Hur fungerar det egentligen? Fungerar det så att att Vattenfall levererar elnätet överallt och att man kan välja annat företag som levererar elen?
Förvirrad.
 
Ja..

Elbolaget i ditt fall vattenfall, köper ett El nät, tex Lidingö El nät. De ansvarar då för att hela lidingö får sin el. Ändra fram till El mätaren.

Dvs nätet ska fungera för att kunna levera el. Därför får du betala en nätavgift. Men Eon eller Fortum eller Jämtkraft skulle kunna äga lidingö el nät, då betalar man nätavgiften till dem. Hela sveriget el nät är uppdelat i områden som en nät ägare har hand om som kommuner på ett ungefär.

Mellan dessa "kommuner" finns Svenska kraftnät som har ett Stamnät, vi kan kalla det E4:an & E18. Deras ansvar är att Elen ska kunna komma i från Kärnkraft verken till din "kommun".

Sen behöver du El också, det är här där du kan välja el leverantör. Nu är det så att Vattenfall äger våra vattenkraftverk samt några kärnkraft och nån enstaka vindsnurra så då kan man köpa el av dem också. Men du kan lika gärna välja Gotlands el om du vill.

Så fungerar det typ. Det enda du kan påverka är Elpriset, och bara för att du har Vattenfall som nätägare behöver du inte välja vattenfall utan du tar det som är billigast eller det som verkar vara bäst.
 
hej.
kolla på elskling.se
där kan du byta el leverantör med ett klick.
 
Ring det bolag ni vill byta till, dom fixar resten.
Konsumentverket tror jag också har en "jämförelsesida" där man kan titta.
 
Elen köper man antingen med bindningstid och fast pris, eller rörligt pris och möjlighet att bryta kontraktet närsomhelst.

Det är precis som med bolån - rörligt eller bundet.

Vi valde rörligt.

Det rörliga priset baserar sej på Nordiska elbörsens rörliga priser. Elleverantörerna lägger på X öre i marginal på detta rörliga pris.

Min erfarenhet är att många leverantörer av el dessutom har en årsavgift/fakturaavgift/medlemsavgift/avgiftavgift/anslutningsavgift eller vad de behagar kalla den.
Slår man ut den avgiften på antal kilowattimmar man förbukar så blir det lätt några ören till per kilowattimme.

Jag tycker man ska granska de fasta avgifterna noga vid en prisjämförelse.

När man väl bestämt sej för att byta så har alla(?) elleverantörer bra info HUR man byter. De vill ha anläggningsnummer o lite annan info (står på din faktura från nuvarande elbolag).
 
Redigerat:
Fasting> Tack för svart. Ska jag fråga efter nuvarande ägares faktura? Vi har som sagt inte flyttat in ännu.

En fråga till, vad menas med rörligt 1år eller längre? Är det en slags bidningstid för att ha det rörligt? Vad rekommenderas?
 
Redigerat:
Linisen_01: Ja, fråga gärna efter en faktura från nuvarande ägare. Då får du ju info om årsförbrukningen.

Jag kan inte alla produkter som elbolagen tar fram för att locka kunder. Jag har som sagt valt rörligt. Gillar inte att vara bunden till långa kontrakt...och så är jag ogift sambo också :)

Om NÅGON vågar sticka ut hakan och ge en rekommendation så får det stå för den forummedlemmen, men för vår del kändes Uppsala El okej.
2,5 öre påslag på elbörsen. Inga extra avgifter utöver detta (så länge man förbrukar mer än 15.000 kwh/år).

ps. Jag kan ge ett exempel på lite lurig prismodell. GodEl säger att de säljer elen till självkostnadspris - man betalar "bara" en fakturaavgift mellan 29-79 kr/månad, dvs 348 - 948 kr/år.
Vi förbrukar ca 20.000 kwh, vilket skulle ge en årskostnad på 708 kr i fakturaavgifter.
708 kronor är detsamma som 70800 öre.
70800 öre / 20000 kwh = 3,54 öre/kwh.

Ergo. UppsalaEl är billigare än GodEl TROTS att GodEl skänker bort elen...
"There is no such thing as a free lunch" sade någon.

Sen säger någon att "varför är du emot GodEl som skänker vinsten till välgörenhet". Jotack säger jag, men då väljer jag hellre att skänka 708 kr direkt till välgörenhet än att pengarna ska filtreras genom en mellanhand.
 
Redigerat:
Redigerat:
Fasting65 skrev:
Jag var lite skeptisk till avtalsformen eftersom man tidigare var tvungen att teckna sej för avtal innan man visste priset. Vet inte hur det funkar nu, men lite grisen-i-säcken-känsla infann sej.
Ja lite så är det ju.Men du har ett max pris.
Det finns historik över tidigare upphandlingar på sidan och vad jag kan se så hamnar priset alltid långt under max priset.
 
Är en smula förvirrad, var inne och kikade på elskling, energimarknaden och elprisguiden.
Jag sökte på en förbrukning av 20 000 kv per år / Rörligt avtal. På elprisguiden fick jag upp en summa på 21733:- /år på Uppsala El men under Energimarknaden stod det 16752:- /år på Uppsala El.
 
Linisen_01. Om det är som så att du ska flytta så anmäler du alltid din flytt till din nätleverantör. I ditt fall så verkar det vara Vattenfall då du bor i Stockholmområdet. När du anmält ditt abonnemang till dem så blir de automatiskt din leverantör på både förbrukning och nätavgifter. Om du inte gör något aktivt val när du flyttar in så får du normalt sett någon form av tillsvidarepris. Det är ofta ett högre pris och tanken är att du gör ett aktivt val och tecknar ett avtal. Avtalet kan du teckna med valfri leverantör som du tycker passar dig och erbjuder ett bra pris.

Om du väljer att byta leverantör så kommer de efterfråga ett så kallat områdes och anläggningsid. De uppgifterna kan du få från din nätleverantör eller om du ber tidigare ägare om dem då de står på fakturan. Den leverantör som du väljer sköter automatiskt bytet och ofta brukar det vara en bytestid på ca 1-2 månader.

Personligen har jag inte mycket för de olika jämförelsesidorna som finns för el. Till och med konsumentverkets prisjämförelse är inkorrekt och det är priser som inte stämmer. På dessa sidor ligger ofta priser om inte är uppdaterade, kampanjpriser som kanse inte alla kunder kan teckna osv. Det bästa är att gå in på olika leverantörers hemsidor eller ringa dem och jämföra priset där. Det du ska jämföra är elpriset inkl elcertifikat, skatt och moms. Till det kommer ofta en årsavgift som kan vara intressant att jämföra då den varierar mellan olika bolag.

Om du ska teckna ett fastpris så är det bara jämföra priset rakt av. Ska du jämföra det rörliga priset ska du dock titta på vilket påslag leverantören lägger på priset. Det rörliga priset sätts genom att man tar snittpriset på den nordiska elbörsen den gångna månaden, sedan lägger leverantören på ett påslag på det. Jag har själv E.ON som leverantör och ett rörligt pris. De har ett påslag på 3,5 öre/kWh exkl moms. Då är det den avgiften som du ska jämföra med andra leverantörer. I ett tidigare inlägg var det ju någon som tex bet 2,5 öre i påslag.

Du kan jämföra elpriset lite som med bankräntan. Ett fastpris så har du trygghet men får (om du inte har tur att binda vid rätt läge) ofta bet lite mer. Tar du ett rörligt pris så är det en större risk men på längre sikt så brukar du få ett bra snittpris om du tex slår ut det på ett år. Elpriserna är idag i största allmänhet väldigt höga och det ser inte ut som de kommer gå ner inom den närmaste tiden. Rekordhöga priser på olja och kol, höga priser på utsläppsrätter och problem med importen från Norge är bla orsaker till det. Jag kör dock på ett rörligt pris då jag inte vill binda mig till de priser som är idag.

Lycka till med val av leverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.