att moms inte tillkommer eller arbetskostnad, nått som kanske hamnar på anat "konto" i husbyggandet?
 
dumt svar, du skrev ju + moms & det har jag ju själv redan räknat på ...
 
Carman, ja du kom på dig själv där ;)

Som förklaring kan jag nämna att killarna med bergborren inte hade nått jobb just när jag ringde och frågade om pris, så jag fick ett "kanon"-pris om dom fick komma samma dag..

Så det blev till att ringa kommunen och få borrhålet/installationen godkänd illa kvickt :p

/L
 
Loner skrev:
Carman, ja du kom på dig själv där ;)

Som förklaring kan jag nämna att killarna med bergborren inte hade nått jobb just när jag ringde och frågade om pris, så jag fick ett "kanon"-pris om dom fick komma samma dag..

Så det blev till att ringa kommunen och få borrhålet/installationen godkänd illa kvickt :p

/L
det käns skönt när man gör ett klipp !!!'
lycke till med restan av bygget
 
Mmmm 20000:- + moms låter nästan för bra för att va sant..
Finns väl ingen anledning att köra en borranläggning till förlust?? Annars tar dom ordentliga överpriser annars....

Hösten 2007 borrades 3 hål tvärs över gatan här o det kostade då 210:-/m ner till 100 meter sen kostade det 230:-/m inkl slang o vätska indraget i huset, Foderrör 600:-/m..
Ett hål på 200 meter utan foderrör blir då 44000:- inkl moms men kan dom borra för 25000:- så gör dom stora pengar....
 
Jag tycker också det låter billigt, men visa moment går ju bort då det var ett nybygge.
sen vet man ju inte tankarna bakom det hela, man kanske hade jobb i trakten bara nån da bort, så transporten skulle ändå dit.
eller så tar man det som reklam pengar, synsman får man fler jobb.

dom gubbar som borade hade väll fåt ut samma lön oavsett, så det kanske känns bättre att dom gör nått än att bara sitta o få lön ???

sen är jag fortfarande osäker på om slangen ingick i priset, eller om den komer på räkningen ihopp med övriga husets vvs
 
2an; dom hade ståtid på maskin och gubbar, så istället för att inte ha nån inkomst alls, så tog dom på sig att borra hos mig för en lägre penning

CarMan, det som tillkommer är vätskan.

/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.