Hej,

Jag har både engen erfarenhet och läst en del trådar på forumet och slarvet i våtrumsbranchen. Jag tycker det är skandal. Jag önskar att de som utfärdar behörigheter (BKR?) inte borde göra det så lättvingdigt.

Vad krävs för BBV behörighet? Jag har hört att det är mindre än en veckas kurs, men jag hoppas det är en skröna med tanke på att dessa "våtrumscertifierade" killa håvar in pengar och väl ute i fält skiter de i byggkrav.

Vi har haft en skada i ett 3 år nytt !!! badrum där vårt försäkringsbolag var involverade. En stor eloge till IF som gav oss lite ersättning pga att vi hade gjort allt i vår makt (kvalitetsintyg mm) för att det skulle vara korrekt byggt men när de började riva så såg det ut som ******. Helt klart inte fackmannamässigt trots att en behörig firma byggt det. Det var ett hus vi köpte, så vi var inte med i byggprocessen där......

Sen har vi själva då byggt 2 badrum. Jo, vi har i princip byggt själva trotsd att vi har haft stora firmor som haft totalentreprenad. Båda med behöriga firmor. I BÅDA fallen har vi fått DETALJSTYRA. Vi har reklamerat i princip allt i det första bygget. Golvbrunn, bakavstånd, golvfall, väggar, tätskikt mm mm. Det var en ärlig kille som byggde så efter 10 veckor blev det bra - han gjorde om o gjorde om o gjorde om......o gjorde om o gjorde om.......

Nu bygger vi på övre plan. Det är inne på förseningsvecka nr 5 och lär bli fler. .......tålamod är en dygd.

Om man anliter en firma med behörigheter....skall man verkligen själv behöva ta ledigt för att detaljstyra?

Min erfarenhet att byggfusket i Stockholmsregionen där vi bor är att det är stort. Vissa människor ger referenser på "utseende" och dessa använder firmorna. Det kan ju vara helt felbyggt men entreprenör lägger energi på är att kaklingen skall se snygg ut så att kunden (som hellst inte skall se något innan slutresultatet) blir nöjd.

Jag förstår att försäkringsbolagen håller på att ta bort våtrum ur försäkringar. Vad det kommer kosta om ett par år. Vad jag förstått kostar skador i våtrum redan nu mer än intäckterna på villa försäkringar. Och vad är fackmannamässigt? Om man skriver ett kontrakt att det skall uppföras fackmannamässigt och att alla moment som kräver utbildning skall genomföras av utbildad samt att det skall byggas enligt BBV, Säker vallen mm mm SÅ är det självfallet inte säkert att de tblir fackmannamässigt ändå. Fackmannamässighet har jag lärt mig, i byggbranchen, baseras inte som i sjukvården tex på att du skall kunna..........

Vad kan man då göra som privatperson? Här är mina råd om du inte är händig utan vill anlita någon:

1. Förbered dig på en jävlig tid, var menatalt förberedd på att styra allt.
2. Skriv ett mycket bra kontrakt där allt specificeras. Och tro mig just nu får du leta 1 år innan du hittar någon som vill skriva kontrakt och du får betala 50.000 mer - men det kan vara värt. Annar sblir det ett nytt badrum var 3:e år....
3. Hänvisa vid fel till kontraktet och läs på (massor!).
4. Var kall, reklamera, men var trevlig - du vill få det klart .....
5. Tålamod! Det krävs mycket specietllt då de efter tredje försöket inte lyckas *****
6. VITESKLAUSUL
7. Var noga med att skriva in att alla BBV regler, säker vatten mm skall följas. Speca ytterligare krav. Försök var så nogran du kan och ta hjälp av standardkontrakt som tex finns på villaägarnas riksförvunds hemsida som medlem.

Så.....när ditt projekt som skulle ta 5 veckor tog 15 så blev det ganska billigt och säkert väldigt bra eftersom du kollat upp allt och lärt dig massor. En sak som funkar om du inte orkar läsa in dig på allt är att "påminna" om att de har ansvar och att du tar bilder som du tänker låta besigtigas innan du betalar.

OCH det viktigaste:

8. PENGAR är det du kan styra med så betala inte allt i förskott - otroligt dumt.

Det bästa är att ha med saker (i kontraktet) som att efter du fått inspektera och godkänna vissa delmoment får de fakturera ytterligare 20% eller liknande. Då skriver du in din rätt att titta och kontroller olika steg samt att du håller inne med pengar.

Fan va skönt att våra två badrum snart är klara!

Bra blev det till slut. Och ganska billigt (pga vitesklausul).

KAN DET BLI BÄTTRE?

:)
 
Ja det hela kunde vara enkelt och folk kunde sköta sig. Kollade BKR upp sina medlemmar så hade de väl snart inga kvar, konstigt nog så verkar ju inga seriösa nappa på uppdrag heller.

Verkar som det är mindre jobb att göra det hela själv. Billigast och bäst samt god terapi.

Bra tips för den ohändige dock.
 
Som en av dom "from the dark side" skulle jag rekommendera att;

Tänk igenom ordentligt hur ni vill ha det innan ni tar in priser, och begär in offerter baserade på ett noggrant specat underlag. Ju luddigare underlag, desto luddigare offerter.
Samtliga anbudsgivare ska självklart få samma underlag (vilket inte alltid är fallet) så att man inte jämför äpplen och päron.
Underlaget bör innehålla sådant som t.ex. plattor (typ, storlek, mönstersättning?), vilken inredning (platta paket?), typ av wc och blandare (inbyggnads?), golvvärme (effekt?), handdukstorkar (typ, antal?), hur mycket målning, vem tar hand om byggsoporna, hur mycket av huset ska skyddstäckas osv...
Ha också i åtanke att ni begär att några firmor ska buda under varandra för att få jobbet, och risken finns att ni därmed prutar på kvalitet och finish. En del firmor kalkylerar med att lämna ett tipp-topp resultat efter sig, men det finns dom som gör ett, enligt HusAMA, godkänt arbete, vilket kan se riktigt taffligt ut utan att det är fel. Personligen skulle jag aldrig nappa om ett anbud är avsevärt mycket billigare än de övriga.
Har man en hantverkare som man kan lita på så är det oftast billigast med löpande räkning. Kom då överens i förväg om timdebitering, UE- och materialpåslag/ rabatter, hur restid och bilkostnad debiteras, hur många som kommer att jobba med det dagliga arbetet och vilka betalningsvillkor som gäller.
Att kräva att det byggs enligt BBV/GVK, Säker Vatten samt att det utförs i enlighet med materialtillverkarnas monteringsanvisningar är en god idé. Det kan även vara bra att hänvisa till BKR's broschyr "Plattsättning -riktlinjer för färdigt utförande"
Kräv också att arbetet utförs av utbildad personal, med behörighet i de moment där detta är ett krav.

Ta in anbud från företag med goda referenser. Fråga vänner, släktingar och kollegor -någon borde känna till en hantverkare som är duktig och seriös. Även om denne inte är rätt man för jobbet så kanske han känner någon annan som är det.
Kolla gärna på byggarens tidigare utförda arbeten om det är möjligt. Det som någon annan tycker är superfint kanske inte duger åt er.
Kolla upp så att företaget betalar sina skatter och att dom har en entreprenadförsäkring.

Skriv ett enkelt kontrakt med hänvisning till förfrågningsunderlaget och offerten, samt eventuellt en prestationsbunden betalningsplan.
Se även till att få uppgift på den faktiska timkostnaden (inkl. alla kringkostnader) för de olika yrkesgruppernas ÄTA-arbeten (Ändringar, Tillkommande, Avgående).
Fråga om ni kan få en ungefärlig tidsplan som även innefattar tidpunkter där ni förväntas ha gjort vissa val eller ha köpt vissa saker.
Om det är en större firma som ska göra jobbet så begär att få namn och telefonnumret till den som ska utföra jobbet. Det är alltid bättre att ta alla frågor direkt med hantverkaren istället för hans stressade och glömska chef.

Ring upp dom hantverkare som ni har valt bort och meddela att uppdraget har gått till en annan firma. Ingen vettig människa blir sur för det, och om alla gjorde det så skulle vår planering bli enklare och vi skulle "våga" titta på jobb åt andra personer.

Beställ allt material som ni ska tillhandahålla i god tid. Får ni inte skåp, duschväggar och dylikt i tid innan byggstarten, så se till att få monteringsanvisningar för dessa så att kortlingar kan byggas in på rätt ställen i väggarna.
Fråga er byggare om materialval som ni är osäkra på -fråga aldrig nasaren i affären!
Tänk på att i princip alla ändringar från det offererade arbetet kan innebära merkostnader.

Ta upp saker som ni inte är nöjda med direkt istället för att "samla på hög". Ofta finns det en förklaring till varför det ser ut som det gör (men inte alltid..).

Glöm inte den psykologiska effekten! Är ni glada och trevliga så ökar chanserna för att få ett väl utfört arbete där hantverkaren anstränger sig lite extra.

Typ så.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
punkt

Klistra.
 
ACME skrev:
Som en av dom "from the dark side" skulle jag rekommendera att;

Tänk igenom ordentligt hur ni vill ha det innan ni tar in priser, och begär in offerter baserade på ett noggrant specat underlag. Ju luddigare underlag, desto luddigare offerter.
Samtliga anbudsgivare ska självklart få samma underlag (vilket inte alltid är fallet) så att man inte jämför äpplen och päron.
Underlaget bör innehålla sådant som t.ex. plattor (typ, storlek, mönstersättning?), vilken inredning (platta paket?), typ av wc och blandare (inbyggnads?), golvvärme (effekt?), handdukstorkar (typ, antal?), hur mycket målning, vem tar hand om byggsoporna, hur mycket av huset ska skyddstäckas osv...
Ha också i åtanke att ni begär att några firmor ska buda under varandra för att få jobbet, och risken finns att ni därmed prutar på kvalitet och finish. En del firmor kalkylerar med att lämna ett tipp-topp resultat efter sig, men det finns dom som gör ett, enligt HusAMA, godkänt arbete, vilket kan se riktigt taffligt ut utan att det är fel. Personligen skulle jag aldrig nappa om ett anbud är avsevärt mycket billigare än de övriga.
Har man en hantverkare som man kan lita på så är det oftast billigast med löpande räkning. Kom då överens i förväg om timdebitering, UE- och materialpåslag/ rabatter, hur restid och bilkostnad debiteras, hur många som kommer att jobba med det dagliga arbetet och vilka betalningsvillkor som gäller.
Att kräva att det byggs enligt BBV/GVK, Säker Vatten samt att det utförs i enlighet med materialtillverkarnas monteringsanvisningar är en god idé. Det kan även vara bra att hänvisa till BKR's broschyr "Plattsättning -riktlinjer för färdigt utförande"
Kräv också att arbetet utförs av utbildad personal, med behörighet i de moment där detta är ett krav.

Ta in anbud från företag med goda referenser. Fråga vänner, släktingar och kollegor -någon borde känna till en hantverkare som är duktig och seriös. Även om denne inte är rätt man för jobbet så kanske han känner någon annan som är det.
Kolla gärna på byggarens tidigare utförda arbeten om det är möjligt. Det som någon annan tycker är superfint kanske inte duger åt er.
Kolla upp så att företaget betalar sina skatter och att dom har en entreprenadförsäkring.

Skriv ett enkelt kontrakt med hänvisning till förfrågningsunderlaget och offerten, samt eventuellt en prestationsbunden betalningsplan.
Se även till att få uppgift på den faktiska timkostnaden (inkl. alla kringkostnader) för de olika yrkesgruppernas ÄTA-arbeten (Ändringar, Tillkommande, Avgående).
Fråga om ni kan få en ungefärlig tidsplan som även innefattar tidpunkter där ni förväntas ha gjort vissa val eller ha köpt vissa saker.
Om det är en större firma som ska göra jobbet så begär att få namn och telefonnumret till den som ska utföra jobbet. Det är alltid bättre att ta alla frågor direkt med hantverkaren istället för hans stressade och glömska chef.

Ring upp dom hantverkare som ni har valt bort och meddela att uppdraget har gått till en annan firma. Ingen vettig människa blir sur för det, och om alla gjorde det så skulle vår planering bli enklare och vi skulle "våga" titta på jobb åt andra personer.

Beställ allt material som ni ska tillhandahålla i god tid. Får ni inte skåp, duschväggar och dylikt i tid innan byggstarten, så se till att få monteringsanvisningar för dessa så att kortlingar kan byggas in på rätt ställen i väggarna.
Fråga er byggare om materialval som ni är osäkra på -fråga aldrig nasaren i affären!
Tänk på att i princip alla ändringar från det offererade arbetet kan innebära merkostnader.

Ta upp saker som ni inte är nöjda med direkt istället för att "samla på hög". Ofta finns det en förklaring till varför det ser ut som det gör (men inte alltid..).

Glöm inte den psykologiska effekten! Är ni glada och trevliga så ökar chanserna för att få ett väl utfört arbete där hantverkaren anstränger sig lite extra.

Typ så.
Vänta nu här....!!
Det dyker upp en hel del rätt märkliga poster här.
"Vem tar hand om byggsoporna?" Det är inte så himla många år sedan det var en självklarhet att både sopor och hantverkare försvann samma dag......
"Hur mycket skall skyddstäckas?" Den hantverkare som inte vet hur mycket han skitar ner borde nog skydda hela stället. Eller omvänt, lyckas vederbörande utföra sitt jobb utan att täcka särskilt mycket och ändå inte slå sönder hela huset, så kanske han tillhör den lite skickligare skaran och kanske inte alls behöver täcka något?
Hur kan nåt se taffligt ut utan att vara fel om man betalar en yrkesman att utföra jobbet??
Stressade och glömska chefer är väl inte på nåt vis en godtagbar ursäkt för kasst utfört hantverk?
Hur många andra yrkesgrupper tar betalt för resan till och från sitt jobb? Lärare, sjuksköterskor, butiksbiträden, ingenjörer, musiker, tjänstemän och t.ex. kläddesigners gör inte det..... Dessutom en bilkostnad? Den spelar väl för kunden ingen roll om hantverkaren anländer gåendes eller i bil? Kunden ska ju i alla fall betala en timkostnad.
Man blir alldeles matt av att tänka på hur folk beter sej för att tjäna några kronor.
Hantverkarekonomi är precis lika snårigt som Kafka.....
 
Se saken från andra hållet. En del människor är samlare, och skriker i högan sky när hantverkaren kastar lite spillvirke, en rulle täckpapp med tre meter kvar och annat som i hantverkarens värld är förbrukat. Dessa människor tar hellre hand om byggsoporna själv, och sparar på sätt några timmars debitering från hantverkarens sida.

Samma sak med täckning. En del står och skriker sig blå i ansiktet för att hantverkaren första dagen noga täckt golvet hela vägen mellan ytterdörr och arbetsplats. Det tar sin tid, och det kostar därmed pengar, uppdragsgivaren blir då inte sällan typen som tycker det är OK att dammsuga upp lite byggdamm.

Ju mer man kommer överens om INNAN man börjar ett jobb, desto mindre strul får man efteråt.

Men, det är lite bortanför det som Åsa tar upp.

Hennes frågeställning är mycket berättigad, för faktum är att en badrumsrenovering i en storstadsregion börjar kosta mer än ett helt hus med dubbla badrum i andra delar av landet. Och fuktskadorna blir bara fler och fler, trots att regelverk har funnits länge.

Jag tror att vi har en "badrumsrenoveringsbubbla" i Sverige...
 
oskis 123 skrev:
Det dyker upp en hel del rätt märkliga poster här.
Jag tycker att dom är ganska självklara allihop. Det visar ju bara på hur viktigt det är att ha en bra dialog.

"Vem tar hand om byggsoporna?" Det är inte så himla många år sedan det var en självklarhet att både sopor och hantverkare försvann samma dag......
Även om jag bara ska kasta 1 st sopsäck med blandsopor så kostar det kunden en halvtimme + 300:- i deponiavgift. Många föredrar då att själva åka till soptippen och spara en femhundring eftersom privatpersoner kastar sina sopor utan avgift.
Pratar vi om ett helt badrum så blir det tusenlappar med BigBag/ containerkostnaden. Hur många kronor är en söndags arbete värt för dig?

"Hur mycket skall skyddstäckas?" Den hantverkare som inte vet hur mycket han skitar ner borde nog skydda hela stället. Eller omvänt, lyckas vederbörande utföra sitt jobb utan att täcka särskilt mycket och ändå inte slå sönder hela huset, så kanske han tillhör den lite skickligare skaran och kanske inte alls behöver täcka något?
Det handlar inte om hur försiktigt hantverkaren går fram. Det handlar om att alla man frågar ska lämna pris på samma sak. Just skyddstäckningen kostar mer pengar än många tror, framför allt om man t.ex. ska täcka en trappa med masonite på halkskyddsduk, och en del tar hellre lite skit i hörnen än den kostnaden.

Hur kan nåt se taffligt ut utan att vara fel om man betalar en yrkesman att utföra jobbet??
Vad är snyggt? Det är en subjektiv bedömning, och marginalerna i AMA är i alla fall inte tillräckligt snäva för min smak.

Stressade och glömska chefer är väl inte på nåt vis en godtagbar ursäkt för kasst utfört hantverk?
Nej, men dom finns, och kan man ringa killen som gör jobbet så sparar man tid, arbete och minskar risken för missförstånd. I förlängningen får man då en renovering som förmodligen flyter lite smidigare.
Jag har själv suttit som arbetsledare på en firma som till 85% höll på med badrumsrenoveringar. Det är ett jobb jag aldrig går tillbaka till.
När man ska göra besiktningar, skriva rapporter, räkna på jobb, offerera, fakturera, ringa kunder, leverantörer och UE och sköta den dagliga planeringen åt 20 man, samtidigt som man får 30-50 telefonsamtal under en dag, så kan det hända att man missar att tala om för snickaren att Fru Nilsson ska köpa nya handdukskrokar och därmed inte vill ha dom gamla återmonterade.

Hur många andra yrkesgrupper tar betalt för resan till och från sitt jobb? Lärare, sjuksköterskor, butiksbiträden, ingenjörer, musiker, tjänstemän och t.ex. kläddesigners gör inte det..... Dessutom en bilkostnad? Den spelar väl för kunden ingen roll om hantverkaren anländer gåendes eller i bil? Kunden ska ju i alla fall betala en timkostnad.
Frågan har avhandlats i spaltmeter här på forumet, och eftersom det förekommer servicebilsavgifter o.dyl. så är det läge att komma överrens om hur det ska hanteras innan jobbet utförs.

Man blir alldeles matt av att tänka på hur folk beter sej för att tjäna några kronor.
Hantverkarekonomi är precis lika snårigt som Kafka.....
Dom flesta av oss tycker nog att våra resonemang kring debiteringen är självklara. Därför måste man komma överens innan jobbet utförs.
 
Jag tycker också att vissa saker, som sopor och skyddsintäckningar, är självklart men med tanke på dagen situation kommer du som kund troligtvis komma i bråk mer eller minde med din fackman och då faller ni både tillbaka till "dfet står i avtalet". Den enda som gäller då är det som står i avtalet.

Om man hittar en kille med stolthet, yrkesvana, nogrannhet så behöver man nog inte ens ha ett kontrakt........

Råden i denna tråd är till dig som inte är naiv (vilket ibland är bättre) och/eller inte känner din entreprenör........
 
Ha med en paragraf i avtalet att "i fast pris skall allt som krävs för att fördigställa entreprenaden ingå".

Då har du täckt in alla konstiga bil, skydspapp, extra skruv, oj då ...LIM!
 
Vi tar med våra sopor när vi är klara, en gubbe jobbar med det på heltid, och vi täcker golv väggar om vi anser att det behövs, men precis som ACME skrev så finns det folk som tycker att det kan vara värt att spara kanske flera tusen på att städa och köra sopor själv.
 
Soporna var det enda min entreprenör lyckades med....nästan iallafall. Vc-stolen står kvar i hallen och ca:3kg flytspackel är väl utskvätt på golv,väggar och tak i hallen. Samt lite hack och skav i ytterdörren och trappen.

Men hade med i avtalet att dom skulle ta hand om avfallet annars hade garanterat allt blivit kvar.
 
Poängen med min sopkommentar var som sagt inte att få byggaren att ta hand om soporna, utan att ha ett så detaljerat underlag som möjligt.
Om en byggare anger "Omhändertagande av byggsopor" i sin offert, och nästa skriver att kunden får ombesörja sophanteringen själv, så blir det svårare att bedöma vad var och en ska ha för arbetet i badrummet.
 
A
Att man som kund vill ha allt specat är naturligt. Men vad tycker hantverkaren? Kan inte kravet på ett sånt detaljerat avtal ge lite sken av att detta kan vara en gnällig kund som vill ha millimeterprecision på absolut allt? Det kan i sin tur få hantverkaren att antingen ta i från tårna när han sätter priset för att inte riskera att gå back om kunden sätter igång och kräver städning med tandborste, eller helt enkelt få en superbra hantverkare som aldrig tidigare behövt dylika avtal att tacka nej. Vad säger den samlade erfarenheten?
 
Det gagnar ju även mig som hantverkare att ha en bra spec. Då vet jag att alla som konkurrerar om jobbet måste lämna pris på likvärdiga lösningar och material.
Det blir oftast lättare att räkna på jobbet och jag kan lämna ett mer komplett pris, vilket minskar risken för tjafs om extrakostnader. Det är ju alltid skönast att slippa fakturera mer än vad som är offererat.
 
ACME skrev:
Jag tycker att dom är ganska självklara allihop. Det visar ju bara på hur viktigt det är att ha en bra dialog.



Även om jag bara ska kasta 1 st sopsäck med blandsopor så kostar det kunden en halvtimme + 300:- i deponiavgift. Många föredrar då att själva åka till soptippen och spara en femhundring eftersom privatpersoner kastar sina sopor utan avgift.
Pratar vi om ett helt badrum så blir det tusenlappar med BigBag/ containerkostnaden. Hur många kronor är en söndags arbete värt för dig?



Det handlar inte om hur försiktigt hantverkaren går fram. Det handlar om att alla man frågar ska lämna pris på samma sak. Just skyddstäckningen kostar mer pengar än många tror, framför allt om man t.ex. ska täcka en trappa med masonite på halkskyddsduk, och en del tar hellre lite skit i hörnen än den kostnaden.



Vad är snyggt? Det är en subjektiv bedömning, och marginalerna i AMA är i alla fall inte tillräckligt snäva för min smak.



Nej, men dom finns, och kan man ringa killen som gör jobbet så sparar man tid, arbete och minskar risken för missförstånd. I förlängningen får man då en renovering som förmodligen flyter lite smidigare.
Jag har själv suttit som arbetsledare på en firma som till 85% höll på med badrumsrenoveringar. Det är ett jobb jag aldrig går tillbaka till.
När man ska göra besiktningar, skriva rapporter, räkna på jobb, offerera, fakturera, ringa kunder, leverantörer och UE och sköta den dagliga planeringen åt 20 man, samtidigt som man får 30-50 telefonsamtal under en dag, så kan det hända att man missar att tala om för snickaren att Fru Nilsson ska köpa nya handdukskrokar och därmed inte vill ha dom gamla återmonterade.



Frågan har avhandlats i spaltmeter här på forumet, och eftersom det förekommer servicebilsavgifter o.dyl. så är det läge att komma överrens om hur det ska hanteras innan jobbet utförs.



Dom flesta av oss tycker nog att våra resonemang kring debiteringen är självklara. Därför måste man komma överens innan jobbet utförs.
Det känns ju verkligen som om det gått troll i branscherna när det skall behövas en exakt specifikation för precis minsta lilla sak. Det finns många lycksökare, det finns många klantskallar och någonstans därute finns det även en och annan som kan sin sak. Rådet att göra upp innan är ju på sin plats och helt korrekt, men trist att det ska behövas....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.