Ett snyggt hus men inte skärtskilkt praktiskt inrett och då menar jag b.l.a. med så många spottar blir det snabbt varmt trots öppen planlösning och med så mycket klinker så blir ju golven hård att gå på i ett kök står du inte länge på ett sådant golv utan att det känns.
Har har man tydligen inte tänkt på funktionen men skit snyggt.
 
Huset håller sig svalt trots att t.ex de stora panoramafönstren är i fullt söderläge (de har 30% solskydd). Spottarna (som oftast bara står på när det mörkt och kallt ute) ger ut värme som i sammanhanget är en spottstyver jämfört med fönstrenas värmeinsläpp.

Varför är huset svalt på sommaren och varmt på vintern? Jo, väggarna och bjälklagen är av gjuten betong (t.o.m samtliga innerväggar). Huset håller en jämn och behaglig temperatur. Den instrålade värmen lagras i väggar och golv vilket ger mycket låga driftskostnader. Det är förberett för frikyla, men trots den senaste tidens hetta verkar det inte behövas.


Golven är inte så hårda man kan tro, dessutom mindre ömtåliga och mer lättstädade: inte för inte allt fler väljer granit i kök och vardagsrum. Dessutom ger de optimal värmealstring vid val av golvvärmesystem.
 
Redigerat:
Tänkte bara säga att om du är sugen på att ha lite bilder att stoppa i fotoalbumet så jobbar jag som fastighetsfotograf. Bor själv 10 minuter söder om globen, så det kanske inte är så långt bort. Skicka ett PM om det låter intressant!

Grymt snyggt hus förresten, glömde flika in det... :)
 
Redigerat:
Först och främst, vilket kanonhus, jättefint! Men också tack för jättejobbet att skicka in alla bilder och skriva om dem här på forumet, det är detta som gör det kul att vara här och få inspiration.

Lycka till med nya huset!
 
Tack för förslaget om fotografering! Jag återkommer om det blir aktuellt.

Kul att kunna inspirera. Jag själv lusläste detta forum, inhemska och internationella (många tyska) inredningsmagasin i början av projekteringen för att få inspiration men också för att inhämta tekniska , eko- och ergonomiska tips.

Igår blev uppfarten belagd med asfaltkross, bifogar lite bilder på detta samt två blommiga bilder lagom till midsommar!
 
  • IMG_4934.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4920.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4940.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4942.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Grymt!
 
Redigerat:
MYCKET FINT!!

Undrar varifrån kommer sofforna - din vardagsrumsinredning är nästan helt perfekt till vår nytillbygda vardagsrum, så tack för ideér...;-)
 
Sofforna är riktigt sköna och finns med olika tillval och i en mängd olika tyger. Serien heter Largo och jag köpte dem på Soffcenter i Barkarby. Med 40cm breda armstöd ger de en generös lounge stil men kräver å andra sidan en del utrymme.
 
Tack, tack!
 
Imponerande bygge må jag säga! Du har verkligen tagit hand om alla små detaljer.
Utan tvekan det snyggaste bygge jag sett här på forumet!
10/10!

Jag kan förstå att du inte vill gå in så detaljerad på kostnader, men kan du ge ett ungefär på vart slutsumman hamnar? Inkl tomt.
By the look of it så skulle jag slänga en amatörgissning på cirka 9mkr, kan det stämma?
 
Trevligt att du uppskattar bygget!

Lite svårt att säga vart det slutar på eftersom lite smådetaljer fortfarande återstår, bl.a pool och entrétrappa m.m.

Din gissning är inte så tokig eftersom min ursprungliga budget låg i häraden du nämner. Hade jag lejt ut all projektering, arbete och inköp hade det kostat betydligt mer.
 
Jaha, när blir det husvnings för alla här då? :D

Mycket fin hus... öppen planlösning men ändå mysigt. Gillar inte alls vissa ryggåstakhus som har noll mysighetsfaktor i sig.
 
Vilket fantastiskt hus ni har byggt. Vårt "nybygga" funkishus från 2005 känns som ett enkelt och litet hus i jämförelse!

Tvättställskranen, ljussättningen, fönsterhöjden, golven, allt så genomtänkt och finurligt. Fina inspirationsbilder för andra som håller på att bygga!
Mvh, Byggarinnan
 
Helt fantastiskt snyggt hus!

Nu vill vi se fler bilder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.