Tackar ödmjukast, Zachris!

Att jobba i lager och att alla ytor ska ha tjocklek gjorde en oerhörd skillnad.
Jag ritade på samma sätt som i tutorialen och allt blev rätt kasst. Såg hyggligt ut utifrån men helt odugligt som ritning. Är nu en bra bit på väg mot ett mycket bra resultat, tack för nytändningen!
 
Karl_Malmqvist skrev:
Tackar ödmjukast, Zachris!
Ingen orsak, gillar att "sprida ordet" om bra program och SketchUp! tycker jag är bland det häftigaste jag sett!

Några andra tips som sparat mig mycket tid:

- Placera objekt (grupper) perfekt bredvid varandra. Vill du sätta två kuber kloss mot varanda så ta tag i hörnet på ena kuben och flytta den till hörnet av den andra - nu kommer dom att ligga exakt bredvid varandra.

- Flytta objekt längs en axel. Ta tag i objektet och flytta det som vanligt, men tryck därefter på någon av piltangenterna på tangentbordet. Då kommer objektet att röra sig längs en av de fördefinierade axlarna (uppåt, nedåt, höger, vänster, etc.). Även här kan man knappa in mått istället för att försöka flytta exakt rätt själv med musen. Vill man flytta något 815 mm uppåt är det bara att flytta, trycka upp-pilen och skriva 815 och trycka return.

Finns massa andra smarta tips, men kommer inte på dom nu :)
 
Håller med om att ritningen är en aning rörig, men man får en bra inblick för att utveckla sitt ritande. De där med piltangenterna för att få fram exakt riktning var bra. Har många gånger råkat ut för att få "skeva" ytor när man stretchat eller byggt upp ytor på fri hand utan måttangivelse.

Trevligt hus, speciellt är fönsterpartierna mot framsidan är väl genomtänkta. Hur är huset isolerat, antar att det är det byggt upp med prefabricerade isolerade väggelement typ det som "Det sagolika huset" har. Kanske står det i bloggen.
 
stenene skrev:
Trevligt hus, speciellt är fönsterpartierna mot framsidan är väl genomtänkta. Hur är huset isolerat, antar att det är det byggt upp med prefabricerade isolerade väggelement typ det som "Det sagolika huset" har. Kanske står det i bloggen.
Jo, man kan säga att vi på framsidan eftersträvade vi både form och funktion, medan funktion fick styra på övriga fasader. Vår bloggs underrubrik "Ett lättbetonghus blir till..." avslöjar en del om hur det är byggt ;)

Ett annat rittips om man skall bygga sitt hus själv är att försöka tänka lite på mängdningen också. Ritar man till exempel grunden exakt hur den skall se ut med kantbalkar, förstärkningar, etc. och sedan ritar en exakt tredimensionell modell av betongplattan så kan SketchUp! räkna ut volymen på plattan och därmed vet man hur mycket betong man behöver för att gjuta den. Smidigt!

Bygger man i lättbetong är det även lätt att räkna ut hur mycket man behöver beställa - bara att räkna ut arean på fasaden, förutsatt att man ritat alla fönster etc.
 
Har laddat ner SketchUp gratisversonen. Går det ädra till millimeter?
 
tigern skrev:
Har laddat ner SketchUp gratisversonen. Går det ädra till millimeter?
Meny: Window, Model Info, Units.
Du kan även sätta "inställningarna". Meny: Window, Preferences, Template, Metric Millimeters 3d
 
En mycket trevlig funktion är Shadow settings under menyn Window, där man kan man simulera solståndet dygnet runt, året om. Har försökt att hitta funktionen där man ställer in rätt longitud och latitud för att få de rätta skuggorna. Någon som vet hur man kan kalibrera grundinställningen.
 
stenene skrev:
Har försökt att hitta funktionen där man ställer in rätt longitud och latitud för att få de rätta skuggorna.
Ett sätt att göra det på är att placera sin modell på Google Earth. SketchUp! har nämligen stöd för att importera positionen från Google Earth. I GE kan man även hitta höjdinformation som stämmer riktigt bra med verkligheten. Då är det bara att flytta modellen rakt upp till rätt höjd över havet.

När jag lekte med detta tyckte jag mig dock se lite problem för det blev väldigt mörkt redan vid 21-tiden (Stockholm) under sommarens ljusaste dagar. Har kommit ett antal nya versioner av SketchUp! sen dess dock, så det kanske är åtgärdat.

Vad gäller placeringen på GE så är det nästan enklast att använda flygfotona när man zoomat in sitt område. Då kan man placera huset exakt rätt - förutsatt att det finns några bra riktmärken.
 
hej!

jag vill ha ett program som har "färdiga" ytterväggar, fönster, dörrar osv med SVENSKA mått.
dvs reglar är tex 45x45 mm och det skall vara C-C 60 cm mellan reglarna och inte X inch.
är det någon som vet ett sådant program eller ett program där man kan skapa sådana svenska "standard" mått.
TACKSAM för hjälp!
 
Det enda tipset jag har är att du tar en stund och sätter dig in i SketchUp. Där kan du rita vad du vill. Du kan rita ett fönster eller en regel och använda dem flera gånger. Måtten är i centimeter och meter. Givetvis finns det ritprogram med färdiga konstruktionsdetaljer och liknande, men de är varken enkla eller billiga. Satsa på SketchUp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.