Hejsan...

Är påväg och ska hämta ett gäng slipers i veckan (35 st, 2.6m långa)... Dvs standard järnvägsslipers...

Men vad väger en sådan rackare ?? Kan dom väga mer än 40 kg st ? Nån som har en aning... ?? Man lär ju välja fordon efter vikten ;)

mvh
 
men fyfan... dom tappar väl säkert en del vikt med åren men då lär dom ju aldrig sjunka ner till 40 kg... då blir det till att ta lastbilen då med andra ord ;)
 
japp. De väger rätt bra
 
vill bara ge er ett råd...skippa slipers...har nästan gått in i väggen för att få bort dessa på min tomt...en havererad rygg, tom plånbok efter att betalat soptippen 2000kr ton för att slänga dem...hoppas ni får betalt om ni tar emot dem...
Mina slipers som varit nedgrävda vägde mer en 70kg st...fick kapa de jävlarna med motorsåg.
 
HAr också plockat bort slipers. De som legaet helt på ytan var torra som fnöske och lätta. De som legat i marken var skittunga, betydligt tyngre än 40kg.
 
Har hämtat ett gäng slipers nu... ca 30 st... och dom flesta var mycket tyngre än jag trodde... kan tänka mig att dom tyngsta vägde närmare 100kg st... men det var inga problem att lasta/bära dom om man var 2 st...

Tyvärr så finns det inget vettigt alternativ till slipers tycker jag, visst kan man köpa tryckt virke men priset blir ju över det dubbla... Sen tycker jag det är jekligt snyggt med fina slipers, och sen är det ju svårt att få tag i nåt annat virke som är 170x220... Tryckt byggtimmer som är 120x140 kostar ju 65kr/m... Jag gav 100kr st för 2.60m långa slipers...
 
RoTe
Visst är Sverige fantastiskt? Världens största dubbelmoral. ALLT ska vara miljövänligt, så när man försöker bli av med skadliga material som slipers och gamla kylskåp måste man ibland betala för det. Då tänker man ju som så att varför ska jag slänga det här på tippen när jag lika gärna kan gräva ner det bakom ladan?
 
RoTe skrev:
Visst är Sverige fantastiskt? Världens största dubbelmoral. ALLT ska vara miljövänligt, så när man försöker bli av med skadliga material som slipers och gamla kylskåp måste man ibland betala för det. Då tänker man ju som så att varför ska jag slänga det här på tippen när jag lika gärna kan gräva ner det bakom ladan?
Det största felet är väl att när du slänger på en åvc så för du betala dyra pengar. När jag slänger på en annan så ombeds jag tippa dom bland madrasser och annat för deponi. Gratis.
 
Är det gamla kreosotslipers är det olagligt att lägga dem i trädgården ...
 
Det är även olagligt att gå över vägen på fel ställe... samt köra bil i 75 kmh på 70 sträcka ;)
 
Kreosot är gift och i trädgården vill man ju att ungarna skall kunna leka.
 
mina ungar är slipade nog att inte tugga på en stödmur...
 
  • Gilla
nimo
  • Laddar…
Kreosot är som musik i mina öron:D det var dundermedlet framför andra. Efter en Kreosotbehandling var Televerkets stolpar och SJ slipersar befriade från skadeinsekter, mögel mm.
 
Det änvänds fortfarande. Finns inget lämpligt alternativ. Fast dom vill förbjuda det. Alternativet är telestolpar i betong eller stol, känns sådär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.