Hej!

Jag har funderat precis som du på detta men tror inte att det är någon bra idé att suga ut luft i källaren. Varm luft rör sig ju naturligt uppåt och att suga i källaren blir ju att fullständigt motarbeta självdraget. Som jag har fattat det kommer luften in vid fönsten och åker ut genom skorstenens ventilationskanaler vilket ju är uppåt och åt det håll som varm luft vill åka av sig själv.

Min idé var att på mågot sätt dra en kanal från övervåningens högsta och varmaste punkt ner i källaren (tvättstugan kanske?). Med en lämplig fläkt i den kanalen skulle man kunna dra ner den torra och varma luften uppifrån i källaren. Jag har inte gjort detta än men har pratat lite om det. Ingen har hittills kunnat ge mig klarhet i om detta är en bra eller dålig idé. Så jag vädrar den helt enkelt lite i denna tråd och ser om det kommer någon erfarenhet eller kommentar.

:D Ulrica
 
  • Gilla
Davidjonsson.swe
  • Laddar…
Hej
varför ha ner den varma luften till den oisolerade källaren ?
Om den varma luften kommer ner i källaren borde det bildas massa kondens å annat skit i källaren då den är oisolerad. :'(
 
  • Gilla
Hkraft
  • Laddar…
Det kan nog vara vettigare att suga den kalla luften till där det är varmt, samt låta den volym som då tas ut ur källaren ersättas med medelvarm luft från områden uppe i huset där det inte är så varmt (nära golv t.ex.). Alltså inte motarbeta naturliga dragvägen (varmt stiger). Sprider du kall luft från källaren väl och nära taket i det varmaste rummet så värms den snabbt och ger inte problem i det rummet. Alltså: blås inte det varma, sug ur det kalla och låt det medelvarma vara det som då kommer in i det kalla området. Ofta är den varma delen av ett hus för torrt så om du hämtar kallare fuktig källarluft så kan det bidra till komforten där uppe och hålla nere fukthalten i källaren. Det är inte svårt att göra lite experiment i ditt hus med ganska billig slang och en kanalfläkt, t.ex. Nima eller Clas O. Med uppföljning kanske du senare kan slippa avfuktaren. Den har ju en driftkostnad som dock ska vägas mot ökad energikostnad för att ta upp källaren till önskad temperatur.
 
Fick ett tips av sotaren kring detta.

Det normala vid självdragsventilation är att det blir just självdrag upp genom trapphuset och att den varma luften därför "samlas" på övervåningen. (Hos oss är det mycket tydligt vid matlagning att det verkligen fungerar så, matoset är som värst på övervåningen).

Tipset från sotaren var då att göra ventilationskanaler mellan våningarna så långt bort från trapphuset som möjligt. Med lite tur får man då självcirkulation, dvs varm luft stiger upp genom trapphuset, passerar rummen på övervåningen och sugs/trycks sedan ner genom kanalerna tillbaka till nedervåningen.
Får man inte självcirkulation kan man hjälpa luften lite med en fläkt.
På detta sätt får man ner den varma luften från övervåningen ner i den kallare undervåningen. Har man dessutom en värmekälla typ vedkammin i nedervåningen så är det ett utmärkt sätt att sprida värmen i huset.

 
Hej,

Tack för tippset. Det lutar nog åt att jag borrar lite och drar lite rör. Enkelt sen att testa vilket som ger bäst effekt, suga upp eller suga ner.
Dr._SiC, gjorde du några tester?
Eller har någon annan testat och kan dela med sig av resultatet?
Väldigt intresant eftersom jag funderar på samma sak i vårt hus.

/Stefan
 
Ubbe,
ditt tips har jag precis också funderat ut (har problem med för varm övervåning vid eldning, har en hel del öppet upp).
Jag funderar just nu på vilken sorts fläkt som kan vara bäst att använda till spirorören - har kikat en del på lindab.se men känner mig lite villrådig. Den ska ju orka luften och inte bara "slira i luften", men ändå gå rätt sakta så det låter litet (både från luftbrus och från motor). Tänkte lägga den på kattvinden i isoleringen där (1½-plans-hus).
Idéer?
 
Upp med denna tråd igen :)
Nu ska projektet startas att flytta varm luft från övervåning till undervåning.

Ett problem som direkt dök upp är detta med ljuddämpning i ventkanaler. På övervåningen ligger sovrumen och man vill ju inte att alla ljud från sovrummet ska höras i vardagsrummet :D

Tanken är alltså att flytta varmluft från sovrummen, via en klädkammare och ner till vardagsrum och hall, men hur löser man ljuddämpningen ?
 
Ubbe skrev:
Upp med denna tråd igen :)
Nu ska projektet startas att flytta varm luft från övervåning till undervåning.

Ett problem som direkt dök upp är detta med ljuddämpning i ventkanaler. På övervåningen ligger sovrumen och man vill ju inte att alla ljud från sovrummet ska höras i vardagsrummet :D

Tanken är alltså att flytta varmluft från sovrummen, via en klädkammare och ner till vardagsrum och hall, men hur löser man ljuddämpningen ?
Hur gick det? Går i funderingar på att flytta luft från boendeplanet ner till källaren i ett försök att bli av med den alra varmaste luften så här på sommaren. Men det kanske är bättre att dra ut den utomhus, då det borde komma upp ny, sval luft från källaren...

/Jens
 
Vill man bara tömma huset på varm luft borde väl ett högt placerat fönster på övervåningen göra susen?
 
pinebar skrev:
Vill man bara tömma huset på varm luft borde väl ett högt placerat fönster på övervåningen göra susen?
Mmm, men funderar på att dra in ventiler i varje rum på övervåningen för att få en jämn avströmning av varmluft från varje rum. Sen dra dessa vidare uppe på vinden så att de dras ut genom ett utblås. Men det börjar bli ett stort projekt då helt plötsligt... Att man aldrig kan hålla sig från att få nya idéer... :)
 
Redigerat:
Att trycka ned varmluften i källaren är ingen bra idé, snart nog blir det riktigt varmt där också.

När jag bodde i New Jersey i USA såg jag många gamla stora villor utan AC som hade "attic fans", dvs riktigt stora fläktar på vinden. Fram emot kvällen öppnas fönster och dörrar på bottenvåningen så kall luft kan strömma in. Den varma luften i huset dras upp på vinden och vidare ut av fläkten som får snurra fram till nästa morgon.
 
  • Gilla
Entré
  • Laddar…
Jo, fast min tanke med den här ventilen är egentligen att bättre kunna utnyttja den varma luften som finns under taket på övervåningen på vintern (vi har öppet till nock uppe). Att skicka ner den till källaren på vintern borde minska uppvärmningskostnaderna lite. Den varma luften stiger ju av sig själv genom trapphuset och upp. Min tanke är att få detta att cirkulera.

Om man sedan kan få jämnare temperatur i huset på sommaren genom att köra samma cirkulation så är ju det en bonus. Vi har också funderat på att ha någon form av reverserbar fläkt och alltså på sommaren skicka upp den kalla luften. Men vi har inte hittat någon bra sådan än.
 
OK, det är jag med på. Har funderat på något liknande. Vi har öppet upp i nock och det är typ 28 grader där på vintern, medan det är 19 vid golvet i markplanet.
 
Ljudämpningen löser man med ljuddämpare på båda sidor om fläkten. Det kommer i alla fall att vara svårt att hitta en fläkt som är så tyst att ni klarar er utan dämpare och de kommer även att minska risken med överhörning genom kanalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.