Det finns en bredare eller högre list mot golvet somm tillbehör på vissa duschväggar.

Kan ju prova en sån om det är en svacka mitt på golvet!

MVH Linus
 
Hej

Jag har idag fått en lösning på samma problem. Den firma som gjorde flytspacklingen åt mig kom förbi med en tunn aluminiumlist (typ 3-4 mm tjock, 15 mm bred) som jag kan silikon:a fast i golvet just utanför mina dörrar. Den är svängd så den går från vägg till vägg. Kanterna på listen är runda så det är ingen risk att man gör illa sig på den och dörrarna kan fortfarande öppnas då de går ovanför listen. Innan jag limmar fast den i golvet ska jag dock testa att sätta på högre släplister på dörrarna för att se om det är tillräckligt. Sådana kan man köpa på Coop eller K-rauta, alternativt beställa från tillverkaren av dörrarna (i mitt fall Hafa)

Mvh

Martin
 
Hej

Har samma problem som du.

Vore jätte tacksam för en bild på den dät aluminium listen.
 
kodapa skrev:
Hej

Jag har idag fått en lösning på samma problem. Den firma som gjorde flytspacklingen åt mig kom förbi med en tunn aluminiumlist (typ 3-4 mm tjock, 15 mm bred) som jag kan silikon:a fast i golvet just utanför mina dörrar. Den är svängd så den går från vägg till vägg. Kanterna på listen är runda så det är ingen risk att man gör illa sig på den och dörrarna kan fortfarande öppnas då de går ovanför listen. Innan jag limmar fast den i golvet ska jag dock testa att sätta på högre släplister på dörrarna för att se om det är tillräckligt. Sådana kan man köpa på Coop eller K-rauta, alternativt beställa från tillverkaren av dörrarna (i mitt fall Hafa)

Mvh

Martin
Kan man köra denna i valfri längd, jag har något liknande problem men det är bara där dörrarna går ihopa eftersom tätlisten mot golvet stannar innan tätlisten som tätar mellan dörrarna kommer ner.
 
Hej!
Idag pratade vi med firman. De vill inte göra om golvet i badrummet. De säger att man inte gör det utan om jag har förstått rätt sätter man en 2 cm hög armerad frigolitlist som kläs med klinker . Vi sade att vi skulle fundera på det och ta reda på mer. Det känns som en ful-lösning och vi vet inte om vi måste acceptera det. Vi tror att den kommer att lossna om några år och att den är i vägen.

Är det någon som har erfarenhet av eller åsikter om detta?
Kan vi utnyttja GARBO-försäkringen för att få badrumsgolvet ombyggt?
 
T
Den armerade frigoliten kallas för lux-element och kommer inte att lossna men som sagt det är ingen "snygg" lösning.

Har firman gjort ett dåligt jobbb ska dom naturligtvis göra om golvet och stå för kostnaderna.
 
Hej

Har samma problem som några här. Inte bakfall men "för lite" fall så att inte vattnet hann rinna undan i rätt takt.

Hade från början frihängande duschdörrar och då rann ju vattnet ut alldeles för lätt. Firman som gjorde jobbet (och inte finns längre) bekostade då en IFÖ SVP duschvägg som sattes dit och då kunde man täta med silikon och det har fungerat hyfsat. Allt silikon har dock gjort att damm o smuts fastnar lättare + att silikonet gulnar. Lite vatten rinner dock ut där det inte är helt tätt.

Har varit inne på duschkar-lösning också men det är omöjligt/svårt att hitta ett 5-hörnigt duschkar i 70x90 format

Funderar på att låta göra lösningen med en kant av lux-element på golvet som kläs i samma mosaik som på golvet och som man sedan ansluter duschväggen mot. Duschväggen höjs alltså lite grann.


Någon som testat detta?
 
Redigerat:
Allt som innebär list på golv, inkaklad eller ej ser jag som EPA-lösning. Jag anser att man skall kunna spola av badrumsgolvet med handduschen när man så önskar och har man då en list som stoppar avrinningen så måste antigen vattnet dunsta, torkas upp eller fösas över denna list/kant/whatever. Gummiskrapan är ju min näst bäste vän :)

Dvs fuskjobb som de försöker släta över med en (för dem) väldigt billig lösning som för dig innebär stora nackdelar gentemot vad du borde fått från första början.

De har inte gjort ett fackmannamässigt jobb men som alla som lejer så är väl det bästa att försöka få lite plåster på såren eller knyta handen i byxfickan.

Vill du bråka så finns alla möjligheter om du betalt vitt osv men räkna inte med att få allt gratis. Principsak möjligen.
 
Jag håller med, visst skulle man vilja slippa listen. Någon som testat lux-elementen i detta fall?
 
Här kommer några bilder på aluminiumlisten som jag fick av golvfirman:

Med dörrarna stängda:

closed.jpg

Med dörrarna infällda:

open.jpg

Närbild på listen (jämför med tumstocken för att se tjockleken):

closeup.jpg

Listen har kapats runt 15 cm i varje ände så det går att få en större radie.

Mvh

Martin
 
Ser ut att va en smidig lösning, fick du höja dörrarna för att kunna öppna dom utåt?

Var kan man köpa listen?
 
Låt dom ej göra en ny flytning på den gamla, för flytspackel suger åt sig vatten och kan börja lukta illa om den får ligga i fukt för länge så vid våtutrymme skall fuktspärren ligga och skydda flytspacklet.
 
T
Annars finns det flytspackel som tål väta, börjar även den lukta?
 
Listen var överaskande nice. :)

Dock efterhandslösning på problem som de skall klara av att lösa från första början.
 
Ledsen alltså men alulisten ser EPA ut och skriker "halvdant". Hade den följt formen på skärmen så möjligtvis... . ..

Silur, vad har du betalt för jobbet? Med tanke på att du "ska fundera" på, om du vill att efter ha betalt många dyra pengar för att anlita en expert som vet hur man gör och som tar betalt för att jobbet görs rätt, nu inte gör det och för att de nu inte levererat det som du beställt är så snälla att de istället "erbjuder" dig att bygga en tröskel mitt i rummet... jaha tack så jäkla mycket.

Tänk på detta! Jämfört med vad du lagt ner på detta projekt, vad gör ytterligare en 3-4 tusen på att anlita en bra besiktningsman, att hjälpa dig att sköta snacket med firman. Om du inte själv idag rdan vet vad du har rätt att kräva så se då till att skaffa det.

Ställ dig sedan frågan, hur mycket är det värt att slippa stå där med en sprucken och blödande stortå och i spegeln se två stora jäkla åsneöron som påminner dig om att du var både en mes och dåligt påläst när du sa att detta var en bra lösning.

PS! Ta nu inte detta som någon personlig kritik utan som ett råd. De flesta hantverkare är experter på att få sina kunder att betala för deras misstag, och sammtidigt få dem att tro att de gör en bra affär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.