Tack, då vet jag på ett ungifär...

Får hem ett lastbilslass till mitt andra ställe för att fylla lite svackor m.m. och tänkte lasta på släpkääran och dra upp ett lass.
Får stanna och köpa några säckar gödsel på vägen...
 
Kände att jag tvungen att slänga in ett inlägg i denna trevliga tråd.

Vi har just planterat 230 ligusterplantor, barrot 50-80 cm höga. Till detta har vi grävt ett dike, 50 cm brett och 40-50 cm djupt. All jord är utbytt mot matjord med gödsel iblandat. Det går åt ca 11-12 m3. Att köpa i säckar är då inget alternativ...

Häcken klipptes direkt och nu har jag satt en bunt med grenar i vatten. Ska se om det blir några rötter på dem med... :D
 
Varför inte sätta sticklingar i jord istället? Snickra ihop en träram på cirkus 1x1 m och fyll med god jord eller kompostjord och placera i inte alltför soligt läge (gärna någon sol). Klipp 15 cm ligustergrenar - helst inte alltför tjocka bitar och gärna med ngn liten knopp - raka bort ev blad och stick ner 7-8 cm i jorden. I en sådan ram har jag i ögonblicket ett 50-tal sticklingar som tagit sig (en hel del tog sig inte) och har redan behövt toppa dem vid ca 15 cm höjd. Det tar ett par år att få fram plantor men det funkar och det är ganska kul också! Se till att ogräsgallra i fyrkanten; komplettera med gödning och lägg gärna på lite mer jord eller kompost efter hand.

Tillägg och förtydligande: Ta bort bladen på den del av pinnen som sätts under jord - det är bra om det sitter kvar lite blad på toppen
 
Redigerat:
Kul tråd - inte utan att jag blev inspirerad också:
Det verkar vara en hel vetenskap med att föröka med sticklingar, jag blev inspirerad och började surfa runt lite, här är en länk där det diskuterats en del: http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/sadd-och-forokning/sticklingar--allmant/

Sedan ska visst salix främja bildandet av rötter, så jag ska nog ta och prova med forsythia, aronia och liguster.
 
Salixvatten sägs främja rotbildningen, det gör man enkelt genom att klippa ner lite salix-(pil)bitar och stoppar dom i en hink med vatten. Jag tror att man låter det stå nån dag, kanske upp till en vecka.
När ni tar sticklingar, tänk på att klippa av grenen just under ett bladfäste, där har växten lättast att bilda rot :)
Lycka till!
 
Idag har häcken äntligen kommit på plats!

Jag är mycket glad över att ha satt alla planttor i egna krukor för det var så enkelt att plantera...
Sen tror jag på att först sätta i vatten och sen plantera i jorden för alla mina plantor har tagit sig!

Det svåraste var nu att bestämma avståndet mellan plantorna och efter att ha kollat på div. häckar i området och provat lite olika avstån så blev det c/c 25cm.

De e ju lite torrt också så det blev till att tillverka en bevatningspryl...
...en 4m slöang med massa hål i och anslutning i mitten.
Bara å koppla in och klägga på plats så rinner det så lagom!!!!

Återkommer med bilder då kameran fick stanna inne idag för att inte rikera att hamna i sk!ten... ;)
 
hej bra forum tycker jag,jag fick oxå ca 200 plantor av min granne och satte dem ifjol efter midsommar,ifjol såg dom nästan döda ut men i våras börja det komma små gröna blad och nu är den i full gång,nästan alla plantor klarade sig,så nu är hela häcken grön o fin,hur många år får man vänta tills den når fullhöjd,någon som vet,ska man gödsla den med något,jag la på täckbark på den nu för en månad sedan så går det andvända typ blå korn eller liknande,och hur går det med din häck p-plats
 
Tog en bild genom fönstret idag så ni får en uppfattning av resultatet.
Ska se till att så lite gräs nu när det äntligen börjat regna lite igen!

Hur tjockt lager med täckbark ska man lägga över plantorna för att hålla ogräsetborta men inte riskera mögel?
 
  • pl007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är så imponerad!! Helt i min smak att göra en "gratis" häck, men det är ju inte utan jobb förstås...

Hoppas att den blir som du tänkt dig!

/Elin
 
Kan ju säga att häcken planterades lagom till värmeböljan kom MEN alla plantor lever fortfarande...
...tror jag.

Har dock ett 40-tal över som ska planteras på framsidan men då behöver jag dria upp fler också!
Har fått mersmak kan man säga!
 
  • Gilla
petter841206
  • Laddar…
Roligt! Vi valde inte Liguster till slut utan planterade Häggmispel i stället. Vår häck tog sig riktigt bra också. Alla plantor överlevde och den är grön och fin. Kul att läsa att din häck också blev så fin!!!

http://huset2007.blogspot.com
 
Marelb skrev:
Roligt! Vi valde inte Liguster till slut utan planterade Häggmispel i stället. Vår häck tog sig riktigt bra också. Alla plantor överlevde och den är grön och fin. Kul att läsa att din häck också blev så fin!!!

[länk]

Kul att se fler häckar!

...men jag fattar inte hur folk orkar göra så mycket som ni gjort!? ;)
Snyggt jobbat!
 
Jag hoppas dina plantor överlever vintern. :)
Uppdatera gärna senare i år om hur det går för de små liven. ;)
 
Då har man klippt häcken för första gången för att få den att växa som jag vill...
Alla plantor har klarat sig och jag har tagit bort häcken på andra sidan huset i helgen för att plantera resterande plantor där.

Ska se om man inte lyckas knäppa lite bilder.

En sak jag funderat över, ska man kanske ge lite extra näring till häcken jag planterade förra året?
 
hej ja lite bilder vore trevligt,jag satte oxå sticklingar från grannen för 2 år sedan,den har tagit sig riktigt bra,jaså är det nu man ska klippa ner den,grannen sa att hon klipper alltid sin runt midsommar,nån som vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.