Hej!
Lite frågor angående putsa ytterväggar utav lättbetong i källaren, alltså på insidan.
Detta vill vi göra för att slippa se borrhåll och annat.
Putsa så att det blir lite oregelbundna mönster nästan som dem har det i medelhavsländerna.
Går det?
Är det lämpligt efetrsom ensådan yttervägg skall ju "andas".
Vad skall man använda för puts?
 
Hej!

Är väggarna redan isolerade?

Om ni bara ska putsa direkt på lättbetongen så kan ni göra det själva med traditionellt putsbruk. Inga konstigheter alls.

Lycka till

// Snäckan
 
Huset är byggt 1971 och väggarna är nog inte isolerade.
Kan man ha vanlig putsbruk ändå?
Någon sa att den är cementbaserad och att det då blir tätt.
 
Hej!

Eftersom väggarna inte är isolerade är det viktigt att inte stänga inne fukten, precis som du nämner.

Kalkstensputs andas och du får det resultat som du önskar. Det blir jätte snyggt, ser ut som en riktig gammal källare.

// Snäckan
 
Var får man tag i det?
Har ringt till byggmax,bauhous,hornbach men ingen har det.
Bor i Göteborgstrakten är väldigt glad om någon vet var man kan få tag idet och vad det kostar.
 
gerge skrev:
Var får man tag i det?
Har ringt till byggmax,bauhous,hornbach men ingen har det.
Bor i Göteborgstrakten är väldigt glad om någon vet var man kan få tag idet och vad det kostar.
Kalkputs blandar man själv av släckt kalk som man köper per säck ( ca 120kr/säck) och putssand ( storlek max 1mm) som man köper på närmaste grusuttag eller där man hämtar grus, makadam :-/.
1 volymdel kalk + 3volymdelar sand + vatten tills blandningen blir som tjock spackel. Blanda luftigt och sen är det klart att använda. Kan sparas till nästa dag om man täcker över lufttätt med fex plastfolie.
Väggar ska förvattnas innan putsning.

Det var det enklaste beskrivning .... bra beskrivning finns på  dinbyggare -hemsida.
gaia
 
Tack för informationen gaia!
Finns det ej färdigblandad allså kalk o sand?
 
Finns ett antal olika leverantörer av färdigt torrbruk och även färdigblandat vått bruk. Prislappen blir ju i och för sig därefter jämfört med Gaias förslag. Maxits 142/144 är väl kanske de som är lättast att få tag på.

Kan väl nämnas också att Maxits support hävdar att kalkputsens vidhäftning på [lätt]betong är sådär... Har ingen egen åsikt i frågan utan följde deras rekommendation, dvs armeringsnät. Finns lite finmaskigare variant, ungefär som hönsnät, på rulle i lagom mängd.
 
swehjo skrev:
Kan väl nämnas också att Maxits support hävdar att kalkputsens vidhäftning på [lätt]betong är sådär... Har ingen egen åsikt i frågan utan följde deras rekommendation, dvs armeringsnät. Finns lite finmaskigare variant, ungefär som hönsnät, på rulle i lagom mängd.
no ja, jag har bara erfarenheter av att putsa utan nät på gammal kalkputs och på vanlig röd tegel (?).
Bara underlaget är något sugande ( som fex tegel) och formstabil (ej trä) så brukar det fastna utan nät , har jag erfarit ;). Vet bara att kalkputsen ( efter den har torkat) är mycket mer följsam och ej så styv som cementblandade putser är.
Nät och halmmattor brukade man använda när man kalkputsade på träväggar ( revetering) som var ostabila men jag kan inte komma på en förklaring varför ska man ha nät på betongen/ lättbetongen. Den kanske biter sej inte tillräckligt hårt i underlaget?
gaia
 
Det kan ju bli problem med vidhäftningen om väggen är målad tidigare...
 
gaia skrev:
Den kanske biter sej inte tillräckligt hårt i underlaget?
Det var just det som skulle vara problemet. Själv är jag väl lite tveksam till detta med sämre vidhäftning eftersom väggarna tidigare varit putsade med kalkputs, utan nät och det har funkat (förutom där fukten hade trängt in och då hade nog inte nät hjälpt heller)

Hursomhaver, jag armerade för att vara på säkra sidan. Delvis för att - om jag förstått saken rätt - kalkputs inte alltid är kalkputs längre, så att säga. Det blandas ofta i en massa märkliga saker i färdiga torrbruk för att "förbättra ditten" och "öka dutten" och det är klart att det förändrar egenskaperna. 100% ren kalkputs misstänker jag att man måste vända sig till firmor som t ex Målar- eller Gotlandskalk för att få, alternativt blanda själv.

Det kan ju bli problem med vidhäftningen om väggen är målad tidigare...
Inget sådant får givetvis vara kvar när man arbetar med mineralbaserade produkter.  :)
 
Gypsum är ett grymt bruk och väldigt vidhäftande, det sitter i min källare nu.
 
sjalvdrag skrev:
Gypsum är ett grymt bruk och väldigt vidhäftande, det sitter i min källare nu.
helt rätt svar, G66 tror jag det heter... prisvärt och enkelt

aaa.sized.jpg
 
Du har väl kollat att det inte är BLÅ LÄTTBETONG!

G66 är gyprocs gipsbruk och gypsum kommer från maxit... ;)
På en vägg av lättbetong som "kanske" varit målad finns det bara ett svar - gipsputs

Och gaia att du fick vidhäftning på ditt tegel är ju något helt annat att få vidhäftning med ett kalkbruk på lättbetong - även om jag heller inte tror det är något problem - INOMHUS - aldrig kalkputs på lättbetong utomhus.
Den lilla vinst du gör genom att blanda själv för putsning utomhus uppvägs inte av risken du tar genom att inte använda ett kontrolerat bruk från fabrik - inomhus är det helt ok.
Det ända man kan putsa utomhus med kalkbruk är tegel och reveteringar.

Kalkputs är alltid kalkputs - om man inte köper den från sto!
De tillsatser man gör i kalkbruk gjorde murarna på arbetsplatsen tidigare -lite diskmedel - lite pottaska - lite lera eller något som gjorde bruket smidigt att arbeta med - men det var bara arbetsbarheten som avgjorde - hur hållbart det blev hade man liten aning om.
För köpte man skitig kalk till utvändiga arbeten - det skitiga var egentligen föroreningar som gjorde bruket hydrauliskt - det reagerade med vatten - inte med luften som ett rent kalkbruk gör.
Och att gerge inte hittade någon "kalkstensputs" är ju inte så konstigt - jag har aldrig hört talas om den
//LyckeK
 
Är gipsbruk ok i en källare, invändigt, även om väggarna är lite fuktiga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.