ACME skrev:
Hur funkar indirekt grillning bäst på en klotgrill; med kol på ena sidan och köttet på andra, eller kol i bägge ändar och köttet mittemellan?
Kan man över huvud taget komma ner i temperaturer runt 110-120° i en klotgrill med locket på?

Tricket är att ha kolen på ena eller båda sidorna och köttet i mitten precis som du föreslår. När det gäller temperaturen så är det så att man ska begränsa mängden kol och sedan justera lock- och bottenventil för att få rätt temperatur. En bra rökgastermometer är ju ett trevligt hjälpmedel.
 
BobbyEwing skrev:
Förstår inte vad som skulle vara så bra med en klotgrill för indirekt grillning? Även om du lägger kolen på ena sidan och köttet på andra så får du värmestrålning direkt från den glödande kolen och dessutom från ena sidan, vilket gör att du måste vända köttet väldigt noga och ofta för att inte få det ojämnt tillagat. Jag skulle snarare säga att en klotgrill är mycket bra till att grilla platta köttbittar typ biffar tack vare den höga värmeeffekten, men underlägsen andra alternativ gällande annan tillagning.

För äkta indirekt grillning krävs en riktig smoker där glödhärden är fysiskt separerad från tillagningsutrymmet, men en gasolgrill fungerar hyffsat även för detta genom att man bara använder en brännare i ena kanten och har köttet i den andra. Med rätt temperatur (dvs max 150 grader) så går det inte åt mycket gas allt för att köra grillen i flera timmar. Ska du grilla en kyckling eller en skinka på en klotgrill (och jag tycker en timme låter väl kort tid för en kyckling om man vill ha saftigt kött, snarare 3-4 timmar på 95-100 grader) så stöter du på problemet att glöden tar slut och du måste kunna tillföra ny kol på ett effektivt sätt. Med en klotgrill måste du plocka ut köttet och gallret för att kunna tillsätta redan glödande kol (förutsätter en separat eldstad där du kan bränna kolen till glöd).
I våran Performer så har vi en ynkligt liten mängd briketter, briketterna tar väl upp ungefär en tredjedel eller något av hela botten. När vi helgrillade kycklingen så lade vi den i mitten med droppskål under gallret. Briketterna på varsin sida i deras hållare. Stängde locket och lyfte inte på det förrens efter en timma och då var det klart. Kyckligen blev väldigt mör och saftig då vi hade en kryddsmörblandning under skinnet. Temperaturen justerar man genom uppe och nere ventilerna.

För att tillsätta kol under grillning på vår Performer så lyfter man på en "lucka" i gallret och lägger i ett par stycken briketter. Köttet ligger kvar på samma ställe. Tror att de flesta Weber klotgrillar har dessa "luckor". Iaf de som är på 58 cm.
 
Jag läser och analyserar era inlägg..

Är en kolgrill i rostfritt att föredra/värd tillägget?
 
Ok, men du bör väl ändå bränna bricketerna till glöd på något sätt innan du lägger i dem eller? Annars får man ju levande eld kring köttet.

Nåväl, det är väl upp till var och en. Jag har en klotgrill också men använder den sällan då jag tycker gasolen är bättre till det mesta och om man vill göra "långkok" är det smokern som gäller. Men som sagt, vill man inte punga ut med stora slantar är det ju bra med klot. Weber's bästa klotgrill kostar ju bara hälften av vad en bra gasolgrill kostar och är säkerligen väldigt bra.
 
BobbyEwing skrev:
Ok, men du bör väl ändå bränna bricketerna till glöd på något sätt innan du lägger i dem eller? Annars får man ju levande eld kring köttet.

Nåväl, det är väl upp till var och en. Jag har en klotgrill också men använder den sällan då jag tycker gasolen är bättre till det mesta och om man vill göra "långkok" är det smokern som gäller. Men som sagt, vill man inte punga ut med stora slantar är det ju bra med klot. Weber's bästa klotgrill kostar ju bara hälften av vad en bra gasolgrill kostar och är säkerligen väldigt bra.
Det är det man har skorstenständaren till. Det går snabbt och lätt.

Men smaken är som baken...
 
Det blev en billig gasolgrill från Plantagen. Få se hur det kommer att funka till midsommar. Måste gasolflaskorna vara så dyra? Jag betalade ca 1300kr för en komplett PC5 från AGA.

Jocke
 
Iofs vet jag inte hur mycket en 5a brukar kosta men compositeflaskorna är något dyrare än aluminum. Åtminstone har de varit det för 11orna som jag har i husbilen.

En tröst är iallafall att nu när du har en flaska så behöver du inte köpa ny igen. Antingen byter man in dem eller fyller på. Fyller man på, vid tex AGA, så betalar man för mängden gas.
 
Ger de nåt att ha lavastenar i en gasolgrill? Ger det med "kol-grills-feeling" då?
 
Rrrrr skrev:
Ger de nåt att ha lavastenar i en gasolgrill? Ger det med "kol-grills-feeling" då?
Jag tycker inte det tillför nåt iallafall.
 
Lavastenarnas funktion är att sprida värmen. Utan dem så blir det väldigt varmt ovanför brännarna och svalare mellan dem, så det är svårt att få ett bra resultat utan dem, åtminstone om man grillar något lite större. Vet inte riktigt vad du menar med "kol-grills-feeling" dock. Det ser ju ut lite som grillkol, så det skulle väl vara det.
 
Lite dyrare grillar skippar ju lavasten, men har sk flamtamers, eller vad nu de olika tillverkarna kallar dem. Det är till för att fördela lågorna, så man inte eldar, utan grillar köttet. Det är väl dessutom inte helt hälsosamt att ha direkt gasollåga mot det man grillar.
 
Efter många år av gasgrillar. 4 st. blev det genom åren, tröttnade jag.
Visst går det fort att sätta igång och grilla, men sen...
Hur lång tid går år diska och rensa hela grillen!
Alla delar som röstar sönder.

Till slut bestämde jag mig för att mura upp en kolgrill som vi brukar göra i Argentina.
Det kanske tar lite mera tid att starta, men det ger mycket godare resultat.
Med en el-starter tar det 15-20 minuter för att ha det klart. Det är värt att vänta.
Efter grillningen, borstar jag bara av grillgallret medan den är varm tills nästa användning. Elden dödar alla bakterier :cool:

Bifogar bild på kotlettrad på kolgrillen :D
 
  • kotlettradgrill.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BobbyEwing skrev:
Lavastenarnas funktion är att sprida värmen. Utan dem så blir det väldigt varmt ovanför brännarna och svalare mellan dem, så det är svårt att få ett bra resultat utan dem, åtminstone om man grillar något lite större. Vet inte riktigt vad du menar med "kol-grills-feeling" dock. Det ser ju ut lite som grillkol, så det skulle väl vara det.
Jag menar att de blir mer som med kolgrillning.. att de droppar köttsaft på dom och blir massa go rök doft/smak?
 
Japp, stämmer. Fast det har kvittar om det är Lavasten eller flametamers eller vad det är, det har den funktionen oxå.
 
Så man kan sammanfatta denna tråd med att. Ska man köpa en gasolgrill, så köp en som kostar minst 10k. Annars köp en kolgrill? Finns ju annars en herrans massa stora gasolgrillar på obs, jula, rusta osv för nån tusenlapp.. men dessa är ren å skär dynga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.