Så vad ska man köpa och vad för sorts grill? Altanen börjar bli färdig och då behövs det en grill. :)

Jocke
 
Kolgrill! Helst en rätt så enkel sak, köpt för 79kr på en bensinmack. Det är en konst att grilla riktigt bra på en sådan, men när man kan det så är det godast i hela världen.
 
jag skulle säga att det beror på vad du tycker är viktigt. Känsla + ev. smak eller tid.
Jag kör gasol för det går jäkligt fort att komma igång. Det är bara att grilla. Dock så saknar jag röklukten lite grand som man får vid en kolgrill. Dock så är den korta starttiden viktig för mig.
 
Jag tycker också att kolgrill ger klart godare grillsmak än en gasolgrill.

Dock använder jag själv gasolgrill av både bekvämlighetsskäl och att det går mycket fortare att köra igång grillningen.

Funderar dock på att bygga/köpa mig en bbq/watersmoker av något slag.....
 
Kolgrill! Godare smak, godare doft och mer miljövänligt än gasol. Jag kan även rekommendera en "grilltändare". Det är en makapär som du pluggar in i eluttaget och riktar mot kolet/briketterna. Det tar fyr direkt och du slipper använda stinkande/ohälsosam/miljöskadlig tändvätska.
 
Modig skrev:
Kolgrill! Godare smak, godare doft och mer miljövänligt än gasol. Jag kan även rekommendera en "grilltändare". Det är en makapär som du pluggar in i eluttaget och riktar mot kolet/briketterna. Det tar fyr direkt och du slipper använda stinkande/ohälsosam/miljöskadlig tändvätska.
Det där med miljövänligt får du nog ta och förklara? Cancerogena partiklar och koldioxid i mängder pga usel förbränning? Det köper jag inte. Gällande smaken och doften är du dock rätt ute. :)
 
A
Jag rekommenderar gasolgrill av bra kvalitet. Just att det är en konst att grilla på bensinmackskolgrill gör den till det sämre alternativet. Det ingen anledning att göra något enkelt till något svårt. Gasolgrill gör också att man kan grilla oftare då slabbandet med kol, tändvätska och väntan blir ett naturligt motstånd mot grillat.
 
Jag hade gasol tidigare, men kör nu med kol (och elektrisk grilltändare)...
Måste faktiskt säga att jag inte känner nån skillnad på smaken... kanske beror det på dåliga smaklökar hos mig eller (som jag tror *ler*) att det är fettet som droppar ner på kol/stenar som ger grillsmaken.
 
Nått sånt här funkar även det:rolleyes:
 
  • 15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har konstant varit motståndare till Gasolgrill innan, men i rean i höstas köpte jag en gasolgrill iaf.
Jämförselsevis tycker jag att:
* det smakar likadant
* Kolgrill vinner rengöringskampen pga enkla lätta galler
* Gasolgrill vinner lätt uppstartskampen
* Vill man ha mycket värme att grilla på så vinner kolgrill
* SKall man grilla hela bitar, tex en hel kotlettrad vinner gasol, det är enklare att hålla en jämn temperatur och inte bränna bitarna vid en lång tillagningstid.
* Brinner av safter/marinad/glazer/fett gör det i båda två
* Ölen kan man ställa på sidostycket på en gasolgrill, en kolgrill blir lätt för varm

Nu har jag både och, och använder oxå eltändare till kolgrillen, funkar mycket bra..
Skulle jag välja nytt hade jag tagit en stor gasolgrill, 4 brännare, och ett helt lock så man kan röka/bbq/smoker och vad allt det nu kallas. Inte lavasten. Jag vill oxå bara ha grillgaller, har inte fattat vad jag skall ha min stekplatta till, kanske är bra vid rejäla långkörare med indirekt grillning, typ det som nämns ovan.

Nu har jag en gasolgrill med delat lock, för mycket värme försvinner, 3 brännare vilket gör att de sitter rätt så brett, och jag eldar den i mitten för kråkorna ofta då jag brara grillar på halva grillen. Skall ta mig en funderare på hösten och rean om jag köper en ny. Jag vill oxå ha en helt i rostfritt, då svart snabbt blir blekt, skitigt och fult.

Kolgrill har jag en stor, rund, med lock och vagn, vilket fungerar utmärkt. Dock svart, = blekt, skitigt och fult efter ngn säsong.
 
Gasolgrill har jag dålig koll på, kanske sant att det går fortare, men varför skall man grilla när det skall gå fort?
Körde billiga mack grillar för 99kr fram till för ca 4 år sedan( snacka om miljöförstöring att köpa ny varje år) då jag köpte en Weber klot grill med tändrör.
Denna grill tar grillningen upp på en helt annan nivå och när det gäller hela bitar som fresve skriver om, så är den perfekt.
Du kör en så kallad indirekt grillning med locket på.

Jag rekomenderar inget annat än en Weber om du skall köpa en brikettgrill, sedan kan jag inte uttala mig och gasolgrillens för och nackdelar.
 
Har som de flesta grillat med kol i många år och har upplevt dess för- och nackdelar. Fick för några år sedan en gasolgrill i inflyttningpresent och jag har bara gott att säga om den.

Det är en Weber Genesis Silver C som är utrustad med s.k. Flavorizers. Fettet droppar ned på dessa, förkolas och avger därmed en kolgrills smaksensation och även dess mer eller mindre nyttiga fria radikaler. Doften från grillen är i princip identisk med den från kolgrillen med undantag för den påträngande doften av bränd tändvätska. 1-0 till gasolen bara där :D

Nu tror jag inte att alla gasolgrillar har den här funktionen men i Weber-fallet är den en fullträff. I gasolgrillen kan man också på ett mycket enkelt sätt reglera värmen och dessutom välja att grilla direkt eller indirekt, dvs bestämma om köttet etc. skall grillas med brännare rakt under köttet eller bara med brännarna i ytterkant.

Förutom att borsta grillgallret efter varje grillning (brassar på med brännarna efter grillningen så att matresterna bränns/förkolas), rengör jag grillen en gång per säsong.

Sammantaget ger jag min Weber 5 tassar av 5 möjliga! Ser att Richard A nämner Webers klotgrill - den gav vi svärföräldrarna i present häromsistens. Det är en RIKTIG klotgrill det! I motsats till kloten från Statoil etc. håller den år efter år . . .

Peter :)
 
  • genesis_silver.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Swetrot skrev:
Kolgrill! Helst en rätt så enkel sak, köpt för 79kr på en bensinmack. Det är en konst att grilla riktigt bra på en sådan, men när man kan det så är det godast i hela världen.
Det är inte en konst att grilla bra på en sån grill. Det är helt omöjligt. Grilla en kycklingfilé, fisk eller en hel fläskfilé så kommer du nog på andra tankar...

Rekommenderar en riktig klotgrill (helst minst 50 cm i diameter, exempelvis Weber Gold/Platinum) som du kan grilla med stängt lock så kommer du att upptäcka hur mycket bättre resultatet blir.
 
Jag har funderingar på att köpa en stor kolgrill, en sådan med skorsten. Jag har ingen bild på den ännu. Hoppas ni förstår vilken jag menar, en typ byggsats.

Jocke
 
Köp gasol för miljöns skull!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.