Hej

Har ett hus byggt 1964 som är ett 1 plans med källare. Nu när det har varit massor med sol ute så har det blivit olidligt varmt inomhus, upp till 29 grader redan klockan 9 på förmiddagen. Inte kul! MEN jag har ju en källare som står sval och skön även på sommaren, där är tempen i stort sett alltid under 20 grader.

Jag har inte några som helst erfarenheter av att bygga ventilation. Ej heller så mycket idéer kring detta. Så jag undrar om någon annan har funderat kring detta, att få "gratis" kyla från sin källare? Och framför allt hur man skulle kunna åstadkomma detta?

/Jens
 
Vad har du för ventialtion i huset? Har du någon form av fläktar går det säkert att göra en "sommarkoppling" som tar en del luft från källaren och skickar ut den i ventilationen. Men den kommer inte räcka särskilt långt, och den värms upp rätt så snabbt.

Istället bör du försöka skärma av solen från huset. Träd är bra, men det tar ju något decennium i alla fall innan de skuggar något. Men det kan vara läge att fundera på hur öppet huset skall vara mot sol och vind.

Markiser vid de största fönstren i söderläge är ett annat populärt alternativ, och själv praktiserar jag denna sommar korsdragets välsignelse.
 
Huset är ju byggt 1964 och då var det självdrag som gällde. Och vad gäller luften i huset så verkar det cirkulera i källaren, men väldigt lite i själva boendeplanet. HAr haft en oljepanna men bytt till pellets.

Om jag ska tolka den andra tråden så skulle ett rör från taknivå på övervåningen ner till källaren kunna förbättra självdraget och då få ner varm luft till källaren och istället då "tvinga" upp mer sval luft?

/Jens
 
pinebar skrev:
Det finns en gammal tråd om detta.
[länk]

Vi har nu kommit så långt att vi har monterat ett rör som börjar högst upp i huset och slutar i källaren. Har ännu inte köpt någon fläkt. Vi har självdrag.
Hur fungerar det då? Märker ni något av att det flyttas värme hos er?

/Jens
 
shootking skrev:
Hur fungerar det då? Märker ni något av att det flyttas värme hos er?

/Jens
Vi märker inget alls än eftersom vi inte har satt in någon fläkt i kanalen än.
 
pinebar skrev:
Vi märker inget alls än eftersom vi inte har satt in någon fläkt i kanalen än.
Tänkte snarast vilket håll som luften flyttar sig åt. Även om ni inte har någon fläkt så kanske ni kan avgöra vilket håll som luften flyttar sig genom röret?

/Jens
 
Det blir garanterat inte självdrag nedåt eftersom varm luft är lättare än kall. Ja, om det nu inte skulle vara varmare i källaren förstås..
 
mycke_nu skrev:
Det blir garanterat inte självdrag nedåt eftersom varm luft är lättare än kall. Ja, om det nu inte skulle vara varmare i källaren förstås..
Självklart så kommer den varma luften att stiga uppåt. Men om draget är större på ett annat håll i huset, tex en trappa eller liknande så kan luften går upp där istället och då kan eventuellt övertryck "tvinga" ner luften genom röret... Har ni kollat med tändare eller att lägga ett papper på mynningen av röret?

/Jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.