Håller på att bygga en altan på ca 80kvm med inbyggd pool och jag har tänkt att använda brunimpregnerat trä på allt som är ovanför regelverket och jag undrar om det finns någon som har byggt med detta vike. Hur upplever ni kvaliteten? har ni några bilder får ni gärna lägga upp dem.
 
Själva virket är densamma som övrig trall av god kvalite. Dvs varken bättre eller sämre.
Efter att ha haft brunimpregnerad trall i 1 år kommer jag inte att lägga det igen. Anledningen är att jag tycker den känns skitig på de ställen man går mycket. Dammiga och lortiga skor ger ganska tydliga spår efter sig. Precis som med mörka golv... Och inte har jag någon motivation att städa trallen en gång i veckan. Det är min åsikt och andra kanske tycker annat.
 
Vad kostar den jmf med vanlig trall?
 
Jag är lite fundersam till poängen med denna brunimpregnerade trall. Visst, det ser ju lite snyggare ut precis när den är ny, men med tiden borde den väl anta samma grå nyans som "vanligt" tryckimprenerat?
 
  • Gilla
HomeboY
  • Laddar…
Jag håller också på att snickra ihop en altan med brunpigmenterat virke. Jag valde detta enbart av kosmetiska skäl, då det som tidigare nämts inte är någon skillnad i kvalité gentemot icke pigementerat trä. Det är precis samma kemikalier och metoder som används för bägge typer, med skillnaden att man tillsätter pigment för att få en brun yta.

Om man inte ytbehandlar virket regelbundet (ca en gång om året enl. min snickare) med pigmenterad olja så kommer den efter ett antal år se precis likadan ut som vanligt tryckimpregnerat.
 
den som jag köpte på Hornbach var också "räfflad" , snyggare tycker jag, 28x145, dock aningen dyrare
 
Det som jag uppfattar som fördelen är ju att den kanske går att behålla en fräschare "honungsbrun" nyans på längre än vanlig grönimpregnerad.

Nackdelen (förutom att den alltså är lite dyrare) är det begränsade utbudet av dimensioner, samt den tyvärr på många håll usla kvalitén. En annan bieffekt är ju också svårigheten med att kunna vända sida på trallen, om den ena sedan verkar sämre.
 
Jag la brunimpregnerad trall (dock ej räfflad) förra året, och den ser ju klart trevligare ut än den "gröna". Men ganska snabbt, inom ett år så försvinner mycket av den bruna färgen, blir gråare. Den kommer igen när trallen blir blöt, då ser det ut som ett teakdäck igen :)

I mitt fall hittade jag brun trall av en kvalitét som jag inte sett hos vanlig trall. Flera snickare plockade åt sig av trallen och berömde kvalitén, årsringarna är många ochj täta, ser nästan ut som kärnvirke! För mig var ju detta det viktigaste, kommer ändå att olja med pigment nu efter ett år.

Bifogar bild på den nylagda trallen ikväll...

/A
 
Tallen, inte så jättebrun numera iofs...



/A
 
  • DSC_0207_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bulent Mentes
  • Laddar…
Ni som har haft brunimpregnerad trall ett tag hur upplever ni att det går att få tillbaka den bruna nyansen i trät?

Går dettta att lösa med hjälp av trallolja som har brunt pigment eller räcker det bara med att olja den varje år?

Ska köpa trall i slutet av veckan och har inte bestämt mig ännu om det blir brun eller vanlig trall...
 
Hur gick det. köpte du brun eller vanlig trall?
Och hur ser det ut idag, färgförändringar?

Själv funderar jag på brun 28x145.
 
Jag köpte vanlig trall, nu efter vintern har det gröna försvunnit,

Ska brunlasera trallen om några veckor.
 
  • Gilla
R00bban
  • Laddar…
har köpt brunimpregnerat och är mkt nöjd, den rillade varianten
 
Så här såg min ut på tidigare hus.
 
  • 3IJJL6N21F8ONE07_3IJQA6B96LU29CVP_____resize_s_800_0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3IJJL6N21F8ONE07_3IJQA62OKLU29CT9_____resize_s_800_0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.