Vad tycker du om ver. 2 av planlösningen i förhållande till kraven i första inlägget?

  • Mycket dålig

    0 Röster 0,0%
  • Dålig

    0 Röster 0,0%
  • OK

    0 Röster 0,0%
  • Bra

    0 Röster 0,0%
  • Mycket bra

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    0
  • Omröstningen stängd .
Jag tar gärna emot synpunkter på denna skiss som vi tagit fram på vår nya källare. Ska träffa arkitekt på torsdag... ska bli spännande.

Jag bifogar bild på hur det ser ut idag, samt hur det skulle kunna bli i framtiden. Den längsgående väggen i mitten är bärande.

Vi kommer att bila upp hela källaren och sänka golvet så vi är helt fria vad gäller vatten och avlopp.

Kraven är:
- 3 sovrum
- Toalett
- Tvättstuga
- Groventré

Samt gärna någon form av gemensam yta.
 
  • Gammal plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I stora drag tycker jag att det ser bra ut.
Några frågor:
Behöver ni inget förvaringsutrymme? Garderobsvägg i något av sovrummen?
Ska verkligen bägge sovrummen ha ytterdörrar? Vi har tre dörrar på vårt hus och redan det känns myckat att springa runt och kolla att det är låst när man ska bort.
Ytterdörren på det nedre rummet känns som den öppnas åt fel håll. (Borde hänga mot väggen istället?)
Jag skulle flytta dörren på det högra sovrummet så att den är mot den vänstra väggen.
Om det går skulle jag nog ordna med ett fönster på badrummet också.
 
Hoppas ni är medvedna om riskerna. Att rumsinreda befintlig kallkällare är ett vågspel. Istället för arkitekt ska ni först anlita kunnig ventilations- och vvs-tekniker. Att befintlig källare är utan mögel och fukt beror sannolikt på att fönstren varit öppna på glänt året om, att utrymmena hållits ouppvärmda och att väggarna saknar inbyggd isolering.

Ni bör också vara observanta på att de husgrunder som lagts under perioden 1939 till 1947 innehåller undermålig ransoneringscement (pga ransonering). Bra att veta när ni börjar jobba med den bärande hjärtväggen.
 
billy_baver skrev:
Hoppas ni är medvedna om riskerna. Att rumsinreda befintlig kallkällare är ett vågspel. Istället för arkitekt ska ni först anlita kunnig ventilations- och vvs-tekniker. Att befintlig källare är utan mögel och fukt beror sannolikt på att fönstren varit öppna på glänt året om, att utrymmena hållits ouppvärmda och att väggarna saknar inbyggd isolering.

Ni bör också vara observanta på att de husgrunder som lagts under perioden 1939 till 1947 innehåller undermålig ransoneringscement (pga ransonering). Bra att veta när ni börjar jobba med den bärande hjärtväggen.
Tack för dina varningar. Det kan nog vara på sin plats. Vi hoppas dock att vi kommer att genomföra rimliga åtgärder för att säkerställa ett bra klimat i källaren:

Gräva ur och isolera med makadam, plastduk, isodrän, därefter nytt betonggolv. Ovanför detta platonmatta och parkettgolv alternativt klinkers direkt på betonggolvet. Golvvärme endast där klinkersen ska ligga. Vi tänkte också använda oss av metallreglar på väggarna och mekanisk ventilation för att få bort eventuell fukt.

Vi håller just nu på att ringa runt till elektriker, ventilationstekniker och VVS-installatörer för att de ska komma och titta på källaren. Det hade nog varit bäst att ta detta innan arkitekten, men vi har fått en gratis konsultation hos kommunen som vi inte villa tacka nej till.

Huset är byggt -58 så vi kanske har klarat oss ifrån ransoneringscement.

Vad vi är lite osäkra på är djupet på den befintliga utvändingar dräneringen. Frågan är om vårt underarbete (isodrän) hamnar under denna, vilket inte kan vara så lyckat... kanske komplettera med dräneringsrör även invändigt som leds ut till dagvattenbrunnen?

Tycker du att det är en dålig idé principiellt att inreda källare eller tror du att det är ok om man utnyttjar den teknik som står till förfogande idag?
 
Redigerat:
pinebar skrev:
I stora drag tycker jag att det ser bra ut.
Några frågor:
Behöver ni inget förvaringsutrymme? Garderobsvägg i något av sovrummen?
Ska verkligen bägge sovrummen ha ytterdörrar? Vi har tre dörrar på vårt hus och redan det känns myckat att springa runt och kolla att det är låst när man ska bort.
Ytterdörren på det nedre rummet känns som den öppnas åt fel håll. (Borde hänga mot väggen istället?)
Jag skulle flytta dörren på det högra sovrummet så att den är mot den vänstra väggen.
Om det går skulle jag nog ordna med ett fönster på badrummet också.
Tack för dina synpunkter! Jo förvaringsutrymme, behövs helt klart. Vi har inte ritat in detta ännu, men känner (som du) att det kan bli lite tajt. Vi har tänkt att ha förvaring umder trappan som idag, och några garderober i den öppna ytan utanför rummen.

Du har förstås rätt i detta med alla dörrar. Dörren i ett av sovrummen ryker, och hängs på "rätt" håll.

Vi skulle gärna vilja ha fönster även i badrummet, men vi vill ha utrymme för att bygga altan/uterum. egentligen skulle vi vilja byta plats på det högra sovrummet och badrummet. Men det innebär antingen ett mörkt rum eller att avstå från uterum. Å andra sidan innebär nuvarnade förslag att vi inte kommer att kunna slåihop två sovrum längre fram i tiden. Här vet vi inte riktigt hur vi ska tänka :confused:
 
Glöm inte att även kolla Radonhalten i källaren!
 
Det finns många fallgropar. Men inredda källare kan absolut funka. Jag har dock större tiltro till teknik som är så gammal och vedertagen att man kan "se ryggen" på den. Och tyvärr är den inredda källarens historia inte mycket äldre än en eller ett par mansåldrar. Alltså finns det mycket kvar att lära.

Planlösningen ville ni egentligen diskutera. Isåfall undrar jag lite över ytterdörren på högra gaveln, intill den inomhus källartrappan. Tänker ni ta upp ett nytt trappschakt utanför gavelväggen? Eller är det en befintlig källarentré?
 
Humulus skrev:
Glöm inte att även kolla Radonhalten i källaren!
Radonmätning är gjord i huset innan vi flyttade in för 2,5 år sen, men vet ej om mätning gjordes i källaren. Det får vi kolla, tack!
 
billy_baver skrev:
Det finns många fallgropar. Men inredda källare kan absolut funka. Jag har dock större tiltro till teknik som är så gammal och vedertagen att man kan "se ryggen" på den. Och tyvärr är den inredda källarens historia inte mycket äldre än en eller ett par mansåldrar. Alltså finns det mycket kvar att lära.

Planlösningen ville ni egentligen diskutera. Isåfall undrar jag lite över ytterdörren på högra gaveln, intill den inomhus källartrappan. Tänker ni ta upp ett nytt trappschakt utanför gavelväggen? Eller är det en befintlig källarentré?
Det har du rätt i, det är en viss risk att inreda källare. Vi ställer det mot att bygga ut huset i markplan och det skulle bli ganska mycket dyrare, tror vi i alla fall. Men det är inte ett helt lätt val. Just nu vet vi inte vad källarjobbet kommer landa på men vet att utbyggnad kostar åtminstone 12000-15000 per kvadrat.

Angående gavelväggen så ja, vi tänkte göra en ny källarnedgång där. Vår entré i markplan är väldigt liten, 1,5 kvadrat ca, så vi behöver en bättre ingång med tre barn i huset.
 
bjim skrev:
Men det innebär antingen ett mörkt rum eller att avstå från uterum. Å andra sidan innebär nuvarnade förslag att vi inte kommer att kunna slåihop två sovrum längre fram i tiden. Här vet vi inte riktigt hur vi ska tänka :confused:
Lite beroende hur ni har tänkt att använda det övre vänstra rummet kanske ni kan ha ett "mörkt" rum i mitten, men göra en vägg med fönster i överkant in till det övre vänstra rummet. Det kan ju i så fall vara en rätt enkel vägg som ni sedan kan ta bort om ni vill. Ni kan ju till och med lägga golvet först så att det blir samma i bägge rummen också i så fall.

Och i så fall sätta badrummet längst upp till höger.
 
Efter alla värdefulla synpunkter och en kort träff med arkitekt har vi uppdaterat planlösningen och lagt till en del saker som vi inte ritat in tidigare.

Jättetacksam för er som orkar kommentera och tycka mera!
 
  • Ny plan_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pinebar skrev:
Lite beroende hur ni har tänkt att använda det övre vänstra rummet kanske ni kan ha ett "mörkt" rum i mitten, men göra en vägg med fönster i överkant in till det övre vänstra rummet. Det kan ju i så fall vara en rätt enkel vägg som ni sedan kan ta bort om ni vill. Ni kan ju till och med lägga golvet först så att det blir samma i bägge rummen också i så fall.

Och i så fall sätta badrummet längst upp till höger.
Ja, det är ett alternativ. Min fru föreslog också detta, men jag tände inte riktigt. Det känns som om ljuset skulle räcka till för att bli ett fullgott rum.

När jag vi sedan funderade vidare slog det oss att vi har all möjlighet att ta bort den nedre väggen och på så sätt skapa en stor öppen yta som ger direktkontakt med den tänkta uteplatsen till vänster.

Förvaringen känns fortfarande inte riktigt bra i den nya skissen. Visst garderoberna får plats i rummen, men de tar mycket plats och "skymmer". Garderobsvägg vet jag inte riktigt hur vi skulle kunna få till. Hade du någon tanke på alternativa lösningar när du kommenterade detta tidigare?
 
Jag har ingen bra lösning på det men jag vill slå ihop groventre och tvättstuga. Just för att det ska bli en groventre där man kan komma in hur geggig som helst och göra nått åt det innan man går vidare in i huset. Gäller bara att man kan skydda ev hängande tvätt litegrand.
 
mats_o skrev:
Jag har ingen bra lösning på det men jag vill slå ihop groventre och tvättstuga. Just för att det ska bli en groventre där man kan komma in hur geggig som helst och göra nått åt det innan man går vidare in i huset. Gäller bara att man kan skydda ev hängande tvätt litegrand.
Du har så rätt så...

Kanske så här istället? Med lite vilja går det ju... kortade ner den potentiella uterumsytan och la ett fönster till vänster i mittenrummet. Ändrade upphängningen på dörren till tvättstugan så att den blir högerhängd istället. Då får man ju kontskt med tvättmaskinen och hon istället för den rena tvätten...

Totalt sett känns det spontant som en betydligt bättre lösning.

Tack!
 
  • Ny plan_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På det hela taget gillar jag era motiv att med så små medel som möligt göra huset lite rymligare. En extra poäng - som ni kanske inte ens själva har insett - är att ni faktiskt samtidigt behåller trädgården lika stor som förut!

Jag har ett par idéer i bakskallen. Men det är svårt att resonera källarplanet lösryckt från helheten. Det blir lite lättare om ni visar oss både bottenplanet och en skiss över husets läge på tomten med andra byggnader och tillfart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.