....
Vi går väl in i ladan och tittar vart de tar vägen.
Aha. Här hade nät-leverantören satt upp sin elmätare. Så bra att den hamnade på insidan i skydd av taket.
:)
 
  • FK2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite "småfel" har man ju sett. Bla följande.

En hel köksinstallation bestående av 2 x 0,75 lampsladd. Naturligtvis ingen skyddsjord. Dvs micro, diskmaskin, kylskåp samt alla bänkuttag dragna med lampsladd inspikad bakom lister, diskbänk och köksskåp. Har även för mig att man på ett smart sätt kunde styra uttagen med lämpströmbrytare uppspikad på väggen. Husmodern bekräftade att hon fått sig ett par "getingar" vid diskbänken.

Ett trädgårdsarrangemang bestående av bla en fontän matades med vanlig gummikabel. Naturligtvis nedgrävd 10 cm.

Utanpåliggande uttag. Samtliga med kabelinförsel ovanifrån och rejält hål för kabeln. Dvs helt vattenfyllda uttag. Två av dem dessutom matade med överbliven gummikabel från en gammal förlängningssladd.

En av elektriker installerad jfbr med fas på gröngul kabel
 
  • Gilla
Stefanstips och 2 till
  • Laddar…
Pen skrev:
....
Vi går väl in i ladan och tittar vart de tar vägen.
Aha. Här hade nät-leverantören satt upp sin elmätare. Så bra att den hamnade på insidan i skydd av taket.
:)
det där såg ju... öö seriöst ut.. det ser ut som det kan regna rak ner i kapslingen utomhus då dragavlastningen inte är ditskruvad, hade väl ändå inte spelat nån roll, den kan inte täta mot ojämna ytor ändå..
kan det verkligen vart nätbolaget som gjort detta, jag är tveksam men isåfall är det riktigt skandal
 
Det är troligtvis inte nätbolagets mätare , så vitt jag kan se är den oplomberad och brukar inte nätbolagen ha en skylt med sitt namn?
Ps
Och dessutom var det en konstig låda att plocka ut strömmen till elmätaren om det skulle vara inkommande.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Och dessutom var det en konstig låda att plocka ut strömmen till elmätaren om det skulle vara inkommande.
Det sitter flera lådor i rad. Inkommande kommer från blanktråd i nocken på byggnaden och går in i en kopplingslåda till vänster. FKn verkar dragen direkt dit via flänsarna mellan lådorna.

Troligen har man konverterat från samleverans och mätning för en grupp byggnader till enskild mätning. Ladan är numera uthyrd. Kanske är det huvudbyggnadens ägare som låtit sätta upp mätaren för egen debitering?
 
Pen skrev:
Kanske är det huvudbyggnadens ägare som låtit sätta upp mätaren för egen debitering?
Jag sätter en megger på att så är fallet.
 
Har sett en hel del intressant här hemma i sverige, men jag gjorde ett jobb i Turkiet för ca. ett år sedan, vi kom efter en "elfirma" hade varit där och skulle dra om mer eller mindre allt.
Fanns många intressant varianter där.... alldrig att man tog på en kabel utan att använda en mycket väl isolerad tång!

Skulle göra om en våning med bara kontor, och skulle avsluta med att kolla kablaget i installationskanalen, i denna kanal hade man även lagt kablaget för UPS systemet, FK 1,5mm2, och i och med att dom inte hade varit spec försiktiga när dom drog ny kabel i listen så fick man kolla att kabel inte var skadad någonstans. Kollar alla kablar, kanske en bunte på ca 20 FK av blandade dimensioner när jag fick se en kabel som såg lite konstig ut, grabba näbbtången och drog lite försiktigt när jag känner att kabel satt fast i elementet... mätte lite och voila... 220v mellan element och jord, bara 4 dm ifrån killens skrivbord....

Ett under att inte någon hade dött i det huset... allt var på det sättet.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Värsta jag sett var en hemmasnickrare som byggt till sin 70-talsvilla. Mätartavlan var utflyttad (iofs helt riktigt) men fasadskåpet bestod av en hemsnickrad låda. Elvärmegrupp bestående av lös FK liggande i ursågat spår i asfaboarden under ytterpanelen.
Ändrad planlösning, alla kopplingsdosor i rivna innerväggar slopade och kopplingarna nakna uppkastade under isoleringen på vinden liksom takdosor inspikade under nytt innertak. Samtliga kvarvarande kopplingsdosor igengipsade. Köket lika illa, gammal spisgrupp utan nolla använd till nya enfasmaskiner jord=noll vilket fick till följd att jfb löste, detta löstes genom att lägga alla "problemgrupper" läggs direkt på huvudbrytaren, kanske 6-7st på EN fas.

Nytt tillbygge: All installation består av EKLK 3G1.5 spikad på reglar inne i väggar, infällda uttag utan dosor bara hål och skruvade direkt i gipsen, jord? nänä klipp bort. Hopkopplingar gjorda på vind i inisolerade infällnadsdosor innan innertak spikas mm mm mm. I princip fick vi göra en helt ny anläggning.

Den som gjorde detta hade gått i personlig KK och banken hade tagit över huset som misstänkte att allt inte låg rätt till och tillkallade en installatör. I princip var hela huset förstört rör, el, bygg allt var helt undermåligt. Man ryser när man tänker på fuktspärrar i badrummet eller takstolar hopskruvade med gipsskruv. Hittade en utskriven säljannons i huset där det beskrevs som i princip helrenoverat av en av våra största mäklarfirmor. Jag säger bara att stakars godtrogne sate som köper detta hus, det hade varit bäst att riva. Nu kom vi kanske ur spår, men visst blir man trött...

Andra roliga? grejer:
2st lösa rk0,75 från pådrag till hyvel i träindustri klamrade med dyckert till tryckknappen som var monterad i en kartong fasttejpad på väggen.

En annan träindustri där ordinarie installatören började komma till åren och bara slängde ihop allt, obs nybygge med ganska omfattande installationer. Ex armaturlina felträdd i balkar, skit i det bara upp med armaturer, dom lysre väl även om dom hänger ziczac. ALkabel ansl på CUklämmor, varje gång dom startade kom ett gnistregn inne i hyvelhytten pga oxid, skåpet gick ej att stänga pga felmonterade motorskydd. Med mera med mera. Elinspektören tog kort och sa att det var en av de värsta anläggningarna han sett.


Jobbat som elektriker sen -88, egen sen -03. Är installatör i ett mindre samhälle där det alltid funnits en elgubbe, han har alltid kört med lite egna regler som det där med färger etc är ej så noga, gulgrön är ofta täntråd. Nu vet jag ju det så man kollar ju alltid extra och ger aldrig några fasta priser:)
 
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
inst.-mäst. skrev:
Jobbat som elektriker sen -88, egen sen -03. Är installatör i ett mindre samhälle där det alltid funnits en elgubbe, han har alltid kört med lite egna regler som det där med färger etc är ej så noga, gulgrön är ofta täntråd. Nu vet jag ju det så man kollar ju alltid extra och ger aldrig några fasta priser:)
ja det där har jag faktiskt sett på ett flertal ställen, där installationerna i övrigt varit seröst utförda av behöriga, så har det ändå av lathet, eller kanske materialbrist i firmabilen, använts en EKK3G1.5 ner till en trappströmbrytare, och gulgrön fick då vara en av tändtrådarna. jag vet att det finns kabel med blå, brun och svart för detta ändamål, men för mig som privatperson är inte den så lätt att köpa så när jag sätter upp en trappbrytare så tar jag 4G1.5 och klipper gulgrön.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
kelso skrev:
kom till en lägenhet där allt var draget med gröngult. Valdes väl för den såg fräckast ut :S
Det är ju rätt smart, då är man definitivt säker på att jorden har rätt färg!
 
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Det finns knappast nån elektriker som inte använder 4G1,5 i stället för 3x1,5 och det pga den stora pris skillnaden till 4G1,5 fördel
 
DjAlbert skrev:
Hittade denna i en belysningsdosa idag.

[länk]

Man kan undra vad för lampor dom har använt igentligen.
Humm, lite svårt att se..
Är det någon som har skarvat två ledare med smältlim :eek: ?

/ Fredrik
 
Hmm Jag vet, hade bara mobilkameran att tillgå, men det är iaf 3 FK och en EK ledare skarvade i en sockerbit som har smält ihop till en klump. Det är därför det ser ut som en klump smältilm. Det var därför jag undrade vad för lampor dom har använt igentligen, eftersom det bara finns tre armaturer påkopplade på dosan.
Fast igentligen tror jag att dom har kopplat lösa elradiatorer på uttagen i vardagsrummet som också matas från dosan, därav härdsmältan.
 
Hmmm... Tycker att det verkar mera glappis och dålig kontakt. Då behövs det inte mycket last för att det ska bli ordentligt varmt. En sockerbit brukar ju ha ganska bra area och drar man så mycket kräm genom den så att den smälter så borde kabeln som matar vara skadad också.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.